Všechno to začalo před dvěma lety na Designbloku. Právě tady se potkal Ihor Sabadosh a Sára Matysová se zakladatelkou ukrajinské firmy ReQuiet. Plody svojí spolupráce – barevná akustická svítidla – představili na letošní přehlídce designu. Nejde však jen o další nový produkt, ale i o ukázku toho, že výrobce z Ukrajiny může být i přes válečný stav plnohodnotným výrobním partnerem.

Designér Ihor Sabadosh, rodák z ukrajinského Zakarpatí, se do Česka se svou rodinou dostal už v sedmi letech. Studoval tu architekturu na ČVUT, následně i Ateliér designu nábytku a interiéru na pražské UMPRUM.

Nebylo proto překvapením, že když se před dvěma lety na Designbloku konala výstava Sláva Ukrajině!, byl společně se svou ateliérovou partnerkou ze studia Ihor Sárou Matysovou přizván jako jeden z kurátorů speciální expozice.

Do Prahy se jim povedlo dostat hned několik zajímavých ukrajinských jmen ze světa designu. Jedním z nich byla mladá značka ReQuiet specializující se na výrobu akustických řešení pro kanceláře nebo komerční prostory.

Tak se potkali se Stanislavou Krugliakovou, spoluzakladatelkou a ředitelkou projektu. Ta kyjevskou firmu ReQuiet založila v roce 2018 jako reakci na absenci vizuálně zajímavých akustických řešení na ukrajinském trhu. 

„Pracovala jsem tehdy v FDA Group, firmě specializující se na interiérové vybavení kanceláří a komerčních objektů. Když jsme tehdy sháněli akustické panely, měli jsme na výběr jen z bílých a černých desek. Nic víc u nás k dispozici nebylo,“ popisuje Stanislava Krugliaková důvod pro start nové firmy.

Nápad dával smysl i obchodně. Akustickým panelům či nábytku s chytrými akustickými elementy se v posledních několika letech dostává velké pozornosti. Pro příklady nemusíme jít za hranice, stačí se jen podívat na českou designérskou scénu. 

Několik let tu funguje například Lappa studio. Na letošním Designbloku rozhodně nebylo jediné, které tu prezentovalo panely nebo nábytek, jež díky použitým materiálům pomáhá pohlcovat nežádoucí zvukové vlny, a napomáhá tak většímu akustickému komfortu. 

Že se o hluk zajímá i designérská scéna, Stanislavě Krugliankové a její firmě hrálo do karet. Jenže brzy po rozjezdu přišla válka, Kyjev se ocitnul pod tlakem ruských vojáků a firma, která tu vyrábí, nemohla několik týdnů normálně fungovat. „Nebýt dobrovolníků, asi by se nám nepovedlo postavit se znovu na nohy,“ popisuje.

Zájem o akustické panely na Ukrajině se začátkem války přirozeně opadl. Stanislava Kruglianková se proto začala soustředit zejména na zahraniční prodej a distribuci. Objížděla veletrhy v Evropě, ale i ve Spojených státech. 

Akustické panely vzniklé ve spolupráci s předními ukrajinskými designéry se ve světě líbily. „Často se ale stávalo, že jakmile potenciální zákazník zjistil, že vyrábíme na Ukrajině, nechtěl objednávku dokončit. Lidé se báli, že nebudeme schopni řešení dodat nebo budeme mít dlouhé lhůty. Mrzí mě to, ale to je byznys,“ líčí spoluzakladatelka firmy. 

To je ostatně důvod, proč se s ReQuiet spojilo studio Ihor. „Kolekci Sound of Light vnímám aktivisticky. Chtěli jsme spoluprací dokázat, že ukrajinští výrobci nepředstavují pro zákazníky riziko, a že by se tak neměli bát je oslovovat a objednávat si u nich,“ říká ukrajinský rodák Ihor Sabadosh.

Společně se Sárou Matysovou vytvořili pro ukrajinského výrobce kolekci akustických svítidel, které – pokud se chytře rozmístí do prostoru – pomáhají pohlcovat nežádoucí hluk. Vedle toho plní samozřejmě i funkci dekorativní, kdy fungují jako svébytné interiérové doplňky. 

„Když jsme přemýšleli nad tím, jaký produkt zvolíme, rozhodli jsme se pro světlo. To jednoduše vložíte do každého prostoru. Není ho třeba vrtat nebo nijak složitě umísťovat,“ popisuje výhody, které světla vyrobená z tlustého filcu vzniklého z recyklovaných PET lahví mají oproti akustickým deskám. 

Pokud stále přemýšlíte nad tím, v čem může být podobné akustické řešení výhodné, zkuste si vybavit chvíle, kdy se kvůli hluku nemůžete soustředit na práci nebo se i přes zvyšování hlasu neslyšíte v restauraci či kavárně. Zvuk je informace, kterou náš mozek zpracovává, a pokud je ho příliš, může přispět ke stresu či poruchám koncentrace.

„S minimalismem jsme odstranili prvky jako závěsy, tapety nebo plastické dekorace, které přirozeně pohlcovaly zvuk. Naše touha po čistých formách tak přinesla nový úkol – řešení akustiky,“ říká Sára Matysová.

Bavit se o tichu je v případě ukrajinské značky ReQuiet paradoxní. Když se její spoluzakladatelky ptám, zda probíhající válka nějak ovlivnila výrobu této česko-ukrajinské kolekce, kýve souhlasně hlavou a vzpomíná na nedávné bombardování Kyjeva ze začátku září. 

Plošný výpadek elektřiny zasáhl i výrobu ReQuiet, produkce novinek na pražský Designblok se tak o několik dní zpozdila. „Válka nás samozřejmě ovlivňuje každý den, ale snažíme se dělat, co můžeme. Teď už to navíc není tak dramatické jako na začátku,“ říká Stanislava Kruglianková.

Že situace „není tak dramatická“, je z našeho pohledu tvrzení nanejvýš relativní: Firma se musí přizpůsobovat tomu, že více než devadesát procent všech zaměstnanců nově tvoří ženy, že jednou za čas dojde k přerušení nebo kompletnímu omezení výroby a že většinu klientů musí získávat ne doma, ale v zahraničí.

Tam se firma bude nově vydávat právě s kolekcí vzniklou s českým studiem Ihor. „Snad se nám povede díky tomu architektům nebo interiérovým designérům ukázat, pro které je kolekce primárně určena, že ukrajinští výrobci jsou stejně spolehliví jako všichni ostatní,“ říká Ihor Sabadosh.