Denně odhalí až dva tisíce přestupků, udělají 60 milionů snímků a Praha za ně ročně platí zhruba 40 milionů korun. Jak fungují auta společnosti Eltodo, která v Praze kontrolují parkování?
ELTODO KONTROLUJE všechny ulice se zpoplatněným parkováním, kde jsou modré zóny a parkovací automaty, plus několik vybraných úseků v okrajových částech Prahy. Provoz aut odpovídá platnosti parkovacích zón – v některých městských částech jezdí jen od pondělí do pátku od osmi do 20 hodin, například v Praze 1 ale nepřetržitě od pondělí do neděle.
KAŽDOU ULICÍ MODRÉ ZÓNY musí auto projet dvakrát po sobě s minimálně tříminutovým intervalem – v modrých zónách totiž může kdokoli stát až tři minuty, takže dokud vás na stejném místě monitorovací vůz nevyfotí i při druhém průjezdu, nic se neděje. Jinak je řešena situace, kdy vás kamery vyfotí ve chvíli, kdy jdete od auta zaplatit k parkovacímu automatu. Při porovnání času vyfocení a zaplacení v automatu se totiž počítá s určitou časovou tolerancí pro provedení platby. Přesto auta Eltoda denně v Praze odhalí v průměru dva tisíce podezření na parkovací přestupek.
AUTA S KAMERAMI NA STŘEŠE nemají za úkol jen nachytat neposlušné řidiče, ale jednou za měsíc se využívají i pro statistické účely. Danou oblastí pak řidič projíždí opakovaně sedmkrát za den a kamery pokaždé vyhodnocují, kolik a kdy v ulici parkuje aut. Poměrně přesná statistika městu pomáhá lépe plánovat rozvoj parkovacích ploch.
V KUFRU AUTA jsou dva počítače, které se starají o data a komunikaci s vnějším světem. Kvůli nim je také do kufru zavedena velkou trubkou klimatizace. Celý systém Eltodo vyvinulo spolu s pražskou firmou Cortec. Princip je jednoduchý – do map je zanesena přesná poloha modrých, fialových a oranžových zón, takže auto ví, kde má registrační značku hledat (auta stojící mimo zóny na zákazu parkování kamery neřeší). Všechny značky jsou průběžně odesílány do Centrálního informačního systému, který do několika sekund odpoví, zda má dané auto parkovací oprávnění.
LTE ANTÉNA pro přenos dat. Fotografie aut s registračními značkami, které mají podle Centrálního informačního systému parkování zaplaceno, se hned mažou, ty ostatní se ukládají do paměti, odkud jsou každý večer staženy, smazány a odeslány do stejné databáze. Datový balíček obsahuje údaje o času, pozici a značce auta plus pět snímků fotodokumentace a sám řidič k nim vůbec nemá přístup. V databázi si je přebírá policie, která z nich ještě musí ručně vyřadit například sanitky a další auta, jež nespadají do režimu placeného parkování.
NA STŘEŠE JSOU ČTYŘI HLAVNÍ KAMERY s infračerveným přísvitem, které rozpoznávají registrační značky aut, a dvě přehledové kamery, které pořizují dokumentaci dopravních značek a zaparkovaného auta. Kamery, jež dodává společnost Camea, pořídí za hodinu 360 tisíc snímků a díky čtyřem přídavným světlům fungují spolehlivě i v noci. Kromě českých značek rozeznají i většinu zahraničních a jejich úspěšnost je 95 procent. Trik s přelepením části značky vás nezachrání – bude vyhodnocena jako auto s neuhrazeným parkováním a odeslána dál do systému. Spoléhat nejde ani na to, že zaparkujete těsně před nebo za jiným autem. Dokud totiž můžete vyjet, věřte, že je vidět i vaše značka.
V INTERIÉRU AUTA je navíc pouze tablet s navigací, ve které má řidič nastavené trasy, jež musí projet. Těch je celkem 32, každá měří 20 až 40 kilometrů, jedna řidiči zabere asi jednu a půl hodiny, takže denně zvládne v průměru šest tras a najede zhruba 200 kilometrů. Trasy jsou vymyšlené tak, aby auto projelo každou ulicí v Praze minimálně 15krát za měsíc, časy průjezdů se samozřejmě mění, aby nebylo možné vysledovat, kdy pojede zrovna kolem vás.
ČÍM MENŠÍ, TÍM LEPŠÍ. Kvůli lepší manévrovatelnosti v úzkých uličkách používá Eltodo malou Toyotu Yaris. V Praze se poprvé objevily v dubnu 2016, dnes jich jezdí sedm a všechny jsou v provedení hybrid – kromě ekologie je to hlavně kvůli tomu, že elektromotor dokáže napájet i počítače, které jsou uložené v kufru. Nepleťte si je (stejně jako Leoš Mareš) s auty, která pro Google sbírají obrazové podklady pro službu Street View.