Už v pondělí brzy ráno budeme znát letošní držitele Oscarů. Češi na velký triumf čekají od roku 2008, kdy uspěla Markéta Irglová s písní Falling Slowly, potažmo od vítězství Kolji v roce 1997. To ale neznamená, že by se jich nejnablýskanější hollywoodská noc v posledních letech netýkala. Vybíráme pět příkladů nedávných nominací, o nichž jste možná ani nevěděli.
Linda Eisenhamerová
Linda Eisenhamerová se loni dostala jako vůbec první Češka mezi užší nominace na sošku za make-up a hairstyling. Jde o ostřílenou maskérku, která prožila většinu svého dětství v barrandovských studiích. Její maminka byla kostymérka a tatínek filmový producent, k filmu tak měla blízko už od malička.
Vůbec první snímek, na kterém jako vyučená maskérka pracovala, byl španělský film Dívka tvých snů z roku 1998. Natáčel se částečně v Praze a hrála v něm tehdy ještě nepříliš známá Penélope Cruz.
Linda Eisenhamerová od té doby pracovala na desítkách filmů, k dnešnímu dni jich má na kontě téměř šedesát. Nechybí Oliver Twist oscarového režiséra Romana Polanského, snímek Královská aféra nebo Solomon Kane.
Na Oscara byla Linda Eisenhamerová nominovaná za snímek Na západní frontě klid, kde společně se svou německou kolegyní Heike Merker měla za úkol špinit a hyzdit tváře mladých vojáků v zákopech.
„Když si k vám sedne krasavec, který ještě nic nezažil, má mladé, čerstvé, pichlavé oči, je opravdu složité z něj udělat zdrceného vojáka ze zákopu,“ řekla minulý rok Lidovým novinám.
Mezi její poslední počiny patří snímek Jeden život o Nicholasi Wintonovi.
Viktor Prášil
Za snímek Na západní frontě klid byl nominovaný i zvukař Viktor Prášil, který měl minulý rok šanci uspět v kategorii Zvuk. Prášil měl ve filmu plném barvitých výjevů válečných vřav na starosti zvukový mix přímo na place.
Nebylo to nic jednoduchého – film se z velké části natáčel v několik set metrů dlouhých zákopech a na přilehlém bitevním poli o velikosti dvou fotbalových hřišť, které pro účely snímku vznikly na milovickém sportovním letišti. Všude byla špína a bahno.
„Při natáčení takového filmu počítáte s tím, že se ušpiníte,“ řekl Viktor Prášil minulý rok Forbesu. „Já trochu míň než mikrofonista, protože většinu času trávím na jednom místě u zvukařského vozíku, ale od bahna jsou na konci dne úplně všichni a všechno,“ popsal.
Ve filmu Na západní frontě klid Viktor Prášil zaznamenával kompletní zvuk při natáčení, tedy nejen dialogy, ale všechny hlasové projevy herců. A bylo třeba se pořádně připravit. Jakmile plac zahltily exploze, už nebylo příliš času cokoli vymýšlet nebo měnit.
Společně s kolegy dostal Viktor Prášil za film cenu BAFTA. Na kontě má také práci na filmu Jan Žižka, Havel nebo Nabarvené ptáče. Mezi jeho poslední zvukové počiny pak patří snímek Avenue of the Giants režiséra Finna Taylora. Na něm pracovala i zmíněná Linda Eisenhamerová.
Viktor Müller a Kamil Jafar
Oscarové nominace nesly v posledních letech také otisk trikového studia Universal Production Partners (UPP). V roce 2018 mělo podíl na sošce pro nejlepší triky pro film Blade Runner 2049.
Loni se dočkalo další nominace, opět díky snímku Na západní frontě klid, za který byli nominovaní (spolu s dvěma zahraničními kolegy) Viktor Müller z UPP a Kamil Jafar.
Studio UPP bylo hlavním tvůrcem vizuálních efektů a ve filmu Na západní frontě klid odpovídalo za celkovou trikovou postprodukci. To zahrnovalo vše od retuše malých rušivých elementů až po velké vizuální triky.
„… tento film byl náročnější, a to v tom, že jsme při natáčení nepoužívali žádné ‚green screeny‘. Bylo to naše rozhodnutí. Dohodli jsme se, že to bude naturální film, a proto jsme chtěli točit vše co nejpřirozeněji v kameře,“ řekl minulý rok Radiožurnálu Viktor Müller.
UPP na tricích zahraničních filmů, které se natáčí v Česku, pracuje často. Na kontě mají práci na fantasy seriálu Carnival Row, minisérii A Small Light nebo film Armáda lupičů. Firma se zároveň podílela na výrobě několika velkých blockbusterů: kromě zmiňovaného Blade Runnera 2049 šlo také o Wonder Woman, Warcraft nebo Black Adam.
Kamil Jafar tvořil speciální efekty například na Letopisech Narnie nebo Underworldu, byl také u filmu Spider-Man: Daleko od domova. Viktor Müller pracoval na efektech v úspěšném seriálu The Last of Us nebo ve filmu Barbie.
Daria Kashcheeva
Tuhle charismatickou rusko-tádžickou režisérku animovaných filmů, absolventku pražské FAMU, není třeba dlouze představovat. Před několika lety zaujala svým animovaným filmem Dcera, intimním snímkem mapujícím vztah otce a dcery, za který byla v roce 2020 nominovaná na Oscara a toho studentského dokonce získala.
Od té doby je o ní hodně slyšet. „Chtěla jsem udělat film, který diváka silně zasáhne. Nositelem emoce jsou právě oči, a tak jsem dlouho přemýšlela, jak dosáhnout toho, aby byly co nejživější,“ popsala Kashcheeva detaily tvůrčího procesu na filmu Dcera. Ten zvítězil v prestižní soutěži Student Academy Awards.
S námětem na úspěšný animovaný snímek se Kascheeva hlásila na FAMU a na jeho přerodu ve film pracovala pět let.
„Pro mě je ruční práce s přiznanou nedokonalostí loutek a neuhlazeností materiálů mnohem zajímavější než naleštěné 3D. Před pár lety se v jeho záři zdál loutkový film zastaralý, teď se znovu dostává na výsluní,“ řekla tvůrkyně Forbesu před čtyřmi lety.
V minulém roce na sebe opět upozornila, a to díky krátkému filmu Electra. Ten soutěžil v Cannes o ocenění v sekci La Cinef, snímek se dostal i do užšího výběru cen BAFTA.
Nora Sopková
Pokud byste jako filmaři hledali pro svůj snímek zkušeného set-dekoratéra, jen těžko byste u nás našli někoho povolanějšího než filmovou výtvarnici Noru Sopkovou.
Dcera malíře Jiřího Sopka a sestra šperkařské designérky Isabely Sopkové byla na Oscara nominovaná v roce 2020, a to za satirickou komedii Králíček Jojo novozélandského režiséra Taiky Waititiho. Ten se točil i v Žatci.
O sošku bojovala se svým kolegou, production designérem Ra Vincentem, který je podepsaný například pod filmy ze série Pána prstenů.
K filmu se přitom dostala oklikou. Dlouhá léta se Nora Sopková věnovala divadlu, tanci a choreografii. Vystudovala scénografii, nonverbální a komediální herectví na HAMU a následně scénografii na DAMU. K filmu ji přivedl až kameraman Martin Štěpánek. Ten ji doporučil filmovému architektovi Martinovi Kurelovi.
„Nebudu lhát, nominace mě samozřejmě velmi potěšila. Ale odlétala jsem do Los Angeles od rozdělané práce, neměla jsem čas si ani připravit róbu na červený koberec,“ vzpomínala ve Forbesu na oscarovou nominaci.
Žena odpovědná za celkový vizuální vjem filmu, tedy například za výběr barev, tapet, koberců, nábytku nebo hrníčků, pracovala na filmech jako 3 sezóny v pekle, Královská aféra nebo Marguerite. V minulém roce byla součástí štábu snímku Bílé ptáče, kde hrála i britská herečka Helen Mirren.
„Během natáčení se Helen Mirren zalíbily jedny závěsy. Když jsme dotočili, chtěla si je od nás odkoupit. Věnovali jsme jí je darem a ona naší práci před celým štábem tleskala,“ řekla Nora Sopková.