V pondělí proběhla velkolepá světová premiéra v Los Angeles, při níž se prý několikrát spontánně tleskalo. A hned v úterý novinářská projekce v Praze s prosbou o vyvarování se spoilerů v prvních reakcích. Muzikál Cats promine, ale už první projekce deváté epizody Star Wars stvrdily, že filmovou událostí konce roku bude právě Vzestup Skywalkera. Za první víkend by měl vydělat kolem 450 milionů dolarů, stejně jako předchozí epizoda Poslední z Jediů.
Skutečně se ale novinka povedla?
Teď už to říct můžeme – jsme v rozpacích. Novinku režíroval J. J. Abrams, který stál už za sedmou epizodou Síla se probouzí z roku 2015. V ní sice náladou a dějovými motivy odkazoval k původní trilogii, zároveň ale rodinné stříbro umně naleštil i pro nové generace diváků. Po Abramsovi pak osmou epizodu kočíroval Rian Johnson, který k nevoli hlasité skupiny fanoušků upozadil nostalgické pomrkávání. Místo toho nové hrdiny rozdělil, ignoroval divácká očekávání a do toho si ještě dovolil demytizovat hrdinství. Úplně to sice nefungovalo, odvaha se ale snímku upřít nedala.
Producenti tak dost možná v záchvatu „damage control“ vrátili pro novou epizodu na režijní stoličku Abramse, aby internetové rozmíšky urovnal a „uspokojivě“ odpověděl na otázky typu „kdo je Rey“ či „jaký padouch ve skrytu tahá za nitky“. Už ukázky na Vzestup Skywalkera tak umisťovaly souboje například na trosky Hvězdy Smrti, lákaly na návrat Landa nebo nechávaly hrdiny rozbíjet masku Dartha Vadera. Dalo se zkrátka tušit, že se tentokrát pojede na jistotu.
Abrams zejména v první polovině nového filmu přichystal pro svoje postavy šňůru lokací, kterými je provádí v hávu nekonečné honičky plné výbuchů. Neustále se tak spěchá, hledají se artefakty a do toho se uniká padouchům. Ne, na tradiční struktuře Hvězdných válek se ani tentokrát nezměnilo vůbec nic, hrdinové se ale aspoň dostanou na pouštní festival, který připomene akci Burning Man. Na pořádném tripu.
Hlavní problém nového filmu však vězí jinde. Abramsovi se totiž nedaří vyvolat dojem osudovosti, protože každý problém i každá smrt se vlastně dají zvrátit. Pokud vás už v traileru dojalo loučení jedné z postav, slzu raději zamáčkněte. Stejně tak se nevyplatí truchlit ani pro skon dalšího charakteru při pouštní honičce. Pak už si zkrátka hodně rozmyslíte, nakolik chcete do nového filmu emocionálně investovat, když žádný zvrat není definitivní.
Při sledování se vám potom dost možná vybaví Fantastická zvířata – nikoli však kvůli novým roztodivným potvorám. Čarodějnický spin-off totiž zejména ve druhém díle tak moc uhýbal ke kříšení potterovské nostalgie, až to bylo směšné. Nová epizoda Star Wars je v pohledu do minulosti značky podobně úporná a úmorná. Poe a Finn se z toho naštěstí vysekají vtipem, vztahu mezi Rey a Kylo Renem ale chybí osudovost z výše popsaných důvodů. Zbytek rebelů je potom zcela nezajímavá stafáž.
Takhle to všechno zní jako katastrofa, kterou ale Vzestup Skywalkera není. Na to je příliš produkčně vypiplaný do podoby hřmotné atrakce. Ta ale tentokrát vyvolává spíše otupění, i když třeba poslední bitva asi těžko mohla být velkolepější. Abrams totiž tentokrát ztratil lehkou ruku velkého vypravěče, jehož hravost skrytá v detailech posouvala na další level třeba jeho třetí Mission: Impossible.
Chirurgicky přesná práce, která ale není studená, je ta tam, místo toho nastupuje shluk otřepaných autorských voleb s padouchem, z něhož se bude ještě dlouho a dobře dělat legrace. Ne, samozřejmě že se toporně nekráčí po „zdaněných obchodních stezkách“ z prequelové trilogie, od velkého finále ságy Skywalkerů se ale prostě čekalo víc.
Na Cats ale místo toho stejně nepůjdete.