Když představí superb v nejvyšší výbavě, která z něj udělá nejdražší škodovku, je to událost. Když do kodiaqu namontují nejsilnější motor v historii, mluví o tom všichni petrolheadi.
Jenže nic z toho není pro Škodu tak důležité jako to, co si lidé budou myslet o nové octavii. Tedy autu, kterého v Mladé Boleslavi vyrobí ročně přes 400 tisíc, které tvoří třetinu prodejů a které je kromě Česka nejprodávanějším autem třeba ve Švýcarsku, Polsku, Chorvatsku nebo Estonsku.
Tohle auto totiž určuje, jak se automobilce, která vygeneruje ročně 450 miliard korun, bude letos dařit – a tím pádem i Česku, protože Škoda se na HDP celého Česka podílí až pěti procenty.
Proto byl dnešní večer pro Škodu tak důležitý. Nezvykle v Česku, v pražském Veletržním paláci, totiž po sedmi letech velkolepou show představila novou generaci svého bestselleru, modelu Octavia.
„Výsledkem je nejlepší octavia všech dob, která je prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Nová generace, která přichází v době šedesátého výročí tohoto modelu, znamená velký krok kupředu,“ připomněl šéf Škody Bernhard Maier, že první octavii vyrobili v Mladé Boleslavi už v roce 1959 a od té doby jich z výrobní linky sjelo už přes 6,5 milionu kusů.
Octavia čtvrté novodobé generace je oproti té předchozí nepatrně delší (o 19 milimetrů) i širší (o 15 milimetrů), má také větší zavazadlový prostor, ale co vás asi zajímá stejně nejvíc, je její vzhled.
A s ním Škoda potvrdila, co naznačila už loni, kdy představila model Scala – mladoboleslavská automobilka už zkrátka nechce být vnímána jen jako praktická a dostupná značka pro každého, ale chce vzbudit víc emocí, být designově víc vzrušující a působit prémiovějším dojmem.
Octavia je v tomto ohledu scale hodně podobná. Přední část má podobně ostré rysy, tvar chladiče i trojúhelníkové světlomety, které mimochodem mohou být vybaveny technologií full LED Matrix, což znamená, že můžete mít neustále zapnutá dálková světla, aniž byste jimi někoho oslňovali.
Přepracovaná je i záď, kde se také zmenšily světlomety, protáhly se víc do středu a místo loga přibyl pod zadním oknem velký nápis Škoda. Automobilka si dala s designem hodně záležet a povedlo se jí u liftbacku dosáhnout hodně nízkého součinitele odporu 0,24, což znamená, že nová octavia patří ve své kategorii k autům s nejlepší aerodynamikou.
A zapomenout nesmíme ani na interiér, kde najdete multifunkční dvouramenný volant, na kterém lze ovládat až 14 funkcí, přístrojovou desku rozdělenou do několika horizontálních úrovní, desetipalcový displej, nové ambientní osvětlení a také volič automatické převodovky.
Čerstvě odhalená octavia si také odbyla několik úplných novinek – je to vůbec první škodovka, do které si můžete objednat head-up displej. Na přání můžete dostat automatickou převodovku se systémem shift-by-wire, což znamená, že převodovka řadí elektronicky, a poprvé je ve škodovce k dispozici také asistent vyhýbání, asistent pro odbočování nebo vystupování z vozu.
V nabídce bude octavia s osmi různými typy pohonů, ten nejslabší, litrový benzinový motor TSI, má 110 koní a z nuly na 100 zrychlí za 10,6 vteřiny, nejsilnější pak bude plug-in hybrid, jehož kombinace spalovacího motoru (1,4 TSI) a elektromobilu vygeneruje výkon 204 koní.
Ceny nové octavie Škoda ještě neuvedla, jisté je, že vyrábět se začne nejprve verze kombi, výroba liftbacku naběhne až na jaře příštího roku.