Auto, které komunikuje za jízdy s ostatními pomocí obrázků, vůz poháněný sluneční energií anebo takový, který sám vybere řidiči hudbu. Spojit luxus, uhlíkovou neutralitu a futuristické vize, to byl cíl automobilek, které se letos představují na nejprestižnější přehlídce designu v italském Miláně.
Budoucnost aut značky Lexus a jejich rozvoj zachycuje prostřednictvím softwarových inovací třeba instalace Beyond the Horizon od Hidekiho Jošimota a studia Tangent. Vytvořil ji společně s hudebníkem Keičirem Šibujou, protože zvuk v ní hraje výraznou roli. Její součástí je řada dvoumetrových plastik, se světelnými efekty.
V jejich středu pak stojí koncept vozu LF-ZC, který má být symbolem budoucnosti. Za ním se na projekčním plátně o výšce čtyř metrů promítají proměnlivé pohledy na horizont, od rozbřesku po setmění za zvukového doprovodu.
Plátno je vyrobené z materiálu, jenž vychází z jeden a půl tisíciletí dlouhé tradice papíru Echizen waši, který se používá k výrobě posuvných stěn v japonských domácnostech.
Bambusová vlákna navíc odkazují i na materiál použitý v kabině vozu LF-ZC, který zkoumá možnou podobu čistého elektromobilu nové generace. V budoucnu by totiž měly být vozy mnohem víc personifikované. Budou umět například rozeznávat náladu a podle toho vyberou hudbu, poznají konkrétního řidiče a podle toho nastaví způsob řízení.
Design bude uzpůsobený zákazníkově vkusu a jeho potřebám. Každé auto tak bude šité přímo na míru pro svého budoucího majitele.
„Není to jen o tom, jak Lexus vypadá, ale jak se v něm lidé cítí. Na to se teď chceme mnohem víc zaměřit. Libí se mi barva interiéru? Rozumím všem technologiím, které mi vůz nabízí? Sedí se mi pohodlně? To je, kde nás zajímá, jaká mají zákazníci očekávání,“ říká Brian Bolain, marketingový ředitel značky Lexus.
A do toho všeho zapadá i udržitelnost. „V designérském týmu hledají různé materiály, zejména na bázi bambusu, které do příběhu o obnovitelnosti opravdu dobře zapadají. Už nevypadá jen jako dřevo, ale může evokovat látku nebo tvrdý povrch, skoro jako terraco,“ dodává ředitel.
Na alternativní zdroje se snaží ve své expozici 8 minut 2 sekund poukázat rovněž holandská návrhářka Marjan van Aubel, která by na podporu uhlíkové neutrality využila solární energii. Ve své instalaci vyobrazila koncept vozu Lexus LF-ZC s využitím slunečního svitu získávaného prostřednictvím fotovoltaických článků a uložených do vestavěných baterií. Název instalace odkazuje na dobu letu slunečních paprsků ze Slunce na Zemi.
Auto je zasazené mezi jakési holografické stromy, na pozadí interaktivního slunce. To je tvořené kruhem šestnácti solárních lamp. „Změní barvu poté, co se návštěvník dotkne senzoru tvořeného nově vyvinutou bambusovou tkaninou. Senzor odešle signál, na jehož popud se pak můžete kochat pohledem na svůj soukromý východ slunce,“ popisuje své dílo návrhářka.
Obě expozice jsou k vidění v Superstudiu Piú na Via Tortona.
Nejnovější koncepty elektrifikovaných městských vozidel, a k tomu ještě skútr představuje na Milan Design Week i automobilka Honda. Mají ukázat inovativní použití materiálů a estetiku designu vozů.
Honda chce dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality u všech svých výrobků. Panely konceptu vozu SUSTAINA-C, který v Miláně automobilka vystavuje, jsou vyrobené z recyklované akrylové pryskyřice, která pochází z použitých koncových světel.
Nepotřebují lakování, což tradiční materiály vyžadují. Už při výrobě se tak mohou snížit emise o pětačtyřicet procent. Odolné jsou proti prasklinám a po lehkém nárazu jsou schopné se vrátit do původního tvaru.
Tím, že je akrylová pryskyřice průhledná, mohly být dveře zavazadlového prostoru vytvořené z jednoho panelu, který funguje jako displej chytrého telefonu. Jeho prostřednictvím tak bude možné komunikovat s ostatními řidiči v provozu, buď za použití jednoduchého textu nebo obrázků.
Tři modely, včetně ukázky výrobního procesu je možné si prohlédnout v Museo Diocesano.