Převezme řízení firem a podniků umělá inteligence? Stoprocentně do něj brzy zásadně promluví. Musí. Přináší to totiž spoustu výhod, které není radno přenechat konkurenci. „CEO jakékoli firmy bude mít k dispozici komplexní přehled o byznysu a dokáže dojít ke správným rozhodnutím během konverzace s AI asistentem,“ říká generální ředitel brněnského vývojového centra SAP Labs Martin Janáček.
„Později budou AI agenti pracovat sami. CEO už nebude muset ani přicházet s dotazy, protože agent bude sám hledat inovativní řešení a doporučení, jak optimalizovat a zefektivnit fungování firmy. Taková budoucnost není zas tak daleko,“ dodává managing director české pobočky SAP Labs, která patří do celosvětové sítě laboratoří technologického gigantu.
Analytici mu dávají za pravdu – zatímco ještě vloni byli virtuální AI agenti po celém světě součástí méně než jednoho procenta podnikových systémů a aplikací, do roku 2028 už podle nich budou hrát důležitou roli ve třetině společností a umožní automatizovat zhruba patnáct procent každodenních pracovních rozhodnutí.
„Firmy by neměly na nic čekat, naopak by měly zkoušet, co vše je dnes možné. Říká se, že lidé, kteří umějí pracovat s AI, předstihnou ty, kteří s ní pracovat neumějí, to samé platí i v byznysu,“ podotýká Janáček.
SAP jako největší dodavatel podnikových systémů na světě nabízí firmám komplexní i specializovaná řešení napříč obory a v přímém přenosu tak sleduje, jak AI mění celý byznys.
„Poprvé jsme umělou inteligenci začali využívat před dvanácti lety, ale až v posledních letech se z ní stala technologie, která mění pravidla hry,“ ví dobře i Pavel Kuchyňa, který v Česku šéfuje platformě SAP Concur pro komplexní správu služebních cest a zaměstnaneckých výdajů.
SAP v posledních letech globálně investoval do nasazení nástrojů poháněných AI obrovské částky, přičemž v Česku s generativní AI nejen pracuje, ale zároveň ji i vyvíjí. Cílem je pustit umělou inteligenci a virtuální agenty do firem napříč řešeními, odděleními, odvětvími.
AI není všemocná
Základ však zůstává stále stejný – data. I v byznysu totiž platí, že umělá inteligence je jen tak dobrá jako data, na kterých je cvičená a ze kterých vychází. Data jsou a budou podstatou všech moderních podniků, jejich digitální transformace i hnací silou nasazení AI v byznysu. Je ale nutné těžit ze správných dat a těžit správně.
„Největší omyl je, že stačí vypustit AI nebo velký jazykový model na vaše data a ona to všechno zvládne. My jí musíme přesně říct, co může udělat a jak to má udělat. Proto je důležitá sémantika – AI potřebuje znát byznysový kontext a vztahy mezi různými daty,“ vysvětluje Martin Janáček.
Aby SAP umožnil plné využití potenciálu podnikových dat, která se kupí do nepřeberných exabajtů, představil řešení Business Data Cloud. Jeho úkolem je právě sjednotit informace nejen ze systémů SAP, ale i z dalších zdrojů a poskytnout firmám základ pro efektivní využití AI.
Nabídne jim možnost pracovat s daty napříč týmy a odděleními od financí až po řízení lidských zdrojů. Získají přístup k utříděným datům bez složitého převádění z jednoho systému do druhého, čímž se zachová i původní kontext informací.
Blíž lidskému mozku
„Podniky většinou využívají více různých softwarových řešení. Může jít o finance, účetnictví, správu zákazníku, dodavatelů, ale i okrajovější témata, jako jsou rezervace služebních cest nebo správa firemní flotily. Tyto nástroje bývají propojeny a probíhá mezi nimi výměna dat, nicméně každý funguje samostatně a data se musejí analyzovat odděleně, složitě, se zpožděním a s nutnou expertizou,“ popisuje Pavel Kuchyňa to, co má Business Data Cloud odbourat.
Zahrnuje nástroje společnosti Databricks zaměřené na datovou analytiku a strojové učení. A SAP k vytříděným a sjednoceným datům vypustí vlastní AI agenty, kteří vzájemně komunikují, spolupracují a řeší zadání. Jejich kooperaci pak diriguje asistent umělé inteligence SAP Joule – má na starosti komunikaci s uživatelem i následné rozdělení úkolů AI agentům, dokáže dokonce sestavovat a organizovat týmy virtuálních agentů.
„Od SAP Joule čekám velký přínos. Nebudete muset vůbec řešit, v jaké kolonce nebo aplikaci co hledat, případně co a jak sestavit do grafu nebo prezentace. Nebudete potřebovat s těmito úkoly zatěžovat konzultanty. Bude stačit v přirozeném jazyce zadat úkol AI asistentovi,“ popisuje Janáček.
Martin Janáček (vlevo) a Pavel Kuchyňa
SAPem spouštěné řešení navíc vstupuje do úplně nové fáze, kterou je možné označit jako „kognitivní“, pomalu se totiž přibližuje tomu, jak s informacemi pracuje lidský mozek. „Analýza už nemusí být omezená jen na strukturovaná data a na jeden zdroj, dokáže vzít v potaz komplexní vzorce, firemní procesy a kontext. Dokáže se učit tak jako lidský mozek, umí zpracovávat informace různými způsoby a umožňuje využití jednoho nebo více spolupracujících AI agentů,“ doplňuje Kuchyňa.
Nová éra byznysu
Propojují se tak zkušenosti SAPu, odborné znalosti Databricks v oblasti datového inženýrství a nové možnosti AI. „Naším cílem se SAP je sjednotit data bez ohledu na formát či umístění, což usnadní jejich správu, analýzu nebo tvorbu specifických AI aplikací,“ říká spoluzakladatel a generální ředitel Databricks Ali Ghodsi.
Pro obchodní ředitele to například znamená, že při hodnocení vlivu rostoucí inflace na ziskovost získají komplexní finanční přehled na základě propojení relevantních externích dat, jako je index spotřebitelských cen, s hlavní účetní knihou, nákladovými centry a dalšími interními informacemi.
Personálním šéfům pomůže AI detailně rozebrat složení pracovní týmů, práci s talenty napříč firmou, míru spokojenosti či vyhoření, mezery v dovednostech či diverzitě. To jim pomůže rychle identifikovat případné problémy a činit strategická rozhodnutí.
AI zvládne v reálném čase hlídat platby, monitorovat poptávku, přeskupit objednávky a zásoby, přizpůsobit směny i výrobu, porozumět zákazníkům a predikovat jejich preference. To vše v širokém kontextu na základě obrovského množství aktuálních dat.
Takový záběr nahrává právě SAPu, protože technologický gigant svou AI trénuje na anonymizovaných datech 30 000 zapojených podniků z celého světa a využívá tak bezkonkurenční zásobárnu historických i nejaktuálnějších informací.
Mluvit řečí uživatelů
„Naprosto zásadní je, aby nové AI nástroje správně komunikovaly s ostatními řešeními, aby na ně bylo spolehnutí,“ připomíná Janáček. „Současné podnikové aplikace byly roky laděné na to, aby fungovaly konzistentně, a my musíme zajistit, že AI bude poskytovat aspoň stejně kvalitní výstupy pokaždé, když se jí na něco zeptáte,“ upozorňuje.
Podle šéfa brněnského centra, jehož tým v poslední dekádě roste o dvacet procent ročně, se zásadně změní i způsob, jakým uživatelé pracují s firemním softwarem.
SAP Labs si proto vyměňuje cenné zkušenosti i s týmem vývojářů a konzultantů Concuru. „Děláme sice na jiných produktech, ale velice podobnou práci. Spolupracujeme tam, kde se naše aktivity smysluplně překrývají, pořádáme společné hackathony, podílíme se na vzdělávání,“ upřesňuje Kuchyňa.
Výhodu má SAP v Česku i díky propojení různých oddělení od HR, financí až po obchod. Dohromady už čítá na 3700 zaměstnanců a je tak jedním z největších IT zaměstnavatelů v zemi.
„Úzce spolupracujeme i s naším byznysovým centrem v Praze, tedy vlastně přímo s uživateli řešení, která tu vyvíjíme. Díky spojení s obchodníky se dostáváme do přímého kontaktu s českými firmami, což našim vývojářům umožňuje vidět konkrétní dopady toho, co dělají, a motivuje je to. Je to takový hodně propojený mix toho nejlepšího know-how z celého světa se zkušenostmi a znalostmi, které tu v Česku máme,“ uzavírá Janáček.