Nejnovější dílo streetartového umělce Banksyho se hřálo v očích veřejnosti jen pár hodin. Banksy, mysteriózní grafiťák, politický aktivista a umělecký provokatér oceňovaný na 20 milionů dolarů, se tentokrát rozhodl svým novým dílem okomentovat pandemickou krizi.
V několika vagonech londýnského metra vyobrazil své typické krysy, z nichž jedna pšíká koronavirové kapénky po oknech a jiná se snáší na roušce jako na padáku. Uznání se mu za jeho černohumorný twist tématu, které hýbe světem, dostalo takřka okamžitě – v podobě úklidové čety, která si v metru povšimla „něčeho s krysama“ a Banksyho nejnovější piece bezodkladně zlikvidovala jako jakoukoli jinou čmáranici.
Banksy, jehož identita zůstává tajemstvím (nejčastěji se spekuluje o Robertovi Del Naja z kapely Massive Attack), se na různých místech světa zjevuje od 90. let a zásobuje veřejná prostranství specifickými sociálními a politickými komentáři ve formě streetartového umění.
Vyšel z bristolské undergroundové grafiťácké scény, ale dotáhl to na nejvyšší příčky vysoce uznávaného moderního umění – jeho olejomalba Devolved Parliament, na níž figurují poslanci dolní komory Parlamentu Spojeného království coby šimpanzi, se loni v londýnské aukci Sotheby’s vydražila za 12,2 milionu dolarů (více než čtvrt miliardy korun).
Krysy s rouškami z londýnského metra nyní přežívají pouze v podobě krátkého videa, které Banksy publikoval na svém Instagramu (v tuto chvíli má takřka čtyři miliony zhlédnutí). Ironií osudu je, že je z metra na lince Circle Line odstranili pracovníci oblečení patrně ve stejném pracovním mundúru, do něhož se převlékl i samotný Banksy, aby mohl dílo přímo před očima cestujících v interiéru metra vyobrazit.
Další ironií zůstává, že Banksyho jako by dohnal jeho modus operandi z roku 2018, kdy nechal vydražit svůj obraz Dívka s balonkem za více než milion dolarů, aby se obraz vzápětí přejmenoval na Lásku v koši a sofistikovaným mechanismem zabudovaným v rámu se sám začal rozřezávat – v půli skartace ho zastavila až mechanická chyba.
Není to poprvé, co Banksyho dílo přežilo jen chvíli: seznam jeho zničených prací vystačí na samostatnou stránku Wikipedie. Londýnský dopravní podnik Transport of London se však k aktuálnímu krysímu incidentu postavil se ctí: oznámil, že jeho pracovníci vykonali svou práci podle všech regulí, protože v metru nemá graffiti co dělat, a následně nabídl Banksymu, aby tam své dílo vytvořil znovu, tentokrát s povolením a oficiálně – protože koneckonců razí užitečnou zprávu: noste roušky.
Ne každé umělecké dílo, které zmizelo v propadlišti uměleckých dějin obdobně neslavným způsobem, mělo však takové štěstí, aby mohlo ožít druhým životem. Nabízíme několik příkladů, kdy byla díla zlikvidována tak bezprecedentním způsobem, jako by šlo o samostatnou podobu akčního a nadmíru destrukčního umění:
Tlustý Ježíš z Borji
Důchodkyně ze španělského města Borja se rozhodla zrestaurovat fresku Krista Ecce Homo, kterou v roce 1930 vytvořil malíř Elías García Martínez, aniž by disponovala špetkou výtvarného vzdělání, talentu nebo soudnosti. Z nezdaru se stal fenomén: zpackané dílo přitáhlo do města 40 tisíc turistů (číslo posléze vzrostlo až na 200 tisíc) a vydělalo přes 50 tisíc dolarů pro místní charitu.
Binec z Bari
Uklízečce ve městě Bari v jižní Itálii se nedá vyčítat, že drobky z rozdrcené sušenky na podlaze galerie Sala Murat považovala za nepořádek, smetla je na lopatku a vyhodila do koše. Současně s tím vyhodila i kusy lepenky a papíru, které se povalovaly opodál. Nemohla tušit, že ten binec je ve skutečnosti moderní umění, oceňované na hodnotu 10 tisíc eur. Galerie se za ni postavila – paní jen dělala svou práci a dělala ji velice, velice důkladně.
Snědený banán z Miami
Destrukce nikoli z neznalosti, ale ze vzdoru – ovšem tak stylová, že ji nelze minout. Umělec Maurizio Cattelan přilepil na zeď výstavy Art Basel v Miami kobercovou páskou banán a hodnotu díla vyčíslil na 120 tisíc dolarů, což přišlo absurdní jinému umělci, Newyorčanovi Davidu Datunovi, který onen 120tisícový banán ze zdi odlepil a bez skrupulí ho zkonzumoval.
Flašky od piva z Londýna
Roku 2001 vystavoval Damien Hirst v londýnské galerii Eyestorm dílo složené z lahví od piva, hrnků na kafe a popelníků přetékajících špačky od cigaret. Uklízeč galerie dílo bez mrknutí oka smetl na hromadu a vyhodil do popelnice. Hirst, který s jměním na dohled 400 milionům dolarů patří mezi nejbohatší umělce světa, incident ocenil jako „fantastický, strašně vtipný!“.
Sochy z celého světa
Těžko se věnovat ničeným uměleckým objektům a nevzpomenout přitom na současný trend, kdy jsou sochy historických osobností ničeny, pokreslovány a shazovány do řeky – ať už jde o sochu Edwarda Colstona, svrženou do řeky v Banksyho Bristolu, nebo o podestu sochy Winstona Churchilla v Praze, počmáranou dehonestujícím nápisem.
Proti nim jsou smazané Banksyho krysy jen havěť.