Lego je plastové a moc hranaté, Merkur příliš technický a klasická dřevěná stavebnice zase nudná? Kreativní duše, jak ty malé, tak i velké, potěší česká skládačka Totemo, která otevírá dveře do světa výtvarné fantazie. Skvělé na ní je, že nemá žádný správný dokončený tvar.
Se zakladatelkou značky Totemo Adrianou Kováčovou jsme si povídaly o tom, s čím si jako malá sama hrála, proč je dub lepší než buk a jaké má s Totemem plány a sny.
Jak jste začala podnikat?
Už předtím jsem vyráběla ptačí garsonky a skládačky u Tomáše Lelka. Zaujaly ho a zjistili jsme, že oba máme zálibu ve stavebnicích. Jsem toho názoru, že více hlav, očí i rukou může vytvořit lepší věc. Tak jsem oslovila Kateřinu Brůhovou, se kterou jsme se poznaly během studia na pražské UMPRUM.
Studovaly jsme zde produktový design u designérského dua Olgoj Chorchoj. A tam se to začalo pomaličku formovat, protože jsme nebyly jen kamarádky, ale sdílely jsme společný názor na tvorbu.
Propojili jsme technickou podporu a výrobní know-how Tomáše Lelka s naší kreativitou, konceptem a estetikou. To byl oficiální začátek značky Totemo. Začalo dlouhé období testování, zkoušení a hledání.
Od počátku pro nás bylo důležité vytvořit něco, co bude dobře fungovat, dlouho vydrží, bude šetrné k životnímu prostředí a může dále růst. Při mnoha skvělých produktech, které jsou na trhu, jsme se stále snažili ptát sami sebe, jestli to, na čem pracujeme, má smysl. Líbilo se nám, že skládačka není kategorická. Jedny tvary se spojují s dalšími, které symbolizují zase něco jiného, a tím vznikají naprosto nové objekty.
Jak máte ve firmě rozdělené role?
V tuto chvíli mám ve značce z nás dvou už roli jen já. Primárně se věnuji vývoji a designu stavebnice, starám se o výrobu a mnoho dalšího, nezbytného pro chod firmy. S Kateřinou jsme se před časem v míru rozešly. Spolu jsme položily základy krásné věci a nyní pokračujeme každá zvlášť.
Časem jsme zjistily, jak to občas bývá, že každou z nás pracovně naplňuje něco jiného. Katku to více táhlo k volné tvorbě a grafice a interiérovému designu. A já se chci naplno věnovat Totemu. Je zde ale množství lidí, kteří na značce spolupracují a díky kterým je právě taková.
Měla jste na začátku jinou vizi, než máte teď po určitých zkušenostech?
Spíš se ta naše vize neustále rozšiřuje. Nabaluje na sebe další nápady, kam až se dá naše myšlenka posunout. Teď je to stavebnice, která má sedm desítek různých tvarů. Od začátku jsme měli v plánu ji rozšiřovat, protože jsme navrhli množství tvarů, které se v první sérii neuplatnily, ale moc se nám líbily.
Rovněž pracujeme na různých nových materiálech, magnetických nátěrech. Co nás ze začátku možná nenapadlo, je, že se začneme věnovat workshopům.
Hra s Totemo byla pro nás tak uklidňující, vyvolávala soustředění a uvolnění i v dospělých, takže jsme se rozhodli projekt posunout dál. I my sami se od dětí či dospělých při workshopech učíme, co všechno stavebnice umožňuje, a stále nás to dokáže překvapit.
Kde se jednotlivé díly vyrábí?
Překližkové dílky pro náš vyrábí malá česká firma Ivan Síbrt – laser Knife. Skvělý manželský pár, který je vždy ochoten experimentovat a hlavně nepustí z ruky věc, která není kvalitně vyrobena. A to je moc vzácné. Také úspěšně zvládají naše občasné šibeniční termíny.
Plastové dílky z recyklovaných PET lahví nám dodává neziskovka PETMAT, stejně tak skvělý tým, který je ochotný s námi experimentovat a vymýšlet nové spojky a mechanické části.
Od čeho se estetika stavebnice odvíjí?
Určitě je to mix archetypálních tvarů a barev s náhodnými, volně vytvořenými. Prostě takovými, z jakých jsme měli radost a líbily se nám. Vznikly nespočetným skicováním a zkouškami, tak aby k sobě vše ladilo, vybízelo k tvorbě, ale zároveň hru nediktovalo.
V našich stavebnicích naleznete tvary, které vycházejí z přírody či architektury. Fragmenty zvířat, ale i rostlin a domů. Tak jsme si hráli a ladili, až vznikly finální verze Krajinotaje, Tryskola a Ptákočky. Je to jedna setina tvarů, které jsme skutečně navrhli. Máme jich ještě hodně a budeme je doplňovat v dalších verzích.
A co limitovaná edice třeba s nějakým ilustrátorem?
Chystáme ji na příští rok. Právě malovýroba nám umožňuje experimentovat, takže se můžete těšit na mix různých materiálů a volných tvarů. Rádi bychom takto dostali Totemo více mezi dospělé. Takovou sochu-objekt pak mohou mít v prostoru jako dekoraci a navíc si ji sami zformovat, mít zážitek z tvorby samotné a z relaxu, který přináší. Tedy v konečném důsledku to bude spolupráce mezi umělcem a uživatelem.
Do budoucna máme spousta plánů, připravený máme kolotoč nad postýlku, chceme vyrobit prolézačky a nábytek. Také chceme dále rozvíjet hlavní myšlenku kreativity nejen v produktové sféře, ale i nehmotné – rozšířením počtu workshopů a jejich rozmanitosti.
Plánujete byznys rozšířit třeba o omalovánky, vystřihovánky nebo nějakou digitální záležitost?
Zatím se nám podařilo udělat omalovánky, které fungují na způsobu různých tvarů, jež si můžete následně domalovat, z obyčejné skvrny se může stát pes nebo dům nebo cokoli fantazie dovolí. Dále máme nálepky, které také slouží pro 2D tvorbu na papíře, a samozřejmě bychom se této formě ještě rádi dál věnovali.
Digitální formě se zatím snažíme trochu vyhýbat, jelikož je pro nás důležité zapojení více smyslů. Totemo má sloužit i k odpočinku od obrazovky, u které už tak trávíme přemíru času. Ale do budoucna to nemůžu vyloučit, možná najdeme nějaký způsob vhodného propojení. Prostor vidím také v animaci, kterou jsme otestovali na prvních videích pro kampaň na Indiegogo. A moc nás to propojení bavilo.
Zaměříte se také na zahraničí?
I když chceme expanzi všude tam, kam to jen bude možné, je naším cílem mít udržitelnou výrobu v Evropě. Právě pracujeme na distribuci do Německa a Norska.
S jakými stavebnicemi jste si hrála jako malá?
Samozřejmě s Legem, různými dřevěnými kostkami, ale nejideálnější materiál bylo všechno kolem nás – z knih jsem si stavěla pokoje, houbička na mytí nádobí byla růžové fáro… Cokoli, co bylo po ruce, vytvářelo další světy. Stejně tak zelenina, z níž se dá vytvořit opravdu téměř cokoli. Neměla bych zapomenout ani na kartonové krabice, které z toho všeho poskytovaly asi největší svobodu k tvorbě.
Stavebnice Totemo je k dostání v Kunsthalle, Hračkotéce, Nejen Hra, Skibi a Hugo Chodí Bos.