Když je dnes člověku „náct“ nebo dvacet plus, spadá do škatulky, kterou sociologové nazývají generací Z. Ta se budí a usíná s telefonem, tráví na něm kolem 15 hodin denně aktivního času, a tím pádem je i po stejnou dobu online. Telefon je pro mladé středobodem veškerých výdobytků moderního světa: komunikačním prostředkem, peněženkou i zábavou v jednom.
Dnešní dvacetiletí nemají v hlavě hranice, protože je nemají ani sociální sítě, na kterých se neustále pohybují. Příslušníci generace Z bývají také movitější než jejich o 10 či 15 let starší kolegové nebo prvorození sourozenci. Touží po značkovém zboží, ale stejně tak chtějí žít zdravěji a ekologičtěji – a na rozdíl od předchozích generací si to mohou i dovolit.
U mladých dnes při výběru lokality rozhoduje nejenom dostupnost vzdělání, ale také míra digitalizace, počet dobrých coworkingových míst nebo přístup daného města k ekologii. V těchto kritériích nejlépe obstál Londýn, Praha je bohužel až v poslední třetině žebříčku, čítajícího 110 světových metropolí. Jak vypadá první pětka?
Londýn
Hlavní město Velké Británie splňuje veškerá klíčová kritéria téměř naplno. Je dražší, ale nabízí více škol, coworkingů a obrovské možnosti kulturního vyžití. Zůstává otázkou, jak s dosavadní kosmopolitností města na Temži zamává brexit.
Stockholm
Švédské hlavní město je cool nejenom proto, že tamní průměrné teploty dosahují 7 °C. Stockholm je domovem současné klimatické aktivistky Grety Thunberg, a i proto se město počítá mezi tahouny v boji s klimatickou změnou.
Los Angeles
L. A. si mladí nevybírají jen kvůli koncentraci celebrit a pláží. Je tu minimálně desítka prestižních univerzit, kterým se dostává světového ocenění, a zároveň množství startupů zaměřených na takzvané společensky odpovědné podnikání.
Toronto
Právě z hlediska odpovědného podnikání je za Mekku stále více považována pyšná kanadská metropole. Jedna z největších kanadských nadací We Charity chystá v Torontu otevření velkého centra pro mladé začínající podnikatele.
New York
New York je stálicí jak díky prestižnímu vzdělání, pestrosti života a kosmopolitnímu prostředí, tak skrze koncentraci firem z různých odvětví. A samozřejmě i díky množství koncertů těch zrovna nejžhavějších kapel.