Když před necelými dvěma lety začal Martin Barry pracovat na gastronomickém konceptu Manifesto na pražské Florenci, měl tříčlenný tým. V pátek otevřel druhou pobočku na dvoře smíchovského Národního domu a jeho tým už čítá více než 30 lidí.
Do tří let má totiž tento Američan usazený v Česku plán dostat koncept do dalších pěti zemí, otevřít v Praze market na stálém místě a v Číně jedná o konceptu, který by měl propojovat jídlo a hotel.
Smíchovské Manifesto si tentokrát vzalo na starosti architektonické duo Ondřej Chybík a Michal Krištof. Prostor vybavilo mělkou vodní plochou, příjemnou dřevěnou palubou a zeleným labyrintem stovky květináčů s bambusem, chmelem a popínavými rostlinami. Studio mmcité Davida Karáska, které s Manifestem už pravidelně spolupracuje, pro nový market vyrobilo piknikové lavice ze dřeva a oceli nebo lehátka s USB zásuvkou.
„Chceme vrátit život do smíchovského komunitního života a ukázat jeho půvab,“ říká Barry, který se pod svou společností reSITE snaží majiteli secesní budovy Národního domu, Torino Praga Investu, ukázat možnosti využití a oživení prostoru.
Místo, které jinak slouží jako parkoviště, se tak do konce roku stane domovem šesti barů a dvou restaurací, včetně hranolkárny Faency Fries, konceptů Miska by Zátiší nebo Yazu by SaSaZu. Hotovost tu opět neuplatníte, ale cashless systém čeká jedna drobná, avšak pro personál restaurací velmi podstatná inovace.
„Na Florenci jsme neměli možnost placení spropitného, a to se odrazilo na nižší odměně zaměstnanců. Podniky pak musely zvyšovat ceny jídel, aby jim tento schodek doplatily,“ vysvětluje Barry. Spolu s Mastercard teď přišel se speciálním terminálem, ve kterém můžete zadat spropitné.
Kromě toho také Manifesto rozjíždí i předplatitelskou kartu, která se chová jako aplikace – nahrajete si do ní peníze a pak už můžete pohodlně platit prostřednictvím QR plateb. Ve spolupráci s doručovací službou Wolt navíc market rozjíždí donáškovou službu.
Český startup, do kterého investovalo i Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, se teď chystá na podepsání smlouvy o rozjezdu konceptu v Bordeaux a Lisabonu a jedná s dalšími třemi městy po celém světě.
„Do pěti let chci v Číně rozjet lifestylový brand, který bude propojovat hotel s food marketem. Bude to středně drahý hotel, ve kterém budete moci zůstat den nebo měsíc, navíc přizpůsobený coworkingu a colivingu,“ vysvětluje Barry, který teď do Asie létá jednat každý měsíc.
V české metropoli by si rád udržel dvě pobočky. „Až skončí Manifesto na Florenci, rádi bychom pro něj získali trvalou lokalitu. Bylo by to výhodné jak pro nás, tak pro nájemce stánků. S druhým konceptem bychom různě cestovali po Praze,“ přibližuje.