Momentů, kdy se Cristóbal Balenciaga mohl obracet v hrobě, bylo v posledních letech mnoho. Pokud se tak ale neděje teď, tak už zřejmě nikdy. Španělský módní dům, který byl založen v roce 1918 v San Sebastianu, byl dříve známý pro perfektní zpracování a noblesní siluety. Mezi žáky Cristóbala Balenciagy patřil i Oscar de la Renta, Emanuel Ungaro a Paco Rabanne.
Balenciaga oblékal také nejdůležitější celebrity své éry – Grace Kelly, Audrey Hepburn či Monu von Bismarck. Těsné spojení s bohatými a známými platí i pro dnešní Balenciagu, ač je to jeden z mála prvků, který historii a současnost propojuje. Pokud synonymem staré éry byla urozenost a uhlazenost, ta současná představuje skandál.
Ten sice prodává nejlépe a aktuálnímu šéfdesignérovi značky Demnovi Gvasaliovi se v roce 2012 podařilo zapomenutý módní dům vytáhnout na absolutní výsluní zájmu. Provokativní Gruzín ale tak dlouho našlapoval na hranu, až se zdá, že přes ni přepadl. O co vlastně ale nyní jde? Proč mnozí uživatelé sociálních sítí vyzývají k bojkotu značky?
Ve zkratce: o děti a vánoční kampaň. Balenciaga tu svou zveřejnila minulý týden. Na snímcích, kde jsou roztomilí chlapci a dívky, se nachází také medvídci. Až sem by to bylo v pořádku, kdyby ovšem plyšáci nebyli navlečeni do něčeho, co připomíná BDSM postroj. Podobné doplňky byly k vidění na přehlídce v rámci fashion weeku v Paříži.
Vlna nevole na sebe nenechala dlouho čekat a Twitter či TikTok zaplavil hashtag #cancelBalenciaga. Tisíce příspěvků obviňují značku a jejího kreativního ředitele z podpory pedofilie. O tom, že se jednalo o promyšlenou provokaci, svědčí ještě jiná reklamní kampaň Balenciagy na sezonu jaro 2023, která byla zveřejněná minulý týden. Je zde umístěna kabelka ze spolupráce se značkou Adidas, vedle které leží rozsudek amerického Nejvyššího soudu z roku 2008 týkající se dětské pornografie.
Skandál výrazně pomohla přiživit blogerka Nicole Lapine alias @shoe0nhead, která Balenciagu nařkla ze šíření dětské pornografie a jako jeden z důkazů jmenovala to, že si značka už před časem vymazala feed na Instagramu. Pokud ale módní dům sledujete nějakou dobu, tušíte už, že tak činí opakovaně.
Nicméně se za kampaň s dětmi a BDSM doplňky Balenciaga omluvila, stejně jako za dokumenty od soudu, které se ukázaly ve druhé reklamě. Nyní značka oznámila, že se bude soudit o pětadvacet milionů dolarů s produkční společností North Six a designérem Nicholasem Des Jardins, který měl zajišťovat vzhled celé reklamy.
Předmětem soudního sporu má být také skutečnost, že Des Jardins použil dokumenty, které Balenciaga nikdy neautorizovala. Mluvčí set designéra Gabriela Moussaieff ale pro The Washington Post prohlásila, že „módní dům se snaží udělat z jejího klienta obětního beránka. Zástupci značky totiž byli na focení přítomni a mohli do něj jakkoliv zasahovat“.
Fotograf Gabriele Galimberti zůstává konfliktu ušetřen. Možná také proto, že na svém instagramovém účtu zveřejnil prohlášení, že nemohl nijak ovlivnit, co a jak se bude během reklamy fotit.
A i když Demna Gvasalia rád pracuje se subverzí, kdy vykrade jedno umělecké dílo, aby vzniklo nové, tentokrát podle módních kritiků, jako je například Cathy Horyn z The Cut, úplně přestřelil. Natolik, že se od něj odvrátila jeho múza a modelka Kim Kardashian, která po několika dnech mlčení napsala na svůj instagramový účet, že „nejdřív potřebovala mluvit s týmem Balenciagy, aby pochopila, jak se to celé vůbec stalo“. Nyní svůj vztah ke značce teprve zvažuje, zatímco další modelka Balenciagy Bella Hadid, která se profiluje jako bojovnice za lidská práva, zatím mlčí.