Kdo z českých fanoušků ji chce letos vidět naživo, musí do Vídně, Varšavy nebo Mnichova. Blíže už jim totiž americká ikona Taylor Swift nebude. Zpěvačka, která vyprodává stadiony po celém světě a je jedním z nejvlivnějších kulturních jmen 21. století, do České republiky se svým turné v nejbližších letech a dost možná ani desetiletích zřejmě nezamíří.
Ne že by o ni zdejší produkční společnosti nestály, ale jednoduše tu pro ni není místo. Přesněji – pro její show, doprovod a hlavně množství fanoušků, pro které vystupuje.
Třiatřicetiletá Taylor Swift je fenomén, časopis Time ji loni ostatně ocenil jako Osobnost roku. Přitom to rozhodně není hvězda, která by se zrodila přes noc. Naopak.
V hudebním světě se pohybuje už dvacet let a za tu dobu vystřídala také mnoho žánrů. Byla romantickou country zpěvačkou, pak najela na vlnu pop-rocku, fanoušky sbírala i u indie-folku nebo hip hopu.
Její nespornou výhodou je, že si písně píše sama. O to věrohodněji je pak dokáže publiku vyprávět a to se s nimi snadněji identifikuje. Ostatně za schopnou textařku ji označil i třeba Bruce Springsteen a to už je v Americe nějaká pochvala.
Největší podporu má pak Taylor Swift ve svých fanoušcích, kteří si přezdívají Swifties. S nimi si od samého začátku udržuje blízký a přátelský vztah, komunikuje přes sociální sítě, některé z nich i finančně podpořila nebo obdarovala vánočními dárky.
A výraznou stopu zanechává i v charitě. Peníze darovala už několikrát na pomoc při přírodních katastrofách, přispívá na kulturní a vzdělávací projekty, podporuje léčbu rakoviny.
V loňském roce ovládla hudební ceny MTV i Grammy. V roce 2022 se v žebříčku nejvlivnějších žen světa podle časopisu Forbes probojovala ze 79. na páté místo a udržela se na něm i loni. Její čisté jmění se pohybuje kolem 1,1 miliardy dolarů. Zaujala i ekonomy z ekonomického institutu Mastercard, kteří zjišťovali, jaký dopad má její tour na ekonomiky měst a států, v nichž vystoupila.
Že není zanedbatelný, o tom svědčí i fakt, že například Singapur, stát do něhož Taylor Swift v rámci svého světového turné zamíří, nabídl zpěvačce za vystoupení, kterých má celkem šest, kolem tří milionů dolarů. Podmínkou bylo, že Singapur bude jedinou zemí v jihovýchodní Asii, kam svou show přiveze.
Předseda singapurské vlády Lee Hsien Loong serveru The Guardian potvrdil, že peníze jdou z vládního fondu zřízeného pro obnovu cestovního ruchu po pandemii a vláda doufá, že pomohou v růstu ekonomiky i v návštěvnosti.
A to by mohl být také jeden z důvodů, proč usilovat o Taylor Swift i v České republice. A přesto se to neděje.
Hlavním důvodem je již zmiňované místo. V zemi není uzavřený stadion, který by pojmul náročnou a velkou produkci, která je s její show spojená.
„Napadají mě dva interpreti, kteří k nám nezavítají, protože jejich koncert není kde udělat. Kromě Taylor Swift je to ještě kapela Coldplay. Ta vyžaduje i místa k sezení,“ říká Michal Thomes, šéf produkční agentury Ameba Production a spoluzakladatel festivalu Rock for People.
A dodává, že v zemi chybí stadion podobný Velkému strahovskému stadionu. Ten sloužil v dobách své největší slávy až 250 tisícům lidí. Rozlohou je jedním z největších stadionů světa a ještě v roce 1990 se tu konal koncert Rolling Stones, který v rámci jejich turné Steel Wheels/Urban Jungle Tour navštívilo zhruba sto tisíc lidí, včetně tehdejšího prezidenta Václava Havla.
Dnes však slouží už jen jako tréninkové hřiště pro fotbalovou Spartu a na tribuny, které jsou památkově chráněné, je z důvodu havarijního stavu zákaz vstupu.
Přesto Michal Thomes myšlenku na Taylor Swift nezatracuje. Do královéhradeckého Parku 360, kde se koná festival Rock for People, by se americká zpěvačka vešla. K dispozici je sedmdesát hektarů, jediný zádrhel je v tom, že Hradec nemá metro a příjezd fanoušků by tak značně zatížil dopravu.
Ostatně letos čeká areál zatěžkávací zkouška v podobě koncertu Eda Sheerana. Pořadatelé mluví o kapacitě mezi padesáti až šedesáti tisíci návštěvníků.
„Byla zřízena speciální dopravní skupina expertů, takže teď dáváme dohromady příjezdové cesty, harmonogram. A když se to osvědčí a v praxi ukáže, že to funguje, tak budeme mít ambice udělat i další velké hvězdy,“ podotýká Michal Thomes.
Na Taylor Swift zatím nepomýšlí ani Robert Porkert, šéf české produkční společnosti Live Nation. Právě on přivezl v minulosti do Čech třeba Madonnu anebo již zmiňovanou kapelu Coldplay, a to dokonce dvakrát. Jednou měla koncert ve sportovní hale a podruhé v Edenu.
„Bylo to ale v době, kdy stadionové produkce nebyly tak náročné a stačilo nám pětatřicet tisíc fanoušků. S tím už bychom dnes nevystačili, navíc hrají pouze na uzavřených stadionech a tak velký v Čechách není,“ vysvětluje Robert Porkert.
Ten sice pořádá i vyprodaný koncert Bruce Springsteena, na nějž přijede šedesát tisíc lidí, koná se ale na pražském letišti v Letňanech, tedy na otevřené ploše.
Přesto se k srdci Evropy Taylor Swift alespoň přiblíží. V polské Varšavě vystoupí na národním fotbalovém stadionu PGE Narodowy – National Stadium, který má kapacitu necelých šedesát tisíc míst. Ve Vídni ji přivítají na Ernst Happel Stadion, kam se vejde přes padesát tisíc fanoušků.
A před zřejmě největší počet diváků předstoupí v Evropě zpěvačka v londýnském Wembley, kam si ji přijde poslechnout až devadesát tisíc Swifties. Všechno to jsou ale uzavřené stadiony.
Podle Michala Thomese se navíc produkce jednotlivých vystupujících neustále nafukují. Vidí to prý na královéhradeckém festivalu. „Před pár desítkami let nám jezdily kapely jedním autobusem a kamionem a teď už běžně zažíváme, že přijede dvacet kamionů a dvacet autobusů, k tomu vlastní kuchyně a posilovny,“ popisuje.
Řešením by tak bylo vybudovat národní fotbalový stadion, kde by se čas od času mohly konat i velkokapacitní koncerty. Pak je ale otázka, zda by se pořadatelům Taylor Swift a i jí samotné vůbec vystoupení v Čechách vyplatilo.
„Je třeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy světové hudební ikony plánují svá turné, tak se pochopitelně dívají na to, kolik peněz na daném trhu vydělají. Sledují, jaká je průměrná cena vstupenek, aby viděly, jak je mohou nacenit, aby nebyly příliš drahé ani levné. Pak se koukají, kolik jim z toho vezme stát,“ přibližuje ekonomické pozadí Robert Schaffer, CEO společnosti Bestsport, která provozuje O2 arenu, O2 universum či Forum Karlín.
Pokud je průměrná daň na vstupenky v Evropské unii osm až devět procent, tak v České republice se sazba posunula z deseti na dvanáct procent. „To v kontextu hal, kterých je v Německu, Rakousku nebo Polsku spousta, Česko, respektive Prahu, nestaví do tak atraktivní pozice,“ domnívá se.
A pokud interpret s přehledem vyprodá Letňany, kam se vejde šedesát tisíc lidí, tak mu nedá práci vyprodat i patnáctitisícovou O2 arenu, ale cena za lístek se pak vyšplhá třeba na deset tisíc, aby se to umělci i agentuře vyplatilo. Taková suma pak automaticky část fanoušků vyřadí, protože si to nemohou dovolit.
Proč je vlastně Taylor Swift takovým fenoménem, na to šéfové produkčních agentur nemají jednoznačnou odpověď. Podle Roberta Porkerta se trefila do vkusu a nálady dnešní doby, Michal Thomes za tím vidí schopný manažerský a producentský tým a promyšlenou strategii.
Jasno pak mají její fanoušci. Třeba Katka z Prahy. „Ať už vydává popová, country, nebo více sentimentální alba, umí střídat žánry a každý si najde tu svou oblíbenou éru i songy. Umí komunikovat s fanoušky, je pro ně vzorem v tom, že je dobré se za sebe postavit, a dokáže spojovat generace,“ myslí si fanynka.
Ta se ve chvíli, kdy byla oznámená evropská část turné, rozhodovala, do jakého města vyrazit. Nakonec volba padla na Varšavu. „Celý proces nákupu lístků ale nebyl vůbec jednoduchý. Několik dní jsme čekali na potvrzení autorizace, že se můžeme vůbec o vstupenky ucházet. Následně jsme dostali autorizační kód, použitelný jen jednou, na který jsme mohli koupit čtyři lístky. Samotný nákup s přetahováním o místa s ostatními fanoušky trval asi dvě hodiny,“ popisuje Katka.
Nakonec získali čtyři vstupenky na sezení v horním sektoru, z toho jedna stála 2300 korun. Lístky na stání, hlavně u pódia nebo i v dolních řadách ale byly několikanásobně dražší. Další výzvou pak bylo najít ubytování ve Varšavě v srpnu. Už krátce po oznámení termínů koncertů byla spousta hotelů i krátkodobých pronájmů obsazená, a samozřejmě za vyšší sazby.
I to je důvod, proč je o její koncerty takový zájem a proč o ně usilují i samotné vlády některých států. Prostě s sebou dokážou přinést i spoustu peněz, které by jinak lidé utratili jinde.
Dobrá zpráva na závěr je, že fanoušci, kteří lístek na Taylor Swift nesehnali a ani nestihli tříhodinový snímek Eras tour v kinech, se mohou na koncert podívat z tepla svého domova. Od 15. března totiž bude dostupný na kanálu Disney+, a to dokonce včetně pěti bonusových písní.