Další den a další výzva. Každý pracovní den až do konce prázdnin dostanete jeden úkol, díky kterému budete svou práci na konci výzvy milovat. Nebo ji naopak změníte. Tentokrát budeme hledat smysl vaší práce.
Někteří zaměstnanci se ztotožňují s posláním, vizí a hodnotami firmy, pro niž pracují. Nejsou to přitom bezmyšlenkovití přitakávači – identifikují se opravdově a plně se svým zaměstnavatelem a s tím, čeho se snaží dosáhnout. Takoví lidé jsou však stále vzácnější.
Většina zaměstnanců taková není. Šokující je, že podle statistik 61 procent z nich ani nemá tušení, co si firma vlastně vytkla za cíl. Plných 57 procent z těch, kteří to vědí, v tom nenachází pražádnou motivaci.
Není proto divu, že spousta lidí pochybuje o své roli a vnímá sebe sama jen jako ozubené kolečko v obřím soukolí. Zároveň je pro ně nereálné ze dne na den skončit a nechat se zaměstnat ve vysněné firmě, jejíž poslání a cíle by je naopak motivovaly.
Stejně nereálná je představa, že každý může dát okamžitou výpověď a vrhnout se na podnikání, v němž dá konečně prostor svým nadáním a práce získá smysl.
Dobrá zpráva ale je, že naplnění můžete dojít v jakékoli práci, kterou vykonáváte. Když si jasně identifikujete hodnoty, na kterých vám záleží, a současně se pokusíte porozumět hodnotám, které razí vaše firma, dojde nakonec ke spojení.
Klíčem je udělat si jasno o sobě, o své roli a o firmě, pro kterou pracujete, a poté teprve zkoušet kreslit množiny a hledat v nich, kde se vaše priority protnou. V praxi to znamená, že si musíte být nejprve vědomi sebe sama. Je zvláštní a dost smutné, že o sobě víme jen velmi málo. To proto, že jen zřídka trávíme čas sami se sebou; naše životy jsou naplněny povrchními aktivitami a my nemáme čas zamýšlet se nad tím, co a jak prožíváme.
Krok číslo 1: Ujasněte si, co je důležité pro vás
Než se zaměříte na svou firmu, ujasněte si, co je nejdůležitější pro vás. Pomůžou vám v tom následující zásadní otázky:
1. Co vás baví nejvíc ze všeho?
2. Jakými regulemi se řídíte v praxi – jaké hodnoty ovlivňují, jak jednáte, jak se cítíte a jak se chováte?
3. Jaký povahový rys nejvíc obdivujete u ostatních?
4. V jaké situaci se cítíte nejvíc rozzlobení a naštvaní? Zpravidla je to tak, že když dáte průchod negativním emocem, tak proto, že se vás někdo dotkl, tudíž zpochybnil hodnoty, které vyznáváte.
5. Co přesně stojí za těmito emocemi?
6. Jaký celosvětový problém byste nejraději viděli vyřešený?
7. Jaké jsou podle vás tři klíčové aspekty života naplněného radostí?
Následně si poznamenejte, co zjistíte.
Krok číslo 2: Ujasněte si, jakou vizi má vaše firma
Ujasněte si, jaký cíl si vytkla vaše firma, jakou má vizi a jaké vyznává hodnoty. Většina firem je zveřejňuje na svých interních i veřejných webech. Ale to, co stojí v lesklé brožurce pro uchazeče o zaměstnání, ne vždy odpovídá tomu, co se děje uvnitř firmy. Věnujte tedy pozornost firemní kultuře a zkuste zjistit, co jsou podle vás skutečné cíle, vize a hodnoty firmy. Následně vyhledejte průsečíky mezi tím, co vyplynulo z vašich odpovědí na otázky v kroku číslo 1, a tím, co jste zjistili o firmě.
Jedno si ujasněme předem: nikdy nedosáhnete dokonalé shody mezi svými hodnotami a hodnotami firmy – pokud tedy nejste její výkonný ředitel. Shodu přesto objevíte, stačí hledat. A neomezujte se tím, že musí jít o dokonalou shodu. Pokud si například vaše firma cení budování vztahů a vaší silnou stránkou je empatie, jste doma, protože právě empatie je naprosto nezbytná pro vytváření a budování vztahů.
Příklad z praxe: obchodnice ze zdravotnické branže byla papírově velmi úspěšná, ale necítila jakoukoli sounáležitost s firmou. Ačkoli to nikde nestojí písemně, prioritou firmy je soutěživost s jediným cílem – dosáhnout co největšího zisku. Bylo například zavedenou praxí, že si nikdo nedovolil opustit kancelář po skončení pracovní doby dřív, než odešli šéfové – a to i přesto, že už de facto nebylo co dělat. Obchodnice z toho byla frustrovaná.
Pak se rozhodla najít ve své práci smysl. Jedné věci si na firmě vážila, a to byl její zákaznický servis. Rozhodla se proto, že se plně zaměří na to, že bude zákazníkům poskytovat co možná nejhumánnější, nejautentičtější a nejempatičtější servis. Svou pozornost zkrátka už nevěnovala dění ve firmě, ale tomu, aby poznala své klienty, což jí zabralo kvanta času. Zjišťovala, jakým problémům každodenně čelí, a výsledek stál za to – našla zdroje a řešení, jak jim pomáhat. Nakonec se stala nejvýkonnější obchodnicí firmy.
Ale co je důležitější, cítila, že to, co dělá, je v souladu s jejím přesvědčením, tedy s touhou pomáhat druhým. Večer dorazila domů a cítila se naplněná, nikoli vyčerpaná.
Teď jste na řadě vy. Najděte průsečík mezi svými hodnotami a hodnotami, které vyznává vaše firma, a pak zjistíte, jak v tomhle průniku existovat. Když se vám to povede, budete v práci úspěšnější i šťastnější.