Jen pár kroků od Václavského náměstí, přímo na rušné a turisty zaplněné trase ke Staroměstskému náměstí, uprostřed živého Havelského tržiště, se nachází netradiční prostor. Dalo by se říct tři v jednom – galerie, kavárna a obchod. Taková definice je ale pro The Design zcela obyčejná a ani zdaleka nepopisuje to, co se uvnitř odehrává.

Jakmile vstoupíte, dýchne na vás příjemná atmosféra a pravděpodobně nebudete vědět, kam se dívat dřív. Zda se zaměříte na současné české umění, začnete prozkoumávat netradiční prostor, nebo se budete kochat českým designem. A možná vás přiláká vůně čerstvě namleté kávy. The Design se nachází na prostoru 120 metrů čtverečních v přízemí a suterénu bývalé lékárny. 

Najdete tu osobitou kolekci toho nejlepšího od českých i mezinárodních návrhářů a umělců. Kurátorovaný výběr představuje nejen moderní designové sklo, keramiku, šperky a módní doplňky, ale i sběratelské předměty. Galerie současného konceptuálního umění pak především reflektuje aktuální dobu. A kavárna? Ta se nachází v místě laboratoře původní lékárny a dát si tu můžete kávu z pražské pražírny Coffee Source.

Za realizací koncept storu pro český design stojí tři ženy. Olga Rühle je majitelka a hybná síla celého projektu. Umělkyně Romana Drdová je kurátorkou galerie a Míla Umanec Bulířová má na starost zajištění celého konceptu. Letos na podzim oslaví dva roky od otevření. Jak by je zhodnotily? „Náročné a intenzivní. Plné nových věcí a výzev, ale také setkání s velmi zajímavými lidmi. Tedy náročné, intenzivní a zajímavé,“ směje se Míla Umanec Bulířová.

The Design zakládaly s jasným cílem: vytvořit místo, kam rádi vstoupí náhodní i slow turismus vyznávající kolemjdoucí, ale také Pražané, kteří se tomuto místu po mnoho let vyhýbají. Od začátku věděly, že centrum Prahy je silnou, ale i slabou stránkou celé věci. Na začátku bylo podle nich ale nejtěžší složit tým lidí, kteří by s nimi sdíleli nadšení a věřili projektu stejně jako ony.

„Taky nás překvapilo, jak těžké je prosadit v českém prostředí běžný model koncept storu. Spojení tří různých provozů, jako je kavárna, prodejna designu a galerie současného umění je nekonečný byrokratický maraton,“ přiznávají.

I podnikání v centru Prahy s sebou nese svá specifika. „Až bude více času, plánuji sepsat fejeton o povolení lavičky v centru Prahy. Kolik úředníků, komisí, zasedání rad a schvalovacích procesů zaměstnala tahle jedna lavička, na kterou si před obchodem sedají jen turisté, kteří si v širokém centru nemají kde sednout. Aby nakonec cena za pronájem chodníku převýšila naše možnosti,“ usmívá se Míla Umanec Bulířová.

Všechny tři ale mají k centru města blízký vztah, Umanec Bulířová zde dokonce bydlí. „Mnoho let se setkávám s názorem, že ti, kdo bydlí v historickém centru, by se měli odstěhovat a přenechat ho turistům. To se bohužel děje i ve většině turisticky oblíbených měst po celé Evropě. My si však myslíme, že je možné i v centru vytvářet příjemná místa pro žití. I když je to náročné,“ dodává.

Prostor se nachází na Havelském tržišti v domě U Červeného orla. Vchod najdete také v souběžné ulici V Kotcích, kde měla dříve ateliér například návrhářka Kateřina Geislerová. Právě z této zapadlé uličky můžete vstoupit do prostor kavárny, nebo si kávu vychutnat na lavičce venku. „Snažíme se, aby ulice žila a zároveň aby si každý mohl vychutnat místo klidu, místo pro zastavení, posezení, pozorování,“ vysvětlují podnikatelky.

V devadesátých letech byla ulice V Kotcích místem, kam z nedaleké Perlové ulice přicházely společnice se svými zákazníky. Byla znehodnocena způsobem užívání, zanesená stánkaři, popelnicemi, odloženým nepořádkem, vnímána jako druhořadý městský prostor, „zadní dvůr“. V roce 2007 Městská část Prahy 1 zadala rehabilitaci parteru s cílem vytvoření čistého prostoru ve své původní základní kompozici.

Ulice je i přesto nevyužívaná a procházejí tudy především místní, a to ve velmi nízkém počtu. A bohužel se pravidelně stává útočištěm bezdomovců a pejskařů. Mnohdy ji ale také vyhledávají filmaři nebo turisté lačnící po netradiční fotce – z ulice Melantrichová je krásný průhled až na Uhelný trh.

Naopak v Havelské to žije. „Ulice je zaplavená stánkaři a lacinými cetkami, beranicemi se sovětskou hvězdou a turistickým brakem. Trdlo letos zmizelo a naštěstí už i třepetající se ježibaby. Již nějakou dobu probíhají snahy Městské části Prahy 1 a magistrátu města Havelské tržiště proměnit, ale výsledek je stále stejný – jako v případě večerek v centru. Ovoce jen naoko, ve skutečnosti pouze alkohol. Stále věříme, že Havelskému tržišti bude jednou navrácen jeho původní účel a z pouťového tržiště se stanou farmářské trhy,“ přeje si Bulířová.

Ještě před pár lety bývala v prostoru The Design lékárna. „Během covidového období ale nájemník přestal platit nájem, a tak jsem stála před rozhodnutím, zda najít nového, nebo změnit celý provoz,“ vzpomíná podnikatelka Olga Rühle, která je zároveň majitelkou domu. Dům U Červeného orla patří její rodině od devadesátých let.

Olga Rühle (jednatelka společnosti Medon a členka Rotary klubu ČR) byla spoluzakladatelkou a majitelkou prvního Centra cestovní medicíny v České republice, které dodnes sídlí na stejné adrese, a zároveň zmíněné lékárny U Červeného orla.

Celý prostor je velmi citlivě zrekonstruovaný a promyšlený do nejmenších detailů. Změna užívání ale trvala celý rok – i proto, že schvalovací procesy byly zdvojeny z důvodu provozu potravinářského i nepotravinářského provozu. „Také jsme byly pod přísným památkářským dohledem. K tomu nutno přičíst dlouhé technologické postupy při rekonstrukci a komplikovaný stav po covidu ve stavebnictví,“ dodává Olga Rühle.

V prostorách zůstaly zachovány původní technické prvky lékárny jako nákladní výtahy nebo vedení vzduchotechniky a točité schodiště. Kavárna kopíruje původní rozložení farmaceutické laboratoře. Zároveň byly obnoveny dva obchodní výkladce směrem do klidné ulice V Kotcích. Rekonstrukce zahrnovala i obnovu fasády, starožitných portálů a původních stahovacích rolet.

Investice, která byla potřeba na otevření prostoru, se pohybovala v řádech vyšších statisíců. Hlavní část investice představovala nová vzduchotechnika a zařízení provozu kavárny. „Použily jsme vlastní zdroje společnosti Medon,“ doplňuje Olga Rühle.

„Většinu zákazníků, turistů, kteří jsou s námi na stejné vlně, je snadné zaujmout už tím, že na ně náš prostor vyskočí uprostřed záplavy turistických suvenýrů. Na ostatní musíme cílit PR aktivitami a placenou online reklamou,“ vysvětluje Umanec Bulířová.

Jejich zákazníci jsou většinou lidé, kteří již zkušenost s kvalitním designem mají a vědí, proč je autorský produkt dražší než sériová výroba. „Jsou ochotni připlatit za zboží, které vzniká z kvalitních materiálů, s otiskem autora ve tvaru i duši. V tom se Pražané od turistů nijak neliší,“ dodává.

Nejčastějšími zákazníky The Design jsou Američané, Izraelci, Korejci a Francouzi, pomalu si do prostoru nacházejí cestu také Češi. Ti si prý oblíbili především kavárnu s kvalitní kávou, jelikož takových je v okolních ulicích jako šafránu. „Největší vázu od Martina Žampacha si odvezl Švýcar pouze v batohu,“ směje se Míla Umanec Bulířová. Za dva roky už mají stálé zákazníky, kteří se pravidelně vracejí – a to nejen do kavárny, ale i do obchodu.

Hlavně lokálním zákazníkům je určena také galerie současného umění. Kurátorka Romana Drdová tu vytváří výstavy, na které jsou velmi dobré ohlasy a jejich návštěvnost se stále zvyšuje.

„Rády bychom udržely kvalitu naší galerie, a proto zvažujeme oddělení galerie od prodejní části, abychom mohly žádat o finanční podporu z kulturních fondů. Bez této podpory je v Česku velmi těžké galerii současného umění provozovat na tak vysoké úrovni,“ konstatuje.

Nabídka obchodu se mění a často záleží na tom, jak se spolu dámy dohodnou. „Když autora vybereme, chceme, aby zapadal do našeho konceptu. Na výběru se ale podílíme dohromady a každá jsme jiná, a tak i my musíme najít společný průsečík a někdy kompromis,“ usmívají se.

Téměř denně však obdrží nabídku na novou spolupráci. „Někdy nás mrzí, že nemůžeme zařadit vše, co by se nám líbilo. Bohužel naše prostory jsou omezené. Osobně dávám přednost originalitě před popularitou, ale vždy musíme najít rovnováhu pro náš obchodní model,“ dodávají.

Momentálně připravují výstavu italského umělce Manuela Bonfantiho, kterého potkaly na letošním Bienále v Benátkách. Na podzim je čeká Prague Art Week a Designblok, jejichž je The Design součástí. Do budoucna se chystají navázat další mezinárodní spolupráce.