Tohle malé autíčko toho má víc společného s iPhonem než s klasickým vozem poháněným motorem. Jasně, na dálnici se s ním nevydáte, to ale ani nemáte. Patří totiž primárně do města.
Malá kabina, která pojme jen řidiče a spolujezdce, sedí na čtyřech v poměru s ní obřích kolech. Zevnitř ale auto vypadá stejně jako jakékoli jiné – před řidičem je volant, palubní deska a zpětná zrcátka.
Co je ale jiné, je ovládací panel. Ami One totiž nastartuje zapojení vašeho smartphonu. Stačí jen vložit iPhone a dál už je to jednoduché – sám mobil vám poskytne návod krok po kroku, jak auto uvést do pohybu. A k tomu vám rádo přehraje oblíbenou hudbu z vašeho telefonu. Nejlepší na tom celém ale je, že pokud mobil – tedy ovládací panel – připojíte k jinému ami, bude si pamatovat vaše původní nastavení. S trochou nadsázky se tedy dá říct, že si auto nosíte s sebou v telefonu.
Ami One Concept nabízí stoprocentně elektrický režim, který je šetrný k životnímu prostředí a má nižší provozní náklady. Dokáže dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h s nulovými emisemi CO2. Dojezd je 100 kilometrů, takže je ideální pro jízdy ve městě.
Značka Citroën, která Ami One navrhla, v něm vidí především sdílené auto pro mladé lidi bez ohledu na to, zda vlastní řidičské oprávnění, a má být dostupný pro každého, kdo dosáhl 16 let (ve Francii 14).
I s ohledem na to je vnitřek auta vybavený snadno udržovatelnými materiály, podobně jako tomu je v MHD. Pierre Leclercq, nový kreativní ředitel Citroënu, se vyjádřil, že hledá způsoby, jak právě snadno udržitelné materiály dostat do výroby co nejvíc.
Zajímavý a inovativní je i exteriér. Například dveře jsou vyrobené ze dvou identických panelů, spolujezdec je otevře jako klasické dveře, řidič je ale vyklápí naopak. Tím, že jsou oba díly stejné, snížil Citroën náklady na výrobu, a tím i koncovou cenu vozu, pokud by šel do prodeje.
I kovové logo Citroënu se vytratilo. Nahradily ho „jen“ nálepky na čelním a zadním skle. Jednoduché, levné, a hlavně moderní.
„K designu jsme přištupovali střídmě, chtěli jsme ho omezit především na funkci,“ vysvětluje Leclercq vizi francouzské firmy.
Střídmé ale neznamená nudné. Třeba s problematikou tichosti elektrických motorů a s ní spojenou novou vyhláškou, že auta s tichým motorem musí kvůli bezpečnosti vydávat nějaký zvuk, si designér poradil tak, že si Ami One „brouká“ písničku.
Auto tak svou funkčností, ale zároveň hravostí asi nejvíc připomíná produkty z Ikey. A uvidíme, možná právě jako Ikea i Citroën s Ami One zvládl recept na univerzální celosvětový úspěch.
Nutno dodat, že jde zatím jen o koncept. Jestli opravdu půjde do provozu, ukážou další měsíce.