Září započalo podzimní kulturní sezonu v plné síle. Zpravidla nejsilnější část roku na trhu s uměním je ještě před námi. První polovina byla v zahraničí slabší, českému trhu se ale letos špatně nedaří. Vydejte se s námi vstříc umění, o zajímavé výstavy či přehlídky umění není nouze.

V nové rubrice Forbes Art Latte vás každý měsíc provází Anna Pulkertová, expertka na umění a zakladatelka Art Part Clubu, nejzajímavějšími novinkami z umělecké scény. Co neminout v měsíci říjnu?

Ženské posílení

Americká platforma sledující trh s uměním Artnet vydala svůj pololetní Artnet Intelligence Report shrnující letošní rok na trhu s uměním. Čísla za první polovinu roku rozhodně nejsou rekordní. Začátek roku byl slabší až o třicet procent v mnoha ohledech.

Pokračující geopolitické otřesy i nejistota výsledku amerických voleb si vybírají svou daň. Dlouhodobě největší americký trh s uměním tedy vyčkává. Uvidíme, co přinese podzim. Několik zajímavých a pozitivních čísel však report přináší.

Mezi sto nejprodávanějšími umělci bylo v prvních šesti měsících roku i deset žen, což je o dvě více v meziročním srovnání. Do žebříčku nejvyhledávanějších jmen na platformě Artnet se dostala Yayoi Kusama, nejúspěšnější žena na trhu posledních let.

Tradiční kategorie od starých mistrů po poválečné umění mnoho nečekaného vzrušení nepřinesly, zato kategorie ultra-contemporary (nejsoučasnějších) umělců zajímavá je. Její top 10 stále více zaplňují ženy.

Trend otevírání trhu mladým umělkyním často těsně po škole (ideálně pokud tyto umělkyně mají kořeny v Africe) stále pokračuje. V prvních šesti měsících roku tomuto žebříčku vévodí Avery Singer, Adrian Ghenie a Lynette Yiadom-Boakye.

Pro srovnání se zde hodí zmínit situaci na českém trhu s uměním, která je oproti tomu zahraničnímu odlišná. První polovina roku na aukčním trhu si naopak v meziročním srovnání vedla dobře. Na vrub to lze přičíst rekordnímu prodeji díla Františka Kupky Conception/Danae za 126,5 milionu korun.

Čím dál více se však daří prodávat v dražbách i současným autorům. I když se jedná jen o několik procent aukčního trhu, sběratelé jsou ochotní utrácet za díla autorů narozených po roce 1960 částky, které byly dříve v tomto segmentu téměř nepředstavitelné. Mluvíme o sumách dostávajících se přes milion korun. V tomto ohledu se daří například Josefu Bolfovi či Danielu Pitínovi.

Umělci sobě

Šušká se, že jedním z highlightů nadcházejících aukcí během Frieze Week s názvem Balloon Monkey (Blue) od Jeffa Koonse patří Damienu Hirstovi. I když to prodávající aukční síň Christie’s nepotvrdila, balonková opice s touto proveniencí se rychle dostává do povědomí sběratelů i veřejnosti. A to je nejlepší reklama.

Odhadovaná hodnota díla je aktuálně mezi 8,4 až třinácti miliony dolarů. Oranžová varianta ze stejné série se však před deseti lety vyšplhala na téměř 26 milionů dolarů. Uvidíme tedy, jak se bude dařit modré verzi.

Pokud by vás zajímalo více o praktikách trhu s uměním a co stojí za komerčním úspěchem Hirsta i Koonse, přečtěte si knihy Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů či Oranžový balonkový pejsek od Dona Thompsona. Starší, ale v mnoha ohledech stále aktuální publikace.

A pokud se do Londýna na jeden z nejslavnějších veletrhů světa Frieze (9.–13. října 2024) chystáte, nenechte si ujít zajímavý projekt kurátorované sekce Artist-to-Artist, ve které již slavní umělci představují ty méně známé.

Rashid Johnson například uvede amerického umělce Roba Davise a Yinka Shonibare zase ukáže, jak nigerijský umělec Nengi Omuku zkoumá tradici v malbě na speciální jorubské látce.

Uměleckými akcemi nabitý říjen

Říjen již tradičně začíná ve znamení Designbloku, přehlídky toho nejzajímavějšího, co v oblasti designu a art designu vzniká. Ale nejen v něm. Čím dál častěji se zde objevuje i volná tvorba současných českých i zahraničních umělců a umělkyň.

V rámci Art House: Naše zahrada tak například můžete objevit intervenci do stálé sbírky Uměleckoprůmyslového musea v podání umělkyň, jako jsou například Lucie Rosická či Néphéli Barbas. Týden poté pak ulice i vybrané pražské budovy rozsvítí, doplní či rozehraje Signal Festival, který se soustředí na umění využívající digitální technologie.

Z českých umělců se můžete těšit například na instalace Jiřího Příhody, Krištofa Brůhy či projekce Jany Bernartové nebo Michaela Bielického a Kamily B. Richter, ze zahraničních pak například na zvukovou instalaci Billa Fontany či LED projekci Cao Yuxi.

Já osobně se těším i na výstavu Untitled Visual Artists v pražské Kunsthalle. Za pozornost mezi říjnovými výstavami také stojí Adéla Součková a Adriena Šimotová: 1+1=1 v Galerii Villa Pellé či zajímavé spojení díla Sofie Tobiášové a Tobiase Izsóa v galerii Hunt Kastner.

Mimo Prahu pak jako vždy bude stát za návštěvu galerie Pekelné sáně v Kroměříži, kterou postavil sběratel Josef Maixner a pravidelně zde představuje zajímavé současné umělce a umělkyně, v říjnu například Jozefa Čižmára či Magdalenu a Jakuba Roztočilovy.

Od 11. října se pak rozhodně vyplatí udělat si výlet do Liberce, v „Lázních“ (v Galerii Lázně) zde najdete díla německých umělců Rosy Loy a Neo Raucha, kteří patří k těm vůbec nejznámějším současným uměleckým tvůrcům v Evropě.