Automobilka Porsche zkoumá společně s výrobcem letadel Boeing „potenciál trhu privátní letecké mobility a možnosti přesunu dopravy z ulic měst do vzduchu“. Jinými slovy tím přiznala, že pracuje na projektu létajícího porsche.
„Porsche hledá další cesty, jak rozšířit svůj záběr
výrobce luxusních sportovních vozů a stát se lídrem na trhu s
prémiovými automobily. V dlouhodobé perspektivě to může
znamenat i to, že se zaměříme na další dimenzi cestování,“
řekl Detlev von Platen z představenstva Porsche AG. „Spojením
sil s další globální značkou chceme prozkoumat budoucí
potenciálně klíčový segment trhu.“
Porsche s Boeingem plánují v první fázi sestavit mezinárodní tým, jehož úkolem bude posoudit všemožné aspekty leteckého provozu ve městech. V první řadě chtějí zjistit, jestli je vůbec pravděpodobné, že v blízké budoucnosti vznikne životaschopný trh s létajícími auty.
Porsche už na toto téma jednu studii zadalo a podle výsledků, zveřejněných v loňském roce, by se prodej létajících aut měl rozjet už po roce 2025. Celou ideu živí naděje, že se lidé budou vzduchem dopravovat mnohem rychleji a efektivněji než po zemi. Porsche v té souvislosti tvrdí, že pracuje na cenově dostupné variantě, ale o tom lze s úspěchem pochybovat. Stačí se jen podívat na ceny jeho ikonického modelu 911.
Porsche, Boeing a jeho dceřiná firma Aurora Flight Sciences mají už prý společně pracovat na prototypu létajícího elektromobilu, který by měl být schopen kolmého vzletu i přistání. Ilustrační obrázek, který novinářům předložily společně s tiskovou zprávou, zobrazuje stroj s křídly a leteckými motory, který tvary připomíná už zmiňovaný model 911, jak přistává na střeše budovy připomínající sídlo firmy Wayne Enterprises v Gotham City z komiksů o Batmanovi.
Zatím ani slovo o tom, jestli bude k dispozici i verze turbo.
Projektů létajících aut v poslední době přibývá. Investoři, mezi nimiž jsou jak zvučná sólo jména, tak velké korporace, už prý do jejich vývoje napumpovali alespoň miliardu, pravděpodobněji ale už dvě miliardy dolarů. Výsledkem je přinejmenším 135 projektů létajících aut – buď s hybridním, nebo s čistě elektrickým pohonem.
Všechny tyhle stroje budou schopné kolmého startu i přistání, přesně jako helikoptéry. Na rozdíl od nich však budou létat nízko nad zemí, jen tak vysoko, aby se vyhnuly ucpaným ulicím v centrech a dálnicím v okolí rušných velkoměst.
Podle odhadů německého think-tanku Roland Berger bude v roce 2025 v provozu zhruba tři tisíce komerčních létajících aut s čistě elektrickým pohonem; v roce 2050 jich už bude létat téměř 100 tisíc – většina z nich budou taxíky nebo autobusy a letištní shuttly.