Generální ředitel japonské automobilky Nissan Motor Makoto Učida odstoupí z funkce, nahradí ho současný ředitel pro plánování Ivan Espinosa. Automobilka se snaží o zlepšení výkonnosti po krachu jednání o fúzi se společností Honda Motor. Espinosa se ujme funkce 1. dubna.
Učida byl pod tlakem, aby odstoupil kvůli zhoršujícím se výsledkům hospodaření a krachu jednání o fúzi s Hondou, kterou by vznikla třetí největší automobilová skupina na světě. Zisk Nissanu za devět měsíců do konce prosince se propadl o 90 procent a v nynějším finančním roce Nissan už nejméně třikrát snížil odhad zisku.
Espinosa nastoupil do Nissanu v Mexiku v roce 2003 jako produktový specialista. Předtím pracoval ve výzkumné společnosti zaměřené na automobilový průmysl.
Do současné funkce nastoupil v dubnu 2024 s cílem urychlit přechod automobilky na elektromobily. Dohlíží na iniciativy v oblasti plánování a vývoje produktů a řídí globální produktovou strategii a portfolio automobilky.
Výrobci aut Nissan a Honda loni v prosinci představili plán, podle kterého se měly obě firmy v roce 2026 spojit pod holdingovou společnost. Cílem bylo snížit náklady na vývoj elektromobilů a softwaru, aby mohly podniky lépe konkurovat firmám, jako je americká Tesla a čínská BYD.
Plán fúze ale na začátku února zkrachoval, když vyšlo najevo, že by se Nissan stal dceřinou společností Hondy. Ta se totiž obávala, že Nissan dosáhl jen malého pokroku v ozdravení svého hospodaření, což byl důležitý předpoklad plánované fúze.
Zatím není jasné, zda pod novým šéfem budou jednání obnovena, či zda bude Nissan hledat nového investora, upozornila agentura Reuters.
Automobilku Nissan léta sužuje slábnoucí prodej a zmatky ve vedení. Firma se nikdy nevzpamatovala z problémů, které jí vznikly po odvolání bývalého předsedy správní rady Carlose Ghosna v roce 2018, kterého prokuratura v Tokiu obvinila z finančních pochybení.
Téměř všechny zavedené automobilové značky bojují s konkurencí čínských výrobců elektromobilů, kteří nabízejí elegantní vozy s bohatým softwarem.
Nissan se však snaží vyrovnat s hlubšími problémy, jako je neúspěch při uvádění hybridů na trh v USA a zmatek, který nastal po Ghosnově odchodu. Navíc čelí potenciálním clům na vozy, které vyváží do USA z Mexika, svého hlavního výrobního centra.