Francouzský umělec Tim Marsh odhalil koncem června v pražských Holešovicích dvaadvacetimetrový mural věnovaný britskému přírodovědci siru Davidu Attenboroughovi, který v květnu oslavil 98 let. Vznikl na stěně domu v Plynární ulici 24 v rámci festivalu Urban Pictus, který pořádá The Chemistry Gallery.
Když dostal příležitost mural udělat, nemusel se Marsh dlouho rozhodovat, koho ztvární. „Vybral jsem si Davida Attenborougha, protože mě jeho dokumentární série o naší planetě provází celým životem. Už od dětství jsem koukal na jeho úžasné pořady ze stanice BBC a formovaly i můj vztah k přírodě,“ říká čtyřicetiletý umělec z Paříže, aktuálně žijící v Barceloně.
Kořeny tvorby Tima Marshe vycházejí z graffiti scény a v jeho díle se dodnes odrážejí tribální vlivy z období, kdy se dlouhodobě věnoval capoeiře. V roce 2006 přešel jako grafik do módního průmyslu a jako grafik řídil stránky módního časopisu Snatch.
„Vyvinul si velmi osobitý architektonický styl, kterým svá díla komponuje na základě složitých dynamických geometrických forem, vzorů a linií, jež se v hloubce jeho dvojrozměrných děl zakládají na pohybu. Jeho díla vyvolávají až teatrální náladu, která se nese v pestré paletě barev v retro stylu, jež aplikuje pomocí sprejů, barev a fixů,“ popisuje styl jeho práce doprovodný text festivalu Urban Pictus.
Pestré barvy a geometrický styl se promítají i do Marshova nejnovějšího pražského díla, které zobrazuje portrét Sira Davida Attenborougha obklopeného zvířaty. Navazuje tak na jeho předchozí zvířecí muraly, které zdobí domy na všech kontinentech.
Maluje ale také třeba na surfové nebo skateboardové desky, věnuje se i světelné malbě, designu a má za sebou řadu spoluprací na komerčních projektech například s automobilkou Seat nebo kosmetickými značkami L’Oréal a Kenzo.
Jeho pražský mural vznikal celkem osm dní. „Můj plán byl maximálně čtrnáct dní, ale měl jsem k tomu skvělé podmínky nejen s ohledem na počasí, ale i díky organizaci celého festivalu. Sám jsem překvapený, že se to podařilo tak rychle a mám z díla obrovskou radost,“ řekl Forbesu.
David Attenborough se narodil v roce 1926 v Londýně a jeho rodiče během druhé světové války adoptovali židovskou dívku, aby ji zachránili před nacisty.
Ta malému Davidovi věnovala jantar s prehistorickým hmyzem, který nastartoval jeho hluboký zájem o přírodu. Na univerzitě v Cambridgi poté vystudoval zoologii a geologii a po absolutoriu nastoupil do BBC, kde zakotvil na celý život.
Nabídku stát se ředitelem prestižní televizní stanice však odmítl, aby se mohl dále naplno věnovat své vášni – popularizaci vědy. Předloni byl nominován na Nobelovu cenu za snahu o zachování planety a ohrožených druhů.
Sir David Attenborough sice kulaté výročí letos neslaví, ale jeho stěžejní kniha Živá planeta, podle níž pak BBC natočila i strhující sérii dokumentů, ano. Poprvé vyšla před čtyřiceti lety a k této příležitosti ji nyní v doplněném českém vydání uvedlo na pulty knihkupectví nakladatelství Práh.
Překvapivé je, že ačkoli od roku 1984 věda značně pokročila, statě známého přírodovědce se ukázaly být nadčasové. Autor knihu nyní doplnil o nejnovější vědecké poznatky a nové fotografie, které v době vzniku knihy nebylo technicky možné pořídit. Na 350 stránkách se mu podařilo obsáhnout každý kout života na Zemi.
Už v roce 1979 uvedla BBC na televizní obrazovky Attenboroughův třináctidílný dokument Život na Zemi a o pět let později následovala neméně úspěšná Živá planeta, která vznikla právě na motivy knihy. Dnes jsou tvář Davida Attenborougha i jeho hlas spjaty asi s šedesátkou dokumentárních pořadů o přírodě.
Náklady na vznik velkoformátových muralů se podle ředitele The Chemistry Gallery Petra Hájka pohybují v řádech statisíců. „Řekněme v rozmezí mezi 250 a 350 tisíci korunami,“ přibližuje.
A dodává: „Záleží na velikosti díla, podmínkách, ve kterých vzniká, i na autorovi samotném. Každý má svůj honorář.“ Celý proces může prodražit špatné počasí, které tvůrčí proces prodlužuje, čímž se zvyšují náklady i na pronájem plošiny či ubytování umělce.
Na vzniku díla Tima Marshe se finančně podílela společnost Stabilo, výrobce psacích potřeb.
„Dali jsme jim vybrat ze tří autorů, kteří nás oslovili již po prvním ročníku festivalu, který proběhl v roce 2022. Společnost Stabilo si vybrala Tima Marshe. Jsme za to i my moc rádi, jelikož mural je opravdu úžasný a navíc jsme si výborně sedli s Timem i po lidské stránce,“ dodává Petr Hájek.
Festival Urban Pictus po dvou letech navázal na akci nazvanou Wall Street, v jejímž rámci tehdy v různých pražských částech vzniklo šest velkoformátových nástěnných maleb od českých a zahraničních autorů.
I v rámci letošního ročníku se v Praze chystá vznik dalších velkoformátových maleb. Například na fasádu nové budovy Fizz v pražských Holešovicích, která slouží jako moderní vysokoškolské koleje, by mělo brněnské uskupení Malujeme jinak vytvořit dílo oslavující mládí.
Do projektu pořádaného The Chemistry Gallery se zapojuje také pražská Karpuchina Gallery, galerie Mega, Art Wall a Kampus Hybernská, kde na konci září proběhne slavnostní zakončení festivalu.