Pokud vám všemožné seznamy úkolů a to-do listy spíše zvedají hladinu stresu, měli byste svůj přístup změnit, radí spisovatel N. A. Turner na publikační platformě Medium. Jemu samotnému se osvědčilo vést si „I did listy“, které během dne sepisuje a večer po práci se k nim vrací, aby zrekapituloval, co všechno se mu podařilo stihnout.
Z anglického názvu asi tušíte, o co jde. Místo toho, abyste denně čelili nekonečným seznamům úkolů, které musíte udělat, si naopak zapíšete ty zvládnuté. Je jedno, jestli k tomu zvolíte tužku a papír, poznámky v telefonu, nebo e-mail, který si po konci dne sami odešlete.
Jde o to, abyste svůj postup sledovali a s navyšujícím se počtem položek, které během dne vykonáte, si dodali motivaci k další práci. Výzkumy totiž
naznačují, že čím delší váš seznam bude, tím větší budete mít chuť ho ještě prodloužit.
Zapisovat si můžete i sebemenší činnosti. Odepsali jste na důležitý e-mail nebo jste se objednali k zubaři? Dejte to na seznam. Předali jste projekt jinému oddělení? Šup tam s tím. Absolvovali jste mítink? Rozšiřte seznam i o tuhle zvládnutou drobnost.
Proč metoda malých každodenních vítězství funguje? „Pokud se chceme v práci posouvat a nepodlehnout pocitu, že nic nestíháme, nesmíme zapomenout na to, co se nám daří,“ tvrdí profesorka managementu Laura Morgan Roberts z Georgetownské univerzity.
Souhlasí i Turner: „Možná vám to přijde jako zbytečnost navíc, jde ale o to, abyste viděli, co všechno stíháte. Být na sebe po pracovním dni pyšný je základem toho, aby se vám do práce chtělo i další den.“