Touha zažít pořádnou jízdu není nová a rozhodně se netýká jen moderní doby. Už v 19. století si lidé zvedali hladinu adrenalinu pomocí obrovských ruských kol, o sto let později přišel na řadu bungee jumping či parašutismus a dnes letí pro změnu procházka na proskleném mostě, který se táhne nad hlubokou propastí. Takzvané skywalks se staví hlavně v USA, Kanadě nebo Zemi Draka a právě v Číně byl nedávno zpřístupněn vůbec nejdelší skleněný most na světě.
Téměř 300 metrů dlouhá lávka se sice napříč údolím geologického parku Š‘-niou-čaj v provincii Chu-nan táhla už léta, nedávno ale stará prkna a ocel nahradilo 3 centimetry tlusté sklo. Což s návštěvníky mostu, jak je vidět na videu, dělá neskutečné divy.
Čína oplývající spoustou skalních útvarů, jeskyní a rozsáhlých lesů si navíc drží světové prvenství i v množství těchto staveb. A další podle serveru Gizmodo rychle přibývají. Například v dubnu se v okrese Lung-kang v Šen-čenu otevřela skleněná konzolová struktura vyčnívající nad útesy ve výšce 700 metrů. Jen o měsíc později pak v národním parku Čang-ťia-ťie vyrostla na okraji hory 60 metrů dlouhá skleněná lávka, která ční nad propastí hlubokou více než 1500 metrů.
https://youtu.be/_z6h0IhXJHE
Dobře si v případě adrenalinových mostů vede i Amerika, kde řada na sebe navazujících skleněných panelů stojí většinou na útesech, vysokých budovách nebo vede přes různé propasti.
V roce 2011 byl v kanadském národním parku Jasper otevřen most, který se táhne ve výšce 270 metrů přímo nad ledovcem. V Chicagu byl zase skleněný výběžek nainstalován na kraj 103. patra mrakodrapu Willis Tower. Pozadu nezůstal ani národní park Grand Canyon, kde roku 2007 vyrostl nad hlavním kaňonem most ve tvaru U.
A co konkrétně táhne návštěvníky na skleněné atrakce? Příčina jejich popularity spočívá podle vědců z australské Bond University už v samotné povaze dnešního turismu. Lidé totiž od cestování očekávají čím dál více zážitky, které jim změní život, přičemž motivací je pocit odměny ve chvíli, kdy překonají strach nebo jinou výzvu, které čelí.
Zásadní pro každou aktivitu je také aspekt zábavy, což dokonale splňují videa a obrázky napínavého překonávání mostů, které si lidé vzápětí pověsí na Instagram nebo Facebook. Virální marketing, na nějž je cílová skupina mladých cestovatelů extrémně citlivá, pak udělá své.
Nevýhodou skywalks je pouze fakt, že sklo se může velmi rychle poškrábat – u několika mostů tak bylo nutné skleněné panely vyměnit. Pak se ale vymyslelo několik způsobů, jak proti poškození bojovat – třeba nanesením speciální ochranné vrstvy na sklo nebo povinným nošením „nemocničních“ návleků na boty.
Což na selfies sice nevypadá nejlíp, pořád je to však lepší než pocit, který loni jeden návštěvník v Chicagu popsal slovy: „Měl jsem dlaně na zemi a úplně jsem cítil, jak to praská.“