Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte nejspíš nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.
První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, jsme odstartovali včera s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu, a dnes tuhle velkou jízdu doplní redaktor Ondřej Kinkor s Bentley Bentayga. Zítra už je oba klackovsky předjede Maserati Levante S Q4.
Britská šlechta z hrabství Cheshire
Kupujte, nebudou! Bentley Bentayga je požehnání. Minimálně pro ty, kteří se znechuceně otřásají při pomyšlení, že součástí výbavy jejich auta má být nabíjecí kabel.
Tak si to shrňme: čtyřlitrový osmiválec, spotřeba 12 litrů na 100 kilometrů, ale rovnou počítejte s jedním až dvěma litry navíc, a většina interiéru pokrytá kůží ze skutečných krav, a ne plastem z recyklovaných PET lahví. Na jednu stranu nádhera. Na tu druhou fakta, kvůli kterým vás i vlastní děti do 10 let nejspíš přestanou zdravit a vláda vám nedovolí vyjet ani z garáže.
Jsou to ty malé detaily, které dokonalé věci dělají ještě lepšími. Že tohle auto funguje jako celek, to člověk při ceně přes šest milionů předpokládá automaticky. Ale kdo by nechtěl víc? Bentley to „víc“ má. Vidět to jde, už když se projedete kolem lehounce oválných světlometů, které při bližším pohledu připomínají broušené sklenice nebo vybroušený diamant. Potom dojdete ke dveřím, vezmete za kliku, otevřete je a u vašich nohou se rozsvítí okřídlené logo značky – písmeno B se dvěma křídly, které se na zem promítá ze spodní části dveří. Nebo taková obyčejná věc jako stěrače. Co se na nich dá, probůh, ještě udělat lepšího? Sledujte: aby design Bentaygy nekazily ostřikovače, designéři je navrhli dát kam? Ano, rovnou do stěračů. Voda tak ve výsledku na čelní sklo tryská z 22 otvorů umístěných přímo v rameni stěrače.
Uvnitř je všechno ve stylu super extra class. Jemná, voňavá kůže ve dvou barvách, které mají role jasně rozdělené. Zatímco tmavá kraluje palubní desce a područkám ve dveřích a na středovém tunelu, sedadlům a stropu patří světlounce béžová. Jediným místem, kde se tyhle dvě barvy potkávají napřímo, je dvoubarevný věnec volantu. Takhle vypadala „naše“ Bentayga, ale barevných kombinací si zákazník může vybrat bezpočet. Ke kůži stojí za zmínku jeden detail – být býčí kůží, která se dostane do auta značky, ve které jezdí i britská královna, totiž není jen tak. Kůže musí pocházet ze skotu z pastvin na severu Evropy, kde je méně hmyzu, jehož bodnutí může kůži poškodit. To je jedna ze záruk maximální kvality. Tu další pak představuje kontrola dvou lidí přímo v automobilce z hrabství Cheshire, kteří ručí za to, že sebemenší vada nemá šanci projít.
Když zůstaneme ještě u interiéru, je tu jeden motiv, který může spoustu zákazníků udělat šťastnými. Jsou jím tlačítka a obyčejné otočné knoflíky, tak jak je z aut známe z doby pár let zpátky. Jasně, i Bentayga už má dotykový displej, digitální přístrojovou kapličku před řidičem a head-up displej, který údaje o jízdě promítá na silnici před řidičem. Ale čudlíky i přes to všechno díkybohu zůstaly. Zesílit audiosystém, pustit klimatizaci nebo zapnout vyhřívání sedadel tak jde i poslepu a během sekundy. Může se to zdát jako samozřejmost, ale digitální svět dotykových tabletů tohle všechno v nejnovějších autech posílá na věčnost. Díky Bentley se tak dá alespoň nadechnout. Možná už naposledy.
A pak je tu jízda. Tak ta je jako samet, dámy a pánové. Pět set padesát koní nakopne dvě a půl tuny těžké auto tak zběsile, že to vlastně ani nechcete. Teda chcete, ale stejně v zájmu zachování života plynový pedál poměrně svižně nakonec povolíte, protože ta bestie ve vašich rukou by se s divokým řevem zběsile řítila dál. Spotřeba v tu chvíli míří do nebe, ale who cares… Jestli máte na tohle auto, nejspíš máte i na cisternu plnou benzinu. Takže spalujte a užívejte si to, dokud to jde. Je to pár měsíců, kdy šéfové Bentley přišli s tím, že od roku 2030 už i tahle britská legenda bude k natankování potřebovat jenom zásuvku. Konec už je blíž, než si myslíme.
Přechod na zásuvku ale naštěstí bude postupný. Plně elektrická auta totiž mají ještě jeden předstupeň – hybridy. To aby ten šok nebyl takový. Nejnovější hybridní Bentayga se zatím prodává jen za Atlantikem a v Číně, ale do Česka dorazí co nevidět. Kombinace elektromotoru s baterií s kapacitou 17,3 kW dobíjenou ze zásuvky a třílitrového šestiválce papírový dojezd britského SUV zvýší na 863 kilometrů, což se hodí. Žíznivá, čistě benzinová verze vás ke stojanu požene o nějakých 200 až 250 kilometrů dřív. Na druhou stranu to na čerpací stanici máte oproti zásuvce bez čekání.
Co ve srovnání s šestiválcem zůstalo, je výkon hybridní Bentaygy. Palec nahoru. Jenže. Baterie, elektromotor a všechno další kolem, které to dávají do pohybu, něco váží. A to něco se podepsalo na zrychlení, které je z nuly na sto o 1,3 sekundy pomalejší. Asi se kvůli tomu není potřeba hroutit, ale když si kupujete auto za plus pět milionů, i tohle se počítá.
Abychom ale nekončili moc zeleně. Ve hře je pořád ještě návrat dvanáctiválce ve verzi Speed s výkonem přes 600 koní. Otázkou ale zůstává, jestli se dostane i na čím dál svázanější evropský trh. Budeme doufat.
Bentley Bentayga 1st Edition
Motor | osmiválec 4,0 l |
Výkon | 550 koní (404 kW) |
Zrychlení z 0 na 100 km | 4,5 s |
Max. rychlost | 290 km/h |
Spotřeba | 12 l / 100 km |
Základ. cena | 4 590 000 Kč |
Cena test. verze | 6 237 000 Kč |