Už máte adventní kalendář? Pokud ne a chcete ho, je nejvyšší čas konat, ty sofistikovanější totiž rychle mizí. Jako třeba ty od výrobce müsli a kaší Mixit, které si za deset let existence vybudovaly základnu fanoušků v desetitisících.
Adventní kalendáře už dávno nemusí být jen čtyřiadvacet malých čokolád schovaných ve čtyřiadvaceti okýnkách. Dnes už najdete kalendář takřka pro každého: s parfémy, čaji, hračkami… vlastně čímkoli. A už zdaleka nejde jen o dětskou záležitost.
Pořád je to každopádně velmi populární produkt a ideální tip na dárek, což řada firem využívá jako příležitost, jak představit a zobchodovat svoje portfolio. V roce 2013 to napadlo i společnost Mixit, známou zejména pro müsli, v posledních letech už ale prodává i čaje, kaše či proteinové drinky.
„V té době byla konkurence minimální a na trhu existovaly téměř výlučně klasické kalendáře s čokoládou nevalné kvality. My jsme naopak tušili, že je to skvělá cesta, jak kreativně představit celé, tehdy skromné, portfolio našich produktů,“ vzpomíná Martin Wallner, spoluzakladatel značky.
Tehdy ještě nestihli nápad zrealizovat, ale o rok později už ho odhodlaně dotáhli. „Dali jsme do prodeje, tuším, pár stovek kusů. Už první ročník nám jasně naznačil, že je v nabídce podobně pojatých kalendářů málo a že to bude jedna z našich každoročních vlajkových lodí. A také že je třeba začít s výrobou a kompletací již na přelomu léta a podzimu,“ dodává Wallner.
Při prvním pokusu nabídli čtyřiadvacet produktů v modrých krabičkách, v dalších letech si dávali záležet především na atraktivním vizuálním balení. Velkolepější projekty začaly s rokem 2018. Tehdy se kalendář nabízel ve třech variantách: ta hlavní měla půl metru na výšku, druhá byla bezlepková a třetí se skládala z tyčinek.
Pak přibývaly speciální dárky, limitované dobroty i okýnka navíc, loni měl kalendář podobu loutkového divadla a z prázdných krabiček se daly vystřihnout postavičky. Kalendáře se začaly plánovat už v lednu, aby bylo dost času překonat vysoce nasazenou laťku z předchozího roku.
„Pokaždé se snažíme vymyslet pro kalendář další vychytávky, přidanou hodnotu, přesah, zkrátka aby to nebylo jen každodenní otevírání okýnek, ale nový příběh a téma,“ líčí Wallner. „Zakládáme si na tom, že to není jen obal pro naše produkty, ale že samotný kalendář má být zábava a hra. A to zdaleka nejen pro děti, ale i pro dospělé.“
A letos přišel dosud nejvelkolepější experiment. Každá krabička s dárkem představuje jedno kupé vláčku, který si děti mohou sami složit a dostanou čtyři vagóny a lokomotivu. Rozložený kalendář pak slouží jako zimní kulisa s polární září, v níž vláček může jezdit.
Uvnitř krabiček pak najdete nejoblíbenější typy müsli včetně vánočních limitovaných verzí, lyofilizované ovoce, crème boule, jablečné a kokosové chipsy, vánoční kaše a řadu dalších pokrmů k snídani či svačině.
„Letošní kalendář je rozhodně nejvymazlenější ze všech a opravdu na něm kreativní a grafický tým pracoval celý rok,“ přibližuje Wallner.
Nápad je totiž jedna věc, ale pak je potřeba vyřešit logistiku: jak proměnit adventní kalendář ve vláček a ještě ho zabalit, aby se dal snadno distribuovat? Nehledě na to, že to vše vyžaduje spoustu ruční práce.
„Od září je celá jedna část areálu zasvěcená výrobě a kompletování kalendáře, protože každý kalendář trvá ve dvaceti lidech několik minut. Pokud je třeba si oddechnout od vánočního přetlaku, je to místnost, kam se chodí odreagovat skládáním mnoho kolegů z kanceláří,“ prozrazuje Wallner.
Vyrábí se přitom jen limitované množství, a tak se zájemcům radí neváhat. Navzdory vyšší pořizovací ceně (1399 korun, v předprodeji o stovku levnější) bývá zájem mimořádný. Loni se prodalo necelých třicet tisíc, letos by se firma ráda dostala přes rekordních čtyřicet tisíc.
„Zajímavostí je, že objem prodaných kalendářů roste každoročně rychleji, než jaký je růst celkových prodejů Mixit napříč trhy a prodejními kanály,“ říká Wallner. Není divu, neboť jejich kalendáře se staly v předvánoční nabídce svého druhu fenoménem.