Vzpomínáte, když Ryanair plánoval, že budeme létat vestoje? Aerolinky na dálkových letech šetří místem, kde se dá, ale na regionálních linkách začínají v posledních letech experimentovat se zcela opačným přístupem.
Už v roce 2016 představila společnost Delta nový Airbus A220 pro 109 pasažérů, který byl upraven tak, aby vyšel v první řadě vstříc pasažérům a poskytl jim díky širším sedadlům větší komfort a současně víc prostoru pro nohy. Zážitek měla ještě umocnit větší okénka.
Aerolinky United Airlines šly ještě dál a upravily své letouny Bombardier CRJ-70 létající na regionálních linkách tak, že místo 70 pasažérů pojmou jen 50. Těm ale nabídnou více prostoru pro nohy a také pro příruční bagáž. Pro pasažéry v první třídě je pak na palubě letounu k dispozici dokonce samoobslužný snack bar. Modifikované letouny dostaly označení CRJ-550.
Zmiňovaná vylepšení pasažéry potěšila – především ty, kteří kombinují lety s dálkovými, na nichž dál vládne systém tří cenových kategorií a tříd.
Nabízí se jen otázka, jestli to dává smysl finančně. Jak se do provozních čísel promítne, když z letadla s kapacitou 70 cestujících uděláme letoun, který pojme o dvacet platících méně? Dodejme, že v přestavěném Bombardieru letí 30 pasažérů v nadstandardních třídách First class (10) a Economy Plus (20).
„Myslím, že v leteckém průmyslu se nedocenila a nedoceňuje úroveň a výhody prémiových sedadel,“ říká Sarah Murphyová, viceprezidentka divize United Express. „Lidé si ťukají na čelo a ptají se nás, jestli jsme se nezbláznili… Naše konkurence nicméně zbystřila a snaží se dopátrat, jak se na takovém modelu dá vydělat.“
„Nedává to smysl všude, jen na některých klíčových trzích, v malých komunitách, kde frčí byznys a kde je velká poptávka po létání,“ vysvětluje Murphyová a dodává: „Chceme, aby si právě tihle lidé zvykli létat s United.“
Letos 27. října začala společnost United létat s letounem CRJ-550 z letiště v Chicagu do 14 středně velkých měst. Zkraje příštího roku by mělo letadlo obstarávat i linku do Newarku poblíž New Yorku a do dalších několika destinací. Do konce roku 2020 by pak flotilu CRJ-550 mělo tvořit 54 letadel.
Linky zatím pro United Express provozuje firma GoJet, kterou vlastní holding Trans State ze St. Louis. „Co se nás pilotů týče, je to všechno snažší, protože je letoun lehčí,“ komentovala novinku šéfka pilotů Alicja Skreibergová.
„Létat s takovým letadlem je mnohem zábavnější. Nemluvě o tom, že z toho mají radost cestující, z čehož máme samozřejmě radost i my.“
Podle novináře Joea Brancatelliho, který se už léta věnuje tématu cestování, to ale smysl nedává. „Já prostě nemůžu ignorovat zkušenost, která říká, že když z letadla vyhodíte pár sedadel, neuspějete a proděláte,“ tvrdí.
Co se však nákladů týče, United na tom učitě získal už teď: regule povolují, aby byl na 50 pasažérů na palubě k dispozici jen jediný steward.