Češi už zase ve velkém obouvají botasky. Necelé dva roky poté, co tehdy skomírající firmu zachránili zlínští obuvníci Václav a Vít Staňkovi, hlásí značka Botas více než trojnásobný meziroční růst.
Ikonický výrobce bot, s nímž jsou spojeny největší úspěchy tuzemského sportu včetně zlatých olympijských medailí Emila Zátopka, loni utržil přes 55 milionů korun.
V přepočtu na kusy to znamená prodaných přibližně pětadvacet tisíc párů s ikonickým logem o třech hvězdách. Drtivá většina z nich směřovala k českým zákazníkům, zbytek pak na Slovensko.
K výraznému růstu firmě, jež loni vykázala zhruba pětiprocentní ziskovost, dopomohly mimo jiné i kolaborace s jinými známými značkami, které se na celkovém obratu podílely přibližně osmi procenty.
Botas loni uvedla na trh unikátní model obuvi ve spolupráci s teniskovým prodejcem Footshop, pivním ležákem Proud z portfolia Plzeňského Prazdroje nebo naposledy s MMA zápasníkem Jiřím Procházkou a jeho brandem BJP.
Konkrétně bot, které odrážejí filozofii nejlepšího českého bojovníka a někdejšího šampiona prestižní UFC, se během dvou hodin od uvedení na trh prodalo na dvě stě párů. I proto nyní bylo vyrobeno dalších pět stovek.
Foto: Botas
Foto: Botas
Nabídek na podobné byznysové propojení přitom Staňkovým chodí spoustu. Partnerství však omezují a pečlivě si je vybírají. „Chystáme se teď na velkou spolupráci s jednou z největších českých značek,“ tvrdí Vít Staněk (na hlavním snímku vlevo), CEO firmy Botas, jenž dříve působil jako vedoucí vlajkové prodejny Vasky na Příkopech v Praze.
Ve prospěch botasek hrály také globální trendy. Například skutečnost, že světově nejpopulárnějšími teniskami loňského roku byl model Samba od Adidasu, jenž se svým vzhledem velmi podobá botám od české značky.
Foto: Footshop
Adidas Samba, foto: Footshop
Foto: Botas
Botas Iconic Caramel, foto: Botas
Letošní rok by bratři rádi prodali přes padesát tisíc párů bot, v důsledku čehož by se měl obrat vyšplhat ke sto milionům korun, a přiblížili se expanzi do okolních zemí.
Zakladatel firmy Vasky a člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2019 převzal Botas na jaře 2023, kdy se český výrobce obuvi s více než šedesátiletou tradicí ocitl v likvidaci. Zlínský obuvník Václav Staněk, jenž posléze předal vedení svému bratrovi Vítovi, odkoupil ochrannou známku značky, výrobní dokumentaci a některé stroje.
„Botas je českou obuvnickou legendou. Neměla by ale žít ve stínu své dřívější slávy. Je načase ukázat, že botasky mají i dnes co nabídnout. Vždyť legendy přece žijí věčně,“ komentoval tehdy nyní šestadvacetiletý podnikatel, jenž spoluvlastní také výrobce kožených tašek Bagind či dřevěného nábytku Wuders.