Kamenným obchodům už pár let zvoní hrana a platí to i pro ty, které prodávají počítačové hry. Do propadliště dějin je tlačí velcí internetoví hráči a také na první pohled nenápadná služba Steam, které se podařilo to samé co Amazonu s knihami nebo Spotify s hudbou – získat ve svém oboru dominantní postavení. Steam nyní kontroluje zhruba 70 % trhu s online hrami.
Průkopnický web, kde můžete hry nakupovat, prodávat ale taky hrát a diskukovat o nich, provozuje společnost Valve a jeho vývoj začal už v roce 2002 a původně šlo jen o nástroj k aktualizaci hry Counter Strike. Platforma začala být více rozšířená okolo roku 2010, dnes má přes 125 milionů aktivních uživatelů a Valve je jen jedním ze sta vydavatelů, kteří své hry jejím prostřednictvím nabízejí.
Titulů je nyní v obchodě přes 3,5 tisíce a výběr je široký. Najdete zde akční střílečky, plošinovky, multiplayerové hry (například DOTA nebo GTA online) i hry od nezávislých tvůrců (indie hry).
Nabízet své hry tu můžete prostřednictvím služby Greenlight, která dává vývojářům prostor pro prezentaci jejich her. Stačí nahrát informace, screenshoty a třeba video ze hry, a pak je to na uživatelích. Steam hodně dbá na vztah se svou komunitou, a proto dává hráčům hlasovat, o jaké hry by měli zájem. Prodej hry výhradně prostřednictvím této služby není podmínkou, takže si tu můžete udělat i jen jakýsi průzkum oblícenosti. „Zastáváme názor, že byste svoji hru měli představit co nejširšímu počtu zákazníků. Exkluzivitu tedy nevyžadujeme ani nedoporučujeme,“ uvádí Steam na svém webu.
I když o něm většina lidí mimo počítačové nadšence neslyšela, tak mezi tzv. Gamery je Steam neskutečně populární. Je přehledný a příjemný pro uživatele. Ve chvíli, kdy si Steam nainstalujete do svého počítače, tak získáte přístup do obchodu a všechny zakoupené hry se instalují přímo do knihovny. Namísto nepřehledného množství ikon na ploše budete mít všechno hezky na jednom místě.
Jednou z věcí, na které úspěch Steamu stojí, je péče o zákazníky. „Čím blíže jsem našim zákazníkům, tím máme lepší možnost porozumět jejich volbám a rozhodnutím. Steam byl přesně ten nástroj, který jsme potřebovali,“ řekl Gabe Newell, spoluzakladatel společnosti Valve, serveru Washington Post.
Od jiných internetových obchodů s hrami se Steam výrazně odlišuje i tím, že nabízí možnost být v kontaktu s ostatními hráči a vytvářet tak herní komunity. Dalším z důvodů, proč je nákup her online tak populární, jsou nízké ceny – mnoho práce okolo produkce her odpadá, není již potřeba platit za lisování cédéček a distribuce výsledných produktů do kamenných obchodů. Další věcí jsou časté slevy. Steam si svou slevovou politiku nemusí určovat podle toho, co má zrovna na skladě, například v týdenních slevách se zlevněné hry obměňují po týdnu, každý rok jsou pak sezónní slevy třeba v době Halloweenu nebo Vánoc.
Autor: Anna Kozáková