Volkswagen, Ford, Hyundai, ale také hvězda posledních let Dacia. To jsou automobilky, které v uplynulém roce prodaly na českém trhu meziročně výrazně méně vozů. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Nasycený trh a horší vyhlídky se tak propsaly do českých autosalonů, a to i přesto, že útraty domácností tuzemskou ekonomiku hodně táhly. Opatrnější jsou už ale také firmy. Za celý trh registrace nových aut loni klesly o 4,4 procenta, což je druhý roční pokles v řadě.
Značka | Počet registrací | Meziroční rozdíl | Podíl k roku 2018 |
Volkswagen | 20 869 | -3489 | 85,7 % |
Ford | 9739 | -3100 | 75,9 % |
Opel | 4713 | -1317 | 78,2 % |
Hyundai | 19 302 | -1174 | 94,3 % |
Kia | 9681 | -758 | 92,8 % |
BMW | 5386 | -417 | 92,8 % |
Dacia | 14 807 | -414 | 97,3 % |
Audi | 2600 | -225 | 92 % |
Citroën | 6552 | -168 | 97,5 % |
Škoda | 85 895 | +1723 | 102,1 % |
Seat | 6671 | +604 | 109,9 % |
Peugeot | 11 346 | +557 | 105,2 % |
Renault | 10 101 | +203 | 102,1 % |
„Pokles registrací byl tažen jak firmami, tak domácnostmi. Když domácnosti slyší ze všech stran zprávy o zpomalování ekonomiky, nákup nového automobilu spíše odloží do budoucna. A bez silných registrací v prosinci by byl meziroční pokles ještě hlubší než 4,4 procenta,“ říká Václav Franče, ekonom poradenské společnosti Deloitte. Podle něj byly větší prosincové registrace dány pravděpodobně tím, že se výrobci snažili na poslední chvíli prodat či alespoň u dealerů registrovat co nejvíce automobilů se spalovacím motorem předtím, než pro ně začne platit flotilový emisní limit 95 g CO2 na kilometr.
Vedle menšího nákupního apetitu se na statistikách podle lidí z branže mohly projevit také těžkosti některých automobilek s certifikováním svých modelů podle nových emisních testů WLTP. Zjednodušeně řečeno čekaly, až budou provedeny, nebo do nich vybíraly jen vhodné modely, což celkově snížilo nabídku na trhu a zpozdilo dodávky.
Roli hrají stále také dozvuky „přepísknutých“ prodejů přes dříve populární jednoroční operativní leasingy. Ty svého času zapříčinily velkou nabídku zánovních vozů na trhu, a zbrzdily tak nákupy nových aut. Leasingové společnosti se přizpůsobily, tlačí teď obvykle operativní leasingy minimálně na dva roky, ale trh je tím ovlivněn. Připomenout je nutné také reexporty, tedy přeprodeje nových aut samotnými dealery do zahraničí, jimž dříve nahrávala slabá koruna, ale s jejím posilováním v uplynulých měsících se stávají méně výhodnými.
Vedle toho mladoboleslavská Škoda Auto dokázala i v těchto podmínkách stále růst, byť meziročně přidala jen dvě procenta a s 85 tisíci dodanými vozy zůstala nezpochybnitelným lídrem trhu. Její domácí prodeje jsou zhruba čtyřikrát vyšší než u druhého a třetího hráče na trhu, jimiž jsou Volkswagen a Hyundai, jež ovšem oba výrazně ztrácely.
K vítězům loňského roku z hlediska růstu registrací naopak patřil Seat, Peugeot či Renault. V prémiovém segmentu klesaly prakticky stejně o sedm procent BMW i Audi, Mercedes šel mírně nahoru. Roli přitom hraje také aktuální nabídka modelů a obměňování firemních flotil.
Letos bude pravděpodobně pokles registrací dál pokračovat a může se začít projevovat také efekt čekání na dostupnější hybridy či elektromobily, případně odkládání nákupu kvůli opatrnosti. „Spotřebitelská důvěra v ČR i do budoucna indikuje převažující opatrnost spotřebitelů, proto lze v roce 2020 očekávat mírný pokles registrací oproti roku 2019,“ myslí si Michal Razim z PwC.