Tenhle muž rozhoduje, na co se budete dívat. Casey Bloys je kreativním šéfem HBO. Dal zelenou projektům jako Rod draka, The Last of Us nebo Bílý lotos. A Forbes vám s ním, jako první české médium, přináší rozhovor.
David Zaslav, ředitel společnosti Warner Bros. Discovery, pod kterou HBO spadá, označil pozici Caseyho Bloyse jako vůbec nejdůležitější v mediálním světě. A není sám, kdo si to myslí. I mnozí další významní lidé z kreativního průmyslu se shodují, že jeho vliv je nesmírný.
Shodnou se ale zároveň i na tom, že svou práci dělá zatraceně dobře. Právě on má velkou zásluhu na tom, že HBO produkuje jednu seriálovou pecku za druhou. Hra o trůny, Boj o moc, Rod draka, Last of Us, Bílý lotos. Jak jeden fenomén doběhne, nahradí ho nový.
Jeho práce pomohla značce HBO udržet si renomé i během časů, kdy mateřská společnost Warner Bros. Discovery musela přistoupit k výrazným škrtům.
Ostatně i v následujících měsících bude o její produkci slyšet – na rebrandované platformě Max (dříve HBO Max), která v Česku startuje 21. května, postupně nabídne očekávané premiéry, jako je druhá řada Rodu draka, batmanovský spin-off Tučňák nebo prequel Duny s podtitulem Proroctví.
„Favorita mezi seriály nemám. To je opravdu jako volit oblíbence mezi vlastními dětmi!“ říká Bloys v exkluzivním rozhovoru pro Forbes.cz.
No dobře. Ale dokázal byste vybrat projekt, který nedostal takovou pozornost, jakou by si zasloužil?
Hm… Jsem opravdu hrdý na seriál Geniální přítelkyně, jehož závěrečná čtvrtá řada bude mít v druhé půlce roku premiéru. Měl to být spíš menší seriál, ale přitom dělá skoro stejná čísla jako Rod draka nebo The Last of Us. Je to výjimečný seriál.
A to samé bych řekl o nenápadném klenotu Někdo, někde. Hodně milá věc. Taky to neměl být blockbuster, ale seriál, u kterého doufáte, že se na něj lidé napojí. Obě tyhle věci jsou něčím výjimečné a velmi dobře udělané.
Podle čeho se rozhodujete, jakému projektu dáte zelenou? Rozhodují vaše instinkty, zkušení tvůrci, adaptace úspěšných děl nebo kombinace všeho?
Trochu hrají roli instinkty, ale také musíte věřit autorovi seriálu. Tím spíš, že doufáte, že s ním budete tvořit několik let. Musí znát svůj svět skrz naskrz, každý detail. Musí vědět, o čem píše, proč o tom píše, proč se postavy chovají, jak se chovají.
A protože není jednoduché, aby se seriál skutečně rozběhl, potřebujete, aby ho dělal někdo, kdo je posedlý detaily a rozumí každému aspektu. Takže zásadní roli hraje komunikace s ním, slyšet, jak přemýšlí, co má v plánu, a mít v jeho vizi důvěru. Ne že by režisér nebo herci nebyli důležití, ale všechno začíná u toho, co je ve scénáři.
Největším fenoménem posledních let byla bezpochyby Hra o trůny. Když začínala, ještě jste na současné pozici nebyl, přesto by mě zajímalo, jestli jste tušil, že může mít takový úspěch?
U filmů a seriálů platí, že nikdo nic jistě neví. Nikdy netušíte, jak daná věc dopadne, byť třeba cítíte, že je dobrá. Když ji pustíte do světa, je hlavně na divácích, aby rozhodli, jestli to stojí za to.
Dnes je nabídka mnohem bohatší a roztříštěnější než v době, kdy Hra o trůny začínala. Může vůbec přijít další podobný fenomén?
Myslím, že ano. Třeba The Last of Us se Hře o trůny z hlediska sledovanosti přiblížil. Dařilo se mu i na cenách Emmy a dalších vyhlášeních. A nejde jen o naši službu, podívejte se třeba na Stranger Things od konkurence.
A co Rod draka, první spin-off Hry o trůny? Může časem získat podobný status?
Ano. Spolu s The Last of Us jsou to teď naše největší seriály. U obou se na epizodu dívá zhruba třicet milionů diváků. Což jsou nejvyšší čísla v naší historii, která přišla po třiceti letech, co seriály děláme. Takže i dnes se může urodit velký hit.
Proč jste se vlastně rozhodli natočit zrovna Rod draka? Nebylo by jistější pokračovat s nějakou postavou ze Hry o trůny?
Nic jako více nebo méně riskantní projekt neexistuje. Vždycky záleží na scénáři. Vesmír, který George R. R. Martin stvořil, je tak bohatý, že jsme si mohli vybírat ze spousty různých nápadů. Příběh rodu Targaryenů a občanské války mezi nimi vynikal a hodil se na to, aby měl několik sérií.
Leckoho zarazilo, že jste se rozhodli natočit seriál Harry Potter podle příběhů z knih, které už se přitom dočkaly zfilmování. Proč to tedy dělat znovu?
Důvody jsou dva. V seriálu můžete vyprávět na ploše šesti až deseti hodin v rámci jedné série, zatímco filmy jsou omezené zhruba na dvě hodiny. Takže můžeme rozvést příběh z knih.
A druhým důvodem, i když je těžké tomu uvěřit, je fakt, že od prvního filmu už uplynulo přes dvacet let. Což je celá jedna generace fanoušků. Takže je čas ty příběhy oživit. Očekáváme, že to budou sledovat třeba původní fanoušci se svými dětmi.
V jaké fázi vlastně tenhle projekt je? Už máte vybrané herce?
To ne. Zatím v rané. Píšou se první návrhy scénáře.
Jak velký podíl máte vy sám na finální podobě díla? Variety třeba popsalo případ, jak jste apeloval na Craiga Mazina, tvůrce seriálové adaptace The Last of Us, aby udělal úvodní dvojdíl emotivnější. Vybavíte si další podobné případy?
Řekl bych, že v tvůrčím procesu funguje manažer jako editor knihy nebo někdo podobný. Poskytujete pohled zvenčí a pro autora seriálu je někdy užitečné mít někoho, kdo mu dá jiný názor. Někdy může pomoci, někdy může být mylný.
Craig zrovna s tímhle souhlasil, ale často můj nápad také odmítl. Důležité je ten dialog udržovat, aby autor přemýšlel o věcech i z jiné perspektivy.
Zatím se vám pokaždé povedlo navázat na úspěšný seriál dalším hitem. Nebojíte se, že někdy přijde hluchý rok, kdy vám žádná premiéra nepřinese nový šlágr?
To k našemu byznysu patří. Po Hře o trůny se všichni ptali, co bude jejím nástupcem? A přišel Boj o moc. A pak zase: Co budete dělat po něm? A přišel třeba Bílý lotos. Samozřejmě, že jsme každý rok nervózní, jestli to klapne. Ale časem se s tím naučíte žít a snažíte se udržet kvalitu vašich pořadů.
A ještě jedna aktuální věc. Warner Bros. Discovery a Disney budou, byť zatím jen v USA, nabízet balíček, v němž bude současně přístup ke službám Disney+, Hulu a Max. Konkurenční Streamsaver má zase mít Netflix, Peacock a Apple TV+. Přichází po éře roztříštěnosti na spoustu platforem zase jejich postupné slučování?
Myslím si, že balíčkování je jedním ze způsobů, jak snížit odliv zákazníků. Ve streamingovém světě můžete snadno nějakou službu zrušit. A dá se s tím bojovat tak, že nabídku pro spotřebitele zatraktivníte. Dát jim balíček, o kterém si budou myslet, že za to stojí a měli by u něj zůstat.