Nejspíš jste už slyšeli o Vantablack, nejtmavším možném odstínu černé. Nejedná se vlastně o barvu, nýbrž o nanomateriál, který téměř dokonale pohlcuje světlo. Díky tomu nedokáže lidské oko rozeznat tvar a hloubku předmětu natřeného Vantablack.
Technologii vyvinuli v roce 2014 britští vědci netušíce, že vynález se stane startovním výstřelem umělecké potyčky desetiletí, kterou se bude bavit celý svět. Přestože v Surrey NanoSystems si mysleli, že o nesmírně složitý laboratorní proces (Vantablack se pěstuje na speciálním podloží v antigravitační komoře) by mohla mít zájem armáda, jako první přispěchal Anish Kapoor.
Pokud čtete tento sloupek, nejspíš jste už jeho jméno také slyšeli. Britská umělecká megastar indického původu k sobě umí přitáhnout pozornost. Poprask vzbudila před pěti lety jeho instalace Dirty Corner, kterou umístil ve versailleských zahradách a dle jeho slov „by mohla představovat vaginu francouzské královny“.
S motivem černé díry a magické přitažlivosti prázdnoty ostatně Kapoor pracuje dlouhodobě. Už v roce 1992 vystavil na slavné Documentě v Kasselu první verzi díla Descent Into Limbo, které tvoří betonová krychle s 2,5 metru hlubokou černou dírou uprostřed. Při loňské prezentaci v Portugalsku do ní jeden z návštěvníků zahučel.
Svatý
grál barev, to byla výzva, kterou si umělec s čerstvým
šlechtickým titulem před jménem nemohl nechat ujít. A jelikož
umění vedle titulu sir vyneslo Kapoorovi i miliardy, exkluzivní
práva na užití Vantablack bez problému koupil.
Umělecký svět to ohromilo tak, jak nejspíš počítal. Nebylo to poprvé, kdy si umělec činil nárok na výhradní licenci na určitou barvu – v 60. letech si francouzský umělec Yves Klein nechal patentovat matně zářivou ultramarínovou modř, která se stala jeho značkou, pod názvem IKB (International Klein Bleu). Rozdíl byl v tom, že Klein barvu sám vyvinul. „Kapoorův narcismus právě dosáhl 99,96 %,“ napsal kdosi na Twitteru v narážce na objem světla, které Vantablac dokáže pohltit.
A tu cink, cink, do druhého dějství příběhu vstupuje Stuart Semple. Jiný britský umělec, který se posledních 20 let zabývá vývojem nových barevných substancí. V reakci na Kapoorovo gesto vytvořil jasně růžový pigment, který pojmenoval The Pinkest Pink a umístil ho na svůj e-shop, kde si ho může kdokoli koupit za 3,99 libry.
Tedy kdokoli kromě Anishe Kapoora. Při nákupu totiž potvrzujete prohlášení: „Přidáním tohoto produktu do košíku potvrzujete, že nejste Anish Kapoor, nejste v žádném případě ve spojení s Anishem Kapoorem, tento předmět nekupujete pro Anishe Kapoora nebo jeho společníka. Podle vašeho nejlepšího vědomí, informací a přesvědčení se tato barva nedostane do rukou Anishe Kapoora.“
Umělecká scéna se otřásala smíchy a barva šla na odbyt. Pro Kapoora byl Sempleho vtípek červeným (či spíš růžovým) hadrem. Přes své společníky v Lisson Gallery si barvu objednal a na svůj Instagram ihned umístil fotku s komentářem Up yours #pink.
Cink, cink, dějství třetí: Stuart Semple vrací úder a uvádí na trh dvě nové substance. Tou první je Diamond Dust, nejtřpytivější třpytky na světě. Vyrobené ze skla s čirostí 99,8 procenta, která dodá přímo vražednou třpytivost jakékoli podmalbě pod Diamond Dust. A jelikož jde o sklo, Semple nedoporučuje manipulaci holou rukou…
Paralelně s kolegy z uměleckého studia Culture Hustle z anglického Dorsetu vyvíjí Semple vlastní čerň a v roce 2016 přichází s Black 2.0. Není tak černá jako Vantablack, ale proti nejtemnějšímu odstínu má pár výhod. Nemusíte ji nanášet ve vakuové komoře, není toxická a stojí čtyři libry. A můžete ji použít i vy. Tedy pokud nejste Anish Kapoor.
Díla s hashtagem #sharetheblack se lavinovitě valí internetem a Semple prohlašuje, že „limitem našich výtvorů by měla být naše představivost, nikoli to, jak jste bohatý nebo úspěšný“. Tady by story mohla končit. Jenže nekončí.
Před dvěma lety začal Kapoor v tichosti připravovat nadstavbu svého studia v londýnském Camberwellu. Jelikož by třípatrová přístavba mnoho sousedů trvale zastínila, dá se pochopit, že umělcovo nadšení pro lepší výhled nesdíleli. Obrátili se na Sempleho a ten představil řadu nových pigmentů Shift a Phaze.
V čem je jejich specifičnost? Phaze při zahřátí nad 28 stupňů mění odstín z fialové na růžovou a Shift obsahuje tekuté krystaly, které dokážou měnit barvy původního podkladu. „Mysleli byste si, že umělec jako Anish Kapoor chápe hodnotu světla, barvy a společenské odpovědnosti,“ píše se v petičním prohlášení vydaném znepokojenými sousedy a nazvaném „Zastavte kradení našeho světla a barev Anishem Kapoorem!“.
Cink, cink, a je tu (možná) závěrečné dějství: loni Semple uvedl Black 3.0, doposud nejdokonalejší akrylovou černou barvu, založenou na nanopolymerech. Na vývoj ve fundraisingové kampani na Kickstarteru přispěly tisíce fanoušků. Stuartem požadovaných 25 tisíc liber se vysbíralo po 38 hodinách kampaně, celkem se vybralo 478 923 liber. BLK3.0 je dostupná tady a koupit si ji můžete i vy. Pokud nejste Anish Kapoor.