Co v současné chvíli nejvíce trápí české sklářství? „Snažíme se mezi mladými lidmi zapálit oheň, aby měli chuť ho studovat,“ prohlásil Jan Plecháč v diskusi s Leonem Jakimičem na karlovarské konferenci Lepší Česko.
„Jestli na tom může být české sklo ještě lépe? Rozhodně. Myslím si, že tuzemské sklářství je na teď na deseti procentech svých možností,“ řekl Jakimič, majitel novoborské sklářské značky Lasvit.
„Pokud by se nám ještě lépe povedlo propojit sklářství, řemeslo a design, máme v rukou neskutečně silnou munici, která by mohla Česko ve světě ještě více proslavit,“ dodal.
I přesto, že obor nedosahuje podle Jakimiče svého maximálního potenciálu, má právě i díky Lasvitu a Moseru za našimi hranicemi skvělé jméno. Jen připomeňme, že Lasvit letos podruhé vyhrál cenu Fuorisalone Award za nejlepší instalaci v Palazzo Isimbardi na milánském týdnu designu.
A Moser? Ten se díky novince svého kreativního ředitele Jana Plecháče, váze Abyss, dostal minulý rok na titulní stranu prestižního magazínu Wallpaper. Uspěl také na lokálních designérských akcích: v cenách Czech Grand Design za rok 2023 a také na letošním Designbloku, odkud si před několika týdny odnesl Cenu za mimořádný počin.
„Český design má ve světě v našem odvětví skvělou pozici. České sklo je vývozní artikl, se kterým se dá dobře pracovat ven i dovnitř. Ven ukazujeme řemeslo a vyvážíme sklo do světa. A dovnitř se nám sem daří zvát designéry ze světa, kteří se na řemeslu mohou podílet,“ myslí si Jan Plecháč.
„Doplnil bych, že designéři jsou skvělí, ale jen ve spojení s výrobci a firmami, kteří věří, že je může design odlišit,“ řekl Leon Jakimič.
Leon Jakimič a Jan Plecháč se však shodují, že úspěch českého skla závisí na tom, jak funguje tuzemský vzdělávací systém.
„Máme štěstí, že u nás na severu v Crystal Valley stále fungují tři střední průmyslové školy, i když se v jednu dobu uvažovalo o tom, že se zavřou. Máme tedy dostatek lidí, kteří se učí řemeslo, ale i sklářské technologie,“ říká Leon Jakimič z Lasvitu.
To na Karlovarsku není situace tak pozitivní. Jan Plecháč na konferenci připomněl, že místní sklářský obor tu zavřel, a firma tak aktuálně bojuje s nedostatkem lidí. „Bohužel ne všude je to stejně růžové jako v Crystal Valley. Se situací bojujeme tak, že se snažíme obor učinit atraktivnějším právě pro mladé lidi, mladší generaci,“ řekl designér a kreativní ředitel Moseru.
Jak konkrétně? Přístup karlovarské sklárny by na tomto místě mohla dobře vystihnout věta „Vytáhnout Moser z vitríny“.
„Nesnažíme se o to jen ve spotřebitelské rovině. Přáli bychom si, aby atraktivita znamenala i to, že budete tohle sklo chtít vyrábět a produkovat. Snažíme se v mladých lidech zapálit oheň, aby měli chuť studovat, aby chtěli začít u nás. Ale je to běh na dlouhou trať,“ dodal.
Snažíme se v mladých lidech zapálit oheň, aby měli chuť studovat, aby chtěli začít u nás.
Jan Plecháč
To Lasvit, kterému se v minulém roce povedlo překonat propad do ztráty z roku 2021 a 2022, vyvíjí v tomto ohledu dokonce i vlastní iniciativu. Leon Jakimič připomněl firemní nadační fond, jenž propojuje děti z dětských domovů a handicapované právě s řemeslem tak spojeným s tuzemskem.
Většímu zájmu o obor by podle obou účastníků debaty pomohlo i nové, státem iniciované oborové ocenění, které mají například ve Francii, kde nejen mimořádné řemeslníky, ale i malíře, fotografy či režiséry oceňují rytířským řádem umění a literatury.
„Bylo by skvělé, kdyby tu fungovalo něco podobného. I řemeslníci jsou unikátní a jedineční,“ řekl Leon Jakimič. „My v Moseru už máme rytířské řády dva. Jen je škoda, že si talentu jejich majitelů musela všimnout francouzská ministryně kultury,“ dodal Jan Plecháč s odkazem na nedávný úspěch rytce Tomáše Lessera.