Léta působila pro velké módní značky v Německu, Hongkongu, Číně, Holandsku i Anglii. Po letech v zahraničí se vrátila do Prahy a založila si svoji – stále populárnější – značku.
Vendula Zeithamel Šulanová do světa módy pronikla již během studia technologie oděvů v Klatovech, během kterého sama tvořila jednotlivé kousky. Tehdy ale pouze pro známé a přátele. Už tam ale vznikl sen jednoho dne založit vlastní módní značku.
Ten však v té době jednadvacetiletá Šulanová odsunula na druhou kolej, protože nastoupila do módního řetězce Kenvelo, kde se záhy vypracovala až na pozici Head of Denim. Díky této specifické profesionalizaci měla možnost spolupracovat s dodavateli z Turecka, kteří nabízeli prémiový denim a odletět do Hong Kongu, Číny a Itálie.
„Globální značky mají v asijských zemích své dodavatele, a tak jsem tam s místním týmem ladila finální úpravy na ušitých vzorcích. Během své práce jsem také měla možnost se zúčastnit různých VIP mezinárodních akcí a veletrhů a setkávat se s novými zahraničními dodavateli,“ říká návrhářka.
I proto dostala příležitost stát se senior designerem pro denim v rámci dánské značky Vero Moda. Šulanová působila v Pekingu, kde se pod jejím vedením džínová kategorie globálního brandu vyprodala z osmdesát procent a značka vyrostla meziročně o dvacet procent.
„To pro mě byl důkaz, že mi to opravdu jde – nejen technicky, ale i byznysově. A chuť začít vlastní značku byla silnější a silnější, přesto jsem si ale sama sebou stále nebyla jistá,“ vzpomíná návrhářka a popisuje obavy, které se jí honily hlavou přes deset let.
„Kolik potřebuji financí? Od čeho se odpíchnout? Co když výrobek nebude odpovídat mým představám? A ta hlavní – jsem už konečně dost kvalifikovaná?!“ říkala si.
Jelikož Vendula Šulanová sama sobě na poslední otázku stále dávala negativní odpověď, rozhodla se po osmi letech v prostředí komerční módy nabrat zkušenosti v prostředí té vyšší.
Začala proto pracovat na straně dodavatele v londýnském studiu Blake Smith a CODO Bags, kde vznikaly kolekce z kůže pro renomované značky, jako jsou například Max Mara, Diesel, All Saints, Levi’s, Andrew Marc či Massimo Dutti.
V té době částečně pracovala i v Amsterdamu – jako freelancer se specializací na denim kategorii spolupracovala s tamními designovými studii. Jedním z nich byl například brand Pepe Jeans, kde vytvořila projekt se specializací na denim labelling.
„Chtěla jsem se podívat i do úplně jiného prostředí módy, vidět to všechno i z druhé strany. A jenom mě to utvrdilo v tom, že opravdu chci věci dělat po svém, kvalitně a udržitelně,“ vysvětluje Šulanová.
Vlastní značka pod stejným jménem vznikla po Venduly návratu do Česka, kam přijela hlavně kvůli rodině. Zajímavostí je, že většinu jejích klientek ale tvoří ženy ze zahraničí. Proto po mateřské plánuje se svým byznysem zkusit štěstí také v Amsterdamu.
První kolekci pod názvem Noire by VS tvoří čtyři denimové kousky.
„Při jejich přípravě jsem začala řešit i logo, PR a celkové vedení značky. Nechtěla jsem investora a vše jsem financovala sama. Prvotní investice se tak vyšplhala zhruba ke dvěma stům tisícům korun,“ říká návrhářka, která díky předchozím zkušenostem přesně věděla, jak postupovat, i když vstupovala do nové kariérní kapitoly.
Přesto přiznává, že to ze začátku nebylo vůbec jednoduché: „První tři roky jsme se pohybovali v červených číslech. Nepomohla nám ani pandemie,“ vzpomíná Šulanová.
Od roku 2021 však zaznamenala nárůst zisku, získala věrné klientky a ve spolupráci s designérkou Denisou Adolfovou a šperkařkou Hanou Polívkovou uspořádaly i vlastní módní přehlídku v prostorách galerie SmetanaQ.
„Ve světě jsem se také naučila, jak důležitá je spolupráce a že když se jako umělci budeme vnímat jako tým a ne konkurence, povede se nám všem lépe,“ vysvětluje své motivy.
Zpětně si mnohokrát analyzovala, zdali udělala dobře, že vyrazila do zahraničí místo toho, aby sbírala zkušenosti na lokální scéně.
„Dlouho jsem tohle v sobě řešila. Ale už jsem pochopila, že moje cesta je sice pomalejší, zato pro mě mnohem přirozenější,” říká Šulanová a dodává, že právě ona přirozenost a transparentnost je důvodem, proč se k ní klientky vrací.
Momentálně tvoří polovinu zakázek na míru, zbylou polovinu prodá v concept store či přes Instagram.