Jeho díla jsou v soukromých sbírkách významných sběratelů i hollywoodských hvězd. V berlínské laboratoři Olafura Eliassona nakupoval třeba i Brad Pitt, ale nic není tomuto islandsko-dánskému umělci více cizí než koncept masové popularity.

Přesto jsou jeho obří instalace ve veřejném prostoru známé i těm, kterým jinak svět současného umění nic neříká. Olafur Eliasson totiž pracuje se základními prostředky, jako je světlo, voda nebo třeba teplota vzduchu, a umožňuje tak i náhodnému divákovi zažít silný vizuální zážitek.

Mezi nejznámější Eliassonovy realizace patří čtyři obří vodopády u Brooklynského mostu, které v létě roku 2008 osvěžovaly obyvatele New Yorku i turisty. Projekt stál 15 milionů dolarů a těšil se obrovské publicitě.

Další obří vodopády instaloval Olafur Eliasson před čtyřmi lety ve Versailles, kam dopravil nejen tyto vodní projekty, ale také světelné instalace, evokující dojem Měsíce, Slunce a dalších astronomických těles.

Před několika dny uvedl umělec svůj nejnovější projekt, který doprovází německé předsednictví Rady Evropské unie: iniciativu Earth Speakr, vyzývající politické vůdce, aby naslouchali mladším generacím ohledně jejich obav ze změny klimatu.

Dětem ze sedmdesáti zemí byla k dispozici webová stránka a aplikace ve čtyřiadvaceti jazycích, kde mohly sdílet své názory. Ty pak byly graficky transformovány do zvířat a rostlin, takže výsledek vypadal třeba jako strom, který se bojí znečištěného ovzduší.

„Umění a aktivismus se momentálně velmi prolínají. Je to pro mě také nejpodstatnější forma tvorby – být společensky užitečný,“ říká pro Forbes.cz Olafur Eliasson. Jedním dechem dodává, že úspěch pro něj není to, co se dá „změřit nebo spočítat“.

To, co od svých diváků Eliasson skutečně vyžaduje, není teoretická znalost umění, ale schopnost spojit se s přírodou. Proto v rámci loňské výstavy v londýnské galerii Tate Modern představil umělecká díla, která si hrála s přírodními i fyzikálními jevy.

„Rozhodně ale nejsem společenský aktivista, takovému poslání musíte zasvětit celý život. Stojím na pomezí a moje tvorba může zprostředkovávat určitou formu dialogu,“ vysvětluje.

Novým směrem je pro Eliassona spolupracovat s dětmi. Musel mít důvěru, že platformu nezneužijí ke šprýmům a budou skutečně nahrávat vzkazy politikům ohledně svých obav.

„Věřím, že Earth Speakr umožní mezigenerační dialog a nejmladší generace pocítí, že ji my starší vidíme a vnímáme,“ domnívá se umělec.

I přes korona krizi v jeho studiu, které nazývá laboratoří a zaměstnává v něm přes 100 lidí, probíhají intenzivní práce. „Musíme se snažit, aby se umění protínalo i s obchodním aspektem,“ konstatuje Eliasson.

Je přesvědčen, že pokud použijete kreativitu a fantazii, dokážete i tyto neslučitelné světy dobře spojit. Jako jeden z nejdražších umělců světa, jehož díla kupují světoví sběratelé za šesticiferné částky, o tom Olafur Eliasson ví své.