Investiční fond Artefin Reného Rohana navázal spolupráci s PSN Maxe Skaly. S cílem přiblížit se investorům do současného umění otevřel v luxusních modřanských loftech Vanguard novou galerii, ozdobil interiéry budovy uměním a v plánu jsou i společné privátní eventy. Po výstavě soch Michala Gabriela a obrazů Moniky Žákové přiveze Artefin do Prahy také výtvarná díla módního návrháře Karla Lagerfelda.
V loftech Vanguard Prague, jež z bývalé továrny Microna v Modřanech vybudovala společnost PSN, otevřela na přelomu roku nová galerie Artefin. Aktivit ve Vanguardu ale společnost Reného Rohana podniká více; uměním vybavila prostory budovy, kam se chodí dívat zájemci o lofty a kam se postupně stěhují jejich noví majitelé.
Nyní je podle manažerky Vanguardu Dany Benešové prodána zhruba polovina ze 150 jednotek, jejichž ceny se pohybují od sedmi milionů po vyšší desítky milionů korun.
„Max a Silvia Skalovi využívají naše depozitáře pro své sbírky a umění u nás i nakupují. V sídle PSN na Žižkově od nás mají například sochu od Krištofa Kintery. Bavili jsme se o tom, že Vanguard by potřeboval trochu ‚zateplit‘ uměním,“ říká majitel přepravní společnosti a depozitářů Artex, galerie Artefin i zakladatel stejnojmenného investičního fondu René Rohan.
Jádro jejich spolupráce spočívá v tom, že ve čtrnáctipatrové budově chtějí pořádat kulturní a společenské akce, jež přitáhnou pozornost cílové skupiny potenciálních klientů, která se v případě obou společností protíná.
„V loftech, které jsou zatím ještě prázdné, můžeme pořádat výstavy, je tu kino, kde se dají dělat prezentace našeho investičního fondu. Po klasické vernisáži ve veřejně přístupné galerii může v jiných prostorách následovat privátní event jen pro zvané,“ přibližuje René Rohan.
Tak tomu bude i v případě chystané únorové výstavy, která předvede výtvarnou tvorbu slavného módního návrháře Karla Lagerfelda.
„Jeden den se bude výstava konat v galerii i pro veřejnost a poté se přesune do loftu Dreamer, kde bude jen pro zvané. Zážitkové večery budou v praxi vypadat tak, že se lidé nejdříve podívají do galerie, kde už bude další výstava a poté bude následovat program uvnitř budovy,“ líčí Rohan.
Díky tomu tak budou hosté mít šanci si budovu prohlédnout. Od sklepa, který kdysi sloužil jako protiatomový kryt, do nějž se vchází ‚tajným vchodem‘ a dnes je v něm soukromé kino, přes wellness, bazén a posilovnu až po střešní loft s grilovací terasou, panoramatickou saunou a bazénem, která nyní slouží k privátním akcím.
Foto Jan Mudra
René Rohan z Artefinu a Dana Benešová z Vanguardu | Foto Jan Mudra
„Je nám ctí spolupracovat s Artefinem, protože se můžeme spolehnout na kvalitu vybraného umění i komunity lidí, kterou vybudovali. My jim na oplátku nabízíme unikátní prostory pro aktivity, jež dávají smysl. Pro nás je umění jednou z cest, jak dát našim vlastníkům loftů přidanou hodnotu,“ řekla Forbes Life za Vanguard manažerka Dana Benešová.
Loftové byty nabízí PSN ve Vanguardu i v takzvaném shell & core provedení, které si klient může ve spolupráci s architekty a designéry navrhnout podle svého gusta. „Jde o kreativní lidi, kteří mají blízko k umění a nekupují si jen investiční byt, ale záleží jim i na tom, jak bude vypadat uvnitř,“ kvituje to Rohan.
I tady se klientela Vanguardu a Artefinu protíná. „Pro ty, kdo si možnou podobu svého bytu potřebují trochu představit, tu máme vzorové byty, ve kterých se můžete inspirovat,“ říká Dana Benešová. Právě v nich budou probíhat soukromé akce spojené s uměním.
Na vernisáž úvodní výstavy, jež představuje výběr z díla sochaře Michala Gabriela a malířky Moniky Žákové, přišly v prosinci dvě stovky lidí. Sochy a obrazy obou umělců, kteří s Artefinem spolupracují, jsou tu k vidění do 21. února.
Před galerií stojí nejnovější Gabrielovy sochy asteroidů a kamenů, vzniklých pomocí nástrojů digitálního sochařství. Dovnitř pak René Rohan vybral jeho starší skulpturu koně, jež v bronzové podobě stojí i v Rakovníku a Plzni, a také dva orly, které je možné vidět před Hraničním zámečkem v Lednicko-valtickém areálu. „Aktuálně mám sousoší koní i s jezdcem také v Kuřimi,“ říká autor.
Foto Jan Mudra
Sochař Michal Gabriel před galerií Artefin | Foto Jan Mudra
„Tvorbu Michala Gabriela jsem obdivoval už v době, kdy jsem byl ještě studentem a on vystavoval v Galerii MXM. Pro první výstavu v nové galerii jsem si ho vybral proto, že se mi jeho věci líbí a způsobí wow efekt. K němu jsem přizval Moniku Žákovou jakožto zástupkyni nastávající generace, která velkým jménem na výtvarné scéně teprve bude,“ vysvětluje Rohan výběr umělců, jež spojuje také téma struktury.
Během vernisáže ukazoval jejich díla i ve vzorových loftech – v Dreameru od designového studia Skull stál místo zaparkovaného Ferrari Gabrielův jelen, jehož bronzový odlitek zdobí golfové hřiště v Hostivaři, v dalším pak byly obrazy Moniky Žákové.
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Foto BoysPlayNice
Výstava pokračuje také v Měšicích, kde má Rohan sídlo své přepravní společnosti Artex, depozitáře i 460 metrů čtverečních velkou galerii Artefin. Menší prostor ve Vanguardu otevřel především proto, aby se přiblížil potenciálním klientům, které by cesta do vzdálenějších Měšic odradila.
Prodejní výstavy, jichž by mělo být několik do roka, probíhají nyní vždy na obou místech zároveň. V Měšicích jsou teď k vidění tedy ještě i autorské závěsné bronzové reliéfy s odlitky hub, které Michal Gabriel vystavoval loni na veletrhu NordArt v Německu.
Převoz těchto plastik zajišťovala právě Rohanova přepravní firma. Rozměrnější sochy ale v Rohanově depozitáři Gabriel uskladnit nemůže – na rozdíl od řady dalších umělců, kteří Rohanovy služby využívají výměnou za to, že zprostředkovává jejich prodej.
„Začali jsme před sedmi lety především s českou modernou a starším uměním, ale za tu dobu došlo k velké proměně. Více než sedmdesát procent našeho depozitáře nyní tvoří současní umělci,“ říká Rohan. Celkem má ve svých depozitářích tisíce uměleckých děl, z nichž sedmdesát patří do sbírky investičního fondu Artefin.
Jsou mezi nimi například jména jako Theodor Pištěk, Stanislav Kolíbal, Josef Bolf, Daniel Pitín, Michael Müller či Wilhelm Sasnal. S nákupem děl do fondu Rohanovi radí například kurátoři Jan Kudrna, David Korecký či sběratelka umění Nicole Stava, s prodejem zase Matyáš Kodl. Vystavit díla z fondu poprvé pohromadě by Rohan chtěl právě ve Vanguardu.
Ostravský rodák sám býval umělcem; působil se skupině Kamera Skura a veřejnost zaujal například svým Ježíšem visícím na kruzích z roku 2003. Z rodinných důvodů ale tvořit přestal a zaměřil se na podnikání na trhu s uměním.
Rozjel přepravní firmu na transport uměleckých děl, otevřel depozitář a spolu s Ladislavem Ornstem, Romanem Horákem a Petrem Matuškou rozjel Artefin jako podfond investičního fondu Henry IF SICAV zaměřený na současné umění. Jeho další činností jsou investice do obnovitelných zdrojů a vodíkových technologií prostřednictvím fondu Hydrogen2.
K poměrům v českém uměleckém provozu se Rohan staví vcelku kriticky: „Ani kvalitní umělci tvořící od devadesátých let dnes nemají své galeristy. Nikdo se o ně nezajímá a výstavy si organizují sami,“ říká.
Foto Jan Mudra
Zleva Michal Gabriel, Dana Benešová, René Rohan | Foto Jan Mudra
„Je to začarovaný kruh. Umělci nerespektují galeristy a galeristé nejsou schopni je uživit a zaručit, že jejich díla prodají. Umělci jim proto nedávají exkluzivitu,“ říká Rohan.
Trhem podle něj hýbou jen lidé, kteří umění kupují, tedy sběratelé a investoři. „A ti si mezi sebou radí, aby nakupovali přímo od umělců. Přijdou se na výstavu jen podívat, a jakmile skončí, jdou přímo za umělcem,“ tvrdí.
Ani Artefin nemá s žádným z umělců podepsanou exkluzivní spolupráci. „Exkluzivitu máme ale na díla uskladněná v prostorách galerie v Měšicích, která nám umělec poskytne, abychom je mohli vystavovat a prodávat. Pokud je tedy chce prodat, musí to udělat přes nás,“ popisuje model fungování „galerie“, jež se postupně nabalila na depozitář.
„Provoz už funguje systematicky a teď už jen doplňujeme díla a vymýšlíme další aktivity, jako je třeba spolupráce s architekty nebo právní servis pro umělce,“ říká Rohan.
Anebo právě spolupráce s PSN. Nabízí se samozřejmě otázka, zda bude pokračovat i v dalších budovách: „Až se všechny byty ve Vanguardu prodají a bude třeba promovat nějaký nový projekt, nebráním se tomu vymyslet něco dalšího,“ plánuje René Rohan.
Díla z depozitáře Artefinu aktuálně visí i na chodbách Vanguardu. V podzemním patře naproti posilovně je to například plátno Karla Štědrého, u bazénu se vyjímá velký obraz Petra Písaříka, recepci zdobí tvorba Milana Housera a Václava Kočího.
V budově visí také díla Pavla Hájka, Jakuba Sýkory, Jiřího Černického, Rudiho Kovala s Michalem Pěchoučkem nebo Zuzany Ondrouškové. „Mohou zaujmout ty, kdo si tu kupují byty. Třeba se při jejich zařizování přijedou podívat do Měšic a vybaví si je uměním od nás,“ dodává Rohan.
K tomu má ostatně sloužit i galerie v přízemí. Aktuální výstavu v ní 24. února vystřídá již zmiňovaná expozice děl návrháře Karla Lagerfelda. Půjde o limitovanou edici autorských tisků, sběratelských soch i metrový autoportrét umělce, jehož vznik je zachycen také ve filmovém dokumentu.
Na zápůjčkách Lagerfeldových děl Artefin spolupracuje s německým kurátorem Cypriánem Činátlem, který je i spoluvlastníkem některých z nich. Pro veřejnost bude výstava otevřena jen jeden den, než se přesune do loftu Dreamer, kde bude ke zhlédnutí pouze pro zvané, v rámci série eventů navázaných na spolupráci s dalšími partnery spojenými s luxusními značkami ze světa módy.
V galerii potom výstavu Karla Lagerfelda vystřídá tvorba Jana Vasilka a Jakuba Sýkory. „Pak jednáme o tom, že bychom přivezli originální práce na papíře od světových jmen pop-artu, jako jsou Roy Lichtenstein nebo Andy Warhol,“ přibližuje Rohan další program.