Na začátku září v rámci fashion weeku představila návrhářka a jedna z našich 30 pod 30 Iva Burkertová kolekci 0, na které chodili nazí modelové. Inspirovala se pohádkou Císařovy nové šaty a měla ukázat, že stoprocentně udržitelná móda neexistuje.
Neexistuje ve fyzické podobě – ale co takhle v digitální? Ve virtuálním světě se neplýtvá ničím jiným než daty a vytvořit se dá nemožné.
V květnu tohoto roku byly na Ethereal Summitu v New Yorku v aukci vydraženy první digitální haute couture šaty. Richard Ma, CEO společnosti Quantstamp, je za kryptoměnu v hodnotě 9500 dolarů pořídil své manželce a utracenou částku považuje za dobrou investici do budoucna.
Vydražené digitální šaty má na svědomí digitální módní dům Fabricant, předznamenávající nové odvětví módního průmyslu. Na vytvoření šatů se společně s nizozemským startupem podílela i společnost Dapper Labs, tvůrce hry CryptoKitties, a Johanna Jaskowska, která je tak historicky první designérkou, jejíž vydražené šaty se dají „nosit“ pouze ve virtuálním prostředí.
Fabricant není jedinou módní značkou, která se přesunula do virtuálního světa. Digitální kolekci vytvořila i společnost Carlings. Limitovaná edice, kterou použila jako marketingovou kampaň ke svým fyzickým produktům, byla vyprodána během jednoho měsíce.
Jak to fungovalo? Na stránkách jste si vybrali daný kus oblečení, nahráli do systému fotku celé své postavy a designér Carlings vás virtuálně oblékl do fotografií, které jste následně mohli sdílet na sociálních sítích. Módní značka chce na svůj úspěch navázat a na konec tohoto roku už připravuje další digikolekci.
Důvodem zájmu o digitální módu jsou také počítačové hry. Jejich uživatelé jsou totiž ochotni utratit za modely a kostýmy pro online postavy nemalé částky. Ve hře League of Legends je možné si za reálné peníze koupit virtuální „oblečení“ od módní značky Louis Vuitton a brzy to půjde i obráceně, kdy světlo světa spatří reálné oblečení inspirované populární hrou.
Podobně s hrami koketuje italský módní dům Moschino, jehož kousky je možné opatřit postavičky ve hře Sims 4. Ostatně i zmiňovaný Fabricant se pro své další modely inspiroval hrou Fortnite.
To, že se digitální móda začne čím dál více dostávat do popředí, není žádným překvapením. Ne ve chvíli, kdy se hranice mezi reálným a virtuálním světem čím dál víc stírá a mezi influencery se na sociálních sítích objevují i zcela vytvořené postavy jako Lil Miquela, virtuální umělkyně s 1,7 milionu sledujících.
Trh s virtuálními doplňky a předměty letos přesáhl 200 miliard dolarů a pro globální značky je důležitý i skrze snahu o kontakt s generací Z, tedy s lidmi narozenými po roce 1997, kteří značnou část svého času tráví na internetu.
Na sociálních sítích nebo v online hrách si vytvářejí i několik digitálních profilů zároveň, a je tedy logické, že svému online životu chtějí přizpůsobit i oblečení. Jak předznamenávají „neexistující“ šaty za 9 500 dolarů, císařové digitální doby rozhodně nezůstanou nazí.