Nový pražský magistrát opět oprášil plány oživit veřejný prostor v hlavním městě. Evergreenem je pochopitelně neutěšený Václavák, o jehož změně politici i přítomní obchodníci diskutují už řadu let. Aktuálně už se rýsují první úpravy. 

Změn v  srdci Prahy se ale podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) chystá mnohem víc. Řadu z nich už zpracovávají architekti, některé projekty dokonce čekají na stavební povolení. Jejich leitmotivem je udělat centrum Prahy zelenější, estetičtější a příjemnější pro lidi. 

Tady je malá ochutnávka: 

Václavské náměstí

O proměně se mluví od roku 2005, kdy ji navrhl ateliér Cigler Marani Architects. Úpravám Václaváku stály dosud v cestě mimo jiné nevypověditelné smlouvy s nájemníky různých stánků s občerstvením a další byrokracie. V uplynulých dnech pražská rada ale odsouhlasila aktualizaci návrhu a plánuje projekt posunout do další fáze. Aktuálně se řeší nový návrh pro  horní polovinu náměstí: tam se mají vrátit tramvaje, které mají jezdit po jeho obvodu. Uprostřed vznikne promenáda. Na náměstí mají přibýt stromy, chodníky a obecně více prostranství pro lidi. S revitalizací náměstí se má začít v roce 2022. Úpravy na dolním Václaváku mají začít už příští rok. 

Nová podoba Václavského náměstí. Foto: IPR Praha

Okolí Národního muzea

Prostranství kolem dominanty Václaváku, Národního muzea, prokouklo během poslední velké rekonstrukce. Další změny budou následovat. K historicky starší budově Národního muzea patří ještě budova bývalého Federálního shromáždění. Ještě před rekonstrukcí byly pro chodce špatně dostupné a propojené nevyhovujícím způsobem, vedl tu hlavní tah mezi magistrálou a Vinohradskou třídou. Aktuálně se dá autem projet jen jedním směrem a okolní prostor je vydlážděný. Okolo probíhá revitalizace Čelakovského sadů a sázení stromů a z náměstí se připravily tramvajové koleje na budoucí napojení na tramvajovou trať. 

Prostor před Národním muzeem. Foto: IPR Praha

Savarin

Schválený soukromý projekt developera Crestyl nedaleko Václavského náměstí mu možná vytře zrak. Firma si pozvala na pomoc světoznámého designéra Thomase Heatherwicka a podle jeho plánu má už v příštím roce začít s přestavbou a novou výstavbou v prostorné výseči mezi Jindřišskou ulicí a palácem Savarin na Příkopech. Do pěti let tady má vzniknout honosné centrum obchodů a restaurací kolem budovy historické jízdárny i zahradní promenáda, které propojí obě části města.

Vizualizace paláce Savarin
Savarin nedaleko Václavského náměstí. Foto: Heatherwick Studio

Tramvajové tratě místo pražského Sherwoodu

Tramvaj jezdila historicky od Státní opery na Vinohrady. Současné plány počítají ještě s trochu jiným propojením oblasti. Část kolejí by se měla časem odklánět z Vinohradské do Wilsonovy a Washingtonovy ulice a pokračovat dále k hlavnímu nádraží. Tahle úprava pravděpodobně výrazně zredukuje současný problémový park před nádražím. Aktuálně se jedná o přeměně územního plánu a vzniku nových tramvajových ostrůvků.  

Nová podoba prostoru před hlavním nádražím. Foto: IPR Praha

Polidštění magistrály

Dopravní tepna, která vás vyvede z dálnice přes Prahu až na Ústí nad Labem, zatím slouží výhradně autům a k okolí a lidem je necitlivá. Architekti Gehl Architects z Kodaně se proto na žádost Prahy zabývali humanizací tříkilometrového úseku Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem, kde magistrála protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy. 

Nová podoba pražské magistrály. Foto: IPR Praha

Loni přišli s návrhem, že v klíčových lokalitách v blízkosti magistrály má přibýt malých parčíků, lepších vstupů do metra či tramvají, má se změnit část povrchu silnice (podle prvních nákresů vydláždit), aby se úseky zpomalily, zpřehlednily a byly únosnější pro chodce a cyklisty. Markantní změny jsou plánované třeba kolem úseku I. P. Pavlova nebo Štvanice. Pár let si na ně ale ještě počkáme.

Nová podoba pražské magistrály. Foto: IPR Praha

Hradební korzo

Projekt, od kterého si IPR hodně slibuje, se dotkne největší části pražského centra. Jde o celou táhlou linii, na jejímž místě stávaly bývalé staroměstské hradby. Podle IPR je v plánu úprava celého území ulic Národní, 28. října, Na Příkopech, náměstí Republiky a Revoluční ulice plus „předpolí“ mostu Legií a Štefánikova mostu. Cílem je klíčové historické ulice sjednotit a vytvořit z nich hlavní městskou třídu. Prověřuje se i možnost návratu tramvají na místo aut v některých částech centra a také vznik velké městské tržnice na této trase. Na některých částech pracují architekti, v lokalitách navíc již soukromí investoři počítají s brzkými úpravami historických obchodních domů – Kotva a Máj. 

Nová podoba prostoru před obchodním domem Kotva. Foto: IPR Praha

V ideálním světě se tak za pár let projdete Revoluční ulicí s méně auty, ale s prostornými širokými chodníky a stromy, minete upravenou Kotvu s novou piazzettou, skrze hezčí Příkopy dojdete k novému Máji se zelenou fasádou a vydlážděným okolím a dostanete se až k Národnímu divadlu a Vltavě.