Když se řekne „ikonická módní fotografie“, většině lidí se možná vybaví fotky Helmuta Newtona. Patricka Demarcheliera. Maria Testina. Stevena Meisela.

Ovšem i socialistické normalizační Československo a následně mladé porevoluční Česko mělo své legendární módní fotky. Mnohé z nich budete znát, ale jejich ucelená monografie dosud na trhu chyběla.

Teď to napravili v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Vydali tu výpravnou monografii nazvanou Petra Skoupilová: Módní fotografie 1975–2003.

V překrásné grafické úpravě Zuzany Lednické ze Studia Najbrt je tak na světě první ucelená publikace, která mapuje dílo Petry Skoupilové, nejznámější české módní fotografky konce dvacátého století. Skoupilová loni v květnu zemřela, ve věku 78 let. A zemřela jako legenda československé módní fotografie.  

Teď konečně vyšla její kniha. A s módními fotkami i celými fotoeditorialy, které doprovází fundované texty kurátorů Pavla Vančáta, Tomáše Pospěcha a Heleny Jarošové, vzniklo dílo, které je nejen poctou slavné fotografce, ale i dokladem dění na české a československé módní scéně v časech, které pro módu, design a krásu rozhodně nebyly vždycky snadné. A věnuje se i proměnám české módy konce dvacátého století.

Legenda české módní fotografie

Její cesta k módní fotografii nebyla přímočará. Petra Skoupilová se narodila v roce 1944 v Brně, po vyučení fotografkou ovšem pracovala jako sekretářka hudebního nakladatelství Supraphon. Právě tady začala intenzivně fotografovat, především portréty hudebníků, ale i slavných herců a hereček.

Pózovaly jí prvoligové hvězdy, jako Václav Neckář, Jiří Stivín, nebo třeba Petr Janda se svou mladou kapelou Olympic, ale také Jana Brejchová, Libuše Šafránková, Marek Eben či Jiří Bartoška.

V sedmdesátých letech, v době, kdy jí bylo sotva třicet, se Petra Skoupilová začala zabývat jak volnou tvorbou, tak právě i fotografií současné české módy. Při práci sekretářky v hudebním vydavatelství Supraphon totiž začala fotografovat tehdejší alternativní módní přehlídky na pražské Bertramce, známé jako Přátelská setkání na Bertramce, kam Skoupilová poprvé zavítala v roce 1976.

info Petra Skoupilová: Děkovný potlesk, Přátelské setkání na Bertramce, 1978 (zleva Dana Vašátková, Marie Kadeřábková, Natálie Kšajtová, Magda Vincíková, Isabela Fárová, Hana Sedláčková, Gabina Fárová, Daniela Flejšarová) © P. Skoupilová / dědicové
Petra Skoupilová: Děkovný potlesk, Přátelské setkání na Bertramce, 1978 (zleva Dana Vašátková, Marie Kadeřábková, Natálie Kšajtová, Magda Vincíková, Isabela Fárová, Hana Sedláčková, Gabina Fárová, Daniela Flejšarová) © P. Skoupilová / dědicové

Tehdy šlo o začínající alternativní přehlídku šperků. Několik dalších ročníků přehlídky, již rozšířených o progresivní módní tvorbu, jí pak přineslo řadu důležitých přátelství i kontaktů a uprostřed normalizace také velmi cennou inspiraci a motivaci.

„Od této doby se datovala spolupráce Petry Skoupilové s předními módními návrhářkami a návrháři, která kulminovala v osmdesátých a devadesátých letech nespočetným množstvím publikovaných dokumentačních fotografií i snímků v časopisech a reklamních kampaních. Skoupilová fotografovala též tvorbu pražských modelových salonů (Styl, Eva), práce mladých módních tvůrců a studentů oděvních škol a pořizovala reklamní fotografie pro textilní průmysl a podniky zahraničního obchodu,“ uvádějí autoři nové knihy.

info © P. Skoupilová / dědicové
Petra Skoupilová: Inna Arnautová, Módní salón Eva, 1982 © P. Skoupilová / dědicové

Od roku 1984/1985 pak Skoupilová už pracovala jako fotografka na volné noze. Postupně se etablovala jako jedna z mála českých fotografek módy. Publikovala ve většině českých časopisů, v nichž otiskla přes 150 titulních stránek. V Československu tehdy vycházely ve statisícových nákladech. I ty nová publikace pečlivě mapuje.

Skoupilová se v té době už intenzivně zaměřovala na ženy a ženskou tematiku, v portrétní i volné tvorbě.

Ve své volné inscenované tvorbě přitom Skoupilová často spolupracovala se slavnou a vysoce respektovanou kurátorkou Annou Fárovou, kromě aktů a zátiší je významný i její dlouhodobý cyklus Matky a dcery či humorně feministicky laděné autoportréty. Ty ukázala už před dvaceti lety kniha nazvaná Petra Skoupilová: Ženy, který textem doprovodila právě Anna Fárová.

„Vždy mě budou z fotografů nejvíce zajímat ti, kteří došli ve své tvorbě ke shodě se svojí vnitřní podstatou. Nesejde na způsobech a čím se zabývají, záleží pouze na zaujatosti a na opravdové osobní výpovědi. V české fotografii se to přihodilo v jejich šťastných okamžicích několikrát. Hledám u autorů jednotu člověka a tvorby, jednotu osobnosti a její nejhlubší angažovanost v tvorbě, kdy se dílo stává nevyhnutelnou životní potřebou, nikoli pouhým produktem profese. Ostatně to asi pro mne determinuje fotografickou osobnost Petry Skoupilové,“ uvedla Anna Fárová o fotografce už v roce 1985.

Těžiště její užité tvorby ovšem tvoří právě fotografie české módy sedmdesátých až devadesátých let až po začátek nového milénia, na které se nová publikace plně zaměřuje.

info Petra Skoupilová: Daniela Flejšarová, 1983 © P. Skoupilová / dědicové
Petra Skoupilová: Daniela Flejšarová, 1983 © P. Skoupilová / dědicové

Na fotografiích dokumentujících jednorázové projekty i celé ucelené kolekce, které nová monografie nabízí, Skoupilová spolupracovala s dodnes známými a významnými návrhářkami, jako jsou třeba Liběna Rochová, Daniela Flejšarová, Nina Smetanová, Jaroslava Procházková, Radka Kubková či Helena Toth-Bónová.

Čtenář si tak může připomenout proměny původní české módní tvorby od sedmdesátých let až po začátek nového tisíciletí, připomenout si i některé dnes už pozapomenuté styly či doplňky, ale i způsob, jakým byla česká a československá móda čtenářům prezentována.

Součást knihy tvoří i dodnes známé reklamní kampaně (třeba na mladou značku OP Prostějov, inspirovanou slavným filmem Wall Street s Michaelem Douglasem v roli finačníka Gordona Gekka), ale i snímky na pomezí portrétní a módní fotografie. Většině pochopitelně vévodí krásné ženy.

info Petra Skoupilová: kolekce OP Prostějov, 1984 © P. Skoupilová / dědicové
Petra Skoupilová: kolekce OP Prostějov, 1984 © P. Skoupilová / dědicové

„Fotografie Petry Skoupilové se věnují takřka výhradně ženě, její přirozenosti a kráse, nazírané citlivým a chápavým ženským okem. Na rozdíl od mužů volí civilní, neateliérové prostředí, vytvářející tiché souznění ženské pospolitosti,“ uvádí spoluautor publikace, kurátor Pavel Vančát a komentuje i ojedinělý autorčin rukopis.

„Vychází z několika zdrojů: z ateliérového portrétu devatenáctého století, z geometrického slovníku avantgardy i z romantické aranžované fotografie sedmdesátých let. Ve svém celku je tvorba Petry Skoupilové výjimečná svým pojetím, které poetiku a romantičnost vždy kompenzuje ryze ženskou, nepatetickou citlivostí, která jí v české fotografii zajišťuje nezaměnitelnou pozici,“ dodává ještě Vančát.

info Petra Skoupilová: Liběna Rochová, 1995 © P. Skoupilová / dědicové
Petra Skoupilová: Liběna Rochová, 1995 © P. Skoupilová / dědicové

Přes bohaté dílo Petry Skoupilové nová kniha ukazuje ojedinělou a nelehkou cestu emancipované a cílevědomé profesionálky v často turbulentních časech našich nedávných dějin, ale přináší i koncentrovaný pohled na dosud málo zmapovanou historii české módy posledního půlstoletí.

Jestliže fotografie i móda mají v dnešních uměleckoprůmyslových muzeích svoji komfortní pozici, budovanou po dekády, módní fotografie byla z tohoto dosud tak trochu popelkou, minimálně v českém prostředí. Nová kniha to mění a dovoluje prozkoumat československou módní fotografii konečně v trochu širším kontextu.

Vřele doporučujeme vaší pozornosti.