Před deseti lety našli na internetu obrázek drip bagu – jednorázového sáčku naplněného mletou kávou, který se za papírové úchytky zavěsí do hrnku. Stačí jen zalít horkou vodou a do dvou minut máte filtrovanou kávu – v kanceláři, na cestách, bez speciálního vybavení. Dnes si Jiří Gomola a Luboš Vacek říkají Drip it, k e-shopu s kávou a drip bagy otevřeli kavárnu a stále objevují nové a jednodušší metody v přípravě kávy.
S Lubošem Vackem a Jiřím Gomolou se potkáváme na Petrském náměstí v Praze, v kavárně Drip it. Příběh jejich podnikání se ale začal psát v Londýně, kam Jiří odešel po maturitě na zkušenou. V Anglii umýval záchody, pracoval na stavbě, v IKEA nebo roznášel jídlo v restauraci.
Do Česka se vrátil až kvůli přítelkyni a přes práci pro kavárenský řetězec Coffeeheaven, který později spolkla Costa Coffee, nakonec zakotvil v Air Bank jako interní coach. Právě tam potkal kolegu Tomáše Hodermarského, zkušeného coffee mastera, který pracoval v Londýně pro Starbucks.
Podnikání byla naše hračka
„Oba jsme milovali filtrovanou kávu, kterou si kolem roku 2011 téměř nebylo možné v kavárně objednat. Ale Tomáš měl s kávou skvělé zkušenosti a já jsem z podnikatelské rodiny, takže podnikavý duch se mě držel odmala,“ vysvětluje dnes Jiří, proč si chtěli otevřít byznys s kávou.
Náhodným googlováním narazili na drip bag, jehož původ se datuje do devadesátých let a jako spousta kávových vychytávek pochází z Japonska. Gomola se svým kolegou se tehdy spojili s japonským výrobcem drip bagů, s nímž ostatně spolupracují dodnes, a do začátku s nimi vše konzultovali přes Skype cally.
„Upřímně jsme nad podnikáním nijak zvlášť nepřemýšleli. Byl to takový náš projekt a hračka. Impulz, že bychom mohli drip bagy i prodávat, vznikl až v době, kdy se naši kolegové z kanceláře začali zajímat, co to máme a jak to funguje,“ vypráví Gomola. „Nejdříve jsme jim sáčky rozdávali a pak i prodávali, protože je od nás začali brát ve velkém.“
To byly podnikatelské začátky v roce 2014. Tehdy jim japonští kolegové doporučili, aby své filtry nechali plnit pražírnou a balírnou v Maroku. „Poslali jsme tehdy 150 tisíc do Maroka a čekali, jestli filtry s kávou přijdou,“ směje se dnes Gomola.
Málem nás to položilo
Káva skutečně přišla, ale českým podnikavcům nevyhovovala nabídka pražírny ani kvalita kávy, a když pražírnu nakonec navštívili osobně, rozhodli se spolupráci s ní ukončit. Dnes veškerou kávu Drip it nakupuje, praží a balí české FairBio z Kostelce nad Labem.
„Konečně máme celý proces pod kontrolou,“ libuje si Luboš, bývalý hokejista a podnikatel v gastru, který ve firmě nahradil bývalého kolegu Tomáše. A to na poslední chvíli.
„Drip it byl v té době malý sklad na Smíchově a já, kluk, který do té doby pracoval v designových kancelářích, jsem skončil v zaplivaném skladišti. Potřeboval jsem kontakt se zákazníky a dát našemu e-shopu fyzickou tvář,“ vzpomíná Jiří Gomola na období kolem roku 2021.
Tou dobou se rozhodl pro otevření vlastní kavárny Drip it, k čemuž ho lákaly i nájmy ponížené covidovou krizí.
„Jenomže výstavba podniku se prodražila a z mého naivního půlmilionového rozpočtu se stal projekt za více než milion korun. Navíc jsem tehdy odčerpal velké množství provozního kapitálu a dostal nás do problémů. Bez příchodu Luboše bychom to neustáli,“ přiznává Gomola.
„Krátkodobě nám otevření kavárny zavařilo, ale dlouhodobě to nastartovalo celou řadu změn. Po třech letech provozu je kavárna konečně v černým číslech,“ říká Gomola.
Je to na lidech
Dnes Drip it míří na roční obrat ve výši osmnácti milionů korun a do budoucna sní o areálu s vlastní pražírnou, balírnou a kavárnou. Ve střednědobém výhledu si chtějí díky partnerství s Alzou osahat rumunský i maďarský trh a přes Amazon by je lákalo nabídnout drip bagy americkým zákazníkům.
Pro ty české připravují produktovou novinku steeped coffee, které představí do konce roku. Prakticky jde o kafe ve filtru podobném čajovému sáčku.
„Nejčastější chybou v případě filtrované kávy z drip bagu je, že zákazník filtr neotevře, ale jen ho zaleje horkou vodou a nechá ho dlouho louhovat. Kávu to sice nějakou udělá, ale moc dobré to není,“ směje se Luboš Vacek.
S kávou ve filtrech, které připomínají čajové sáčky, tak chtějí jít naproti svým zákazníkům. Ti prý nejraději pijí velmi hořkou brazilskou kávu, v závěsu za ní je nejprodávanější o něco méně hořká Nikaragua.
„Jako profesionálové sice můžeme tvrdit, že správný kafař pije ovocné kyselé kafe, ale pokud chceme kávu prodávat mase, tak musíme respektovat to, že hořkou kávu má spousta Čechů ráda,“ upozorňuje Jiří Gomola. „My je nechceme zesměšňovat a říkat jim: Vy pijete hořký kafe, vy tomu nerozumíte. My chuť kávy necháváme na lidech.“