Hudební festival v Českém Krumlově přilákal za první víkend svého konání tři tisíce diváků. Neodradila je ani nepřízeň počasí, jež přerušila vystoupení operní legendy Plácida Dominga. S ním scénu ovládla také Ester Pavlů, která se jeví jako jeden z nejslibnějších operních talentů Česka.
Ostatně o tom svědčil i mohutný aplaus, který mezzosopranistce, o jejíž cestě k vysněné roli Carmen už Forbes dříve psal, patřil. Pavlů má díky svému výkonu i zevnějšku (zářivě blyštivé šaty zpěvačce navrhla Beata Rajská) nakročeno ke statusu velké operní divy, zvědavost ale vzbuzovalo také vystoupení živoucí legendy.
Ačkoli opera nepatří k lidové zábavě a mezi jejími návštěvníky najdete převážně její milovníky a znalce, Domingo je i přes svůj úctyhodný věk 83 let všeobecně známou celebritou. Rodák z Madridu proslul jako jeden z hvězdné sestavy Tří tenorů, kde působil společně s Lucianem Pavarottim a Josém Carrerasem.
Držitel devíti cen Grammy, který také působí jako dirigent, je častou referencí v nejrůznějších dílech popkultury: od seriálu Mozart in the Jungle, kde si zahrál sám sebe po boku Monicy Bellucci, soutěže Dancing with the Stars, filmu Čivava z Beverly Hills po dětský pořad Sezame, otevři se.
Domingovým mottem je „If I rest, I rust“ (Pokud začnu odpočívat, zrezivím). Má na tento výrok na své webové stránce dokonce copyright a evidentně ho nedokáže zastavit nic.
Ani věk, ani kauza spojená se sexuálním obtěžováním, po které v roce 2019 ukončil spolupráci s newyorskou Metropolitní operou a odstoupil také z funkce generálního ředitele opery v kalifornském Los Angeles.
S Českem Dominga pojí dlouholetý vztah: v letech 2018 a 2019 se účastnil projektu Národního divadla Mozartovy narozeniny, dirigoval ve Stavovském divadle Dona Giovanniho i koncert Mozartových skladeb.
V Českém Krumlově však poprvé vystupoval už v roce 2011 a s parafrází na Mozartovo okřídlené „Mí Pražané mi rozumějí“ by letos Domingo mohl prohlásit podobnou větu o návštěvnících Českého Krumlova.
Jakmile se objevil na scéně, tak diváci gala události, jejichž velké večerní a tmavé obleky zůstaly skryty pod pláštěnkami, začali intenzivně tleskat a muže, kterého časopis Newsweek už v roce 1982 označil za krále opery, freneticky fotit. Koncert se totiž nekonal v žádné síni ani na Otáčivém hledišti, ale přímo v Městském parku.
Nezbývá než obdivovat Domingovu fyzickou kondici, kdy pěvec přijel do Krumlova z Atén, kde na olympijském stadionu Kallimarmaro vystupoval s dalším z někdejších Tří tenorů, Josém Carrerasem před třinácti tisíci lidí.
„I v mém věku si pořád dělám plány a sním. Hudba má energii, která dokáže zázraky,“ nechal se pak slyšet Plácido Domingo.
Český Krumlov, kde vystupoval už potřetí, mu učaroval natolik, že se večírku po koncertě účastnil až do brzkých ranních hodin. A nenechal se rozhodit ani vzdorovitým počasím.
Dirigent Tomáš Brauner, který je také šéfdirigentem FOK, měl co dělat, aby se svým orchestrem ustál situaci, kdy na první řady smyčcových nástrojů jemnými kapkami, ale vytrvalým tempem padal déšť.
Koncert pak byl přerušen proto, že by voda mohla drahé nástroje poškodit. Zkrácení však nebylo značné a došlo alespoň na skladby, které byly plánované jako přídavky.
„Byla to úplná improvizace,“ smála se po koncertě Ester Pavlů. Měla tak na mysli situaci, kdy společně s Plácidem Domingem a druhou pěvkyní Krumlovského gala, sopranistkou Serenou Sáenz, zpívali Lippen Schweigen z Veselé vdovy od Franze Lehára. Part pro duo zazpívali jako trio, kterým se s diváky rozloučili.
Ti měli dojem, že nejen kvůli rozmarům počasí nebyli ochuzeni, ale měli vlastně výhodu. Dostali nevšední zážitek, který v jejich paměti může zůstat nad rámec prožitého večera. A také inspiraci, jak se s nečekanými překážkami dokáže s grácií a bez zjevné paniky vyrovnat opravdová hvězda.