V Asii se bubble tea pije stejně běžně jako kafe. Vietnamští manželé na něj s novým podnikem chtějí naučit i Čechy.
Z výlohy podniku MatMat v Ondříčkově ulici je krásný pohled na žižkovskou dominantu – televizní věž. Až do jara o něm ale lidé neměli tušení, protože tu sídlilo hodinářství a výlohu zakrývala kartonová deska. Teď je pohled na vysílač jen zpestřením zážitku, který vás při návštěvě MatMat čeká.
Manželé Nga Luong a Hieu Vu Minh si v dubnu otevřeli podnik, v němž chtějí Čechy naučit, že bubble tea se nemusí rovnat jen nezdravému, přeslazenému pití. Tak má totiž spousta lidí nápoj, který vzniká smícháním čaje s mlékem nebo ovocem, a typicky je doplněný o žvýkací perly zvané tapioky, zafixovaný.
U dospělých navíc drink zvaný také jako boba tea často vyvolává smíšené reakce. Panuje kolem něj domněnka, že jde o nápoj pro školáky.
„V Česku představuje většina takových podniků franšízy a často v nich narazíte na fronty s dětmi a teenagery. Dospělí se tam kvůli tomu stydí vkročit, což je ve srovnání se zahraničím docela zvláštní,“ popisují vietnamští manželé.
„Chtěli bychom změnit reputaci boba tea nejen skrze odlišnou, neinfantilní vizuální identitu, ale také recepty inspirované našimi asijskými kořeny a životem v Česku,“ doplňují.
V Asii je kuličkový nápoj součástí streetfoodové kultury a pije se tam stejně běžně jako kafe. Ostatně své kořeny má na Tchajwanu. Totéž chtějí Nga a Hieu naučit Čechy.
Nápad otevřít si vlastní podnik, do jehož rozjedu manželé investovali vyšší stovky tisíc korun, se zrodil při cestování. „Před třemi lety jsme byli v Paříži, kde jsme si dali výborné bubble tea. Od té doby jsme pořád mluvili o tom, že v Česku nic takového není,“ vypráví Nga.
Sen se jim začal plnit, když se v domě, v němž bydlí, uvolnil prostor v přízemí po bývalém hodinářství. O názvu budoucího podniku měli jasno prakticky hned: MatMat.
Jde o vietnamské označení pro cokoliv osvěžujícího. V angličtině lze spojení doslovně přeložit jako „cool, cool“. „Když si někdo ve Vietnamu dá něco svěžího, studeného, často o tom prohlásí, že je to ‚mat, mat‘,“ vysvětluje Nga.
Vybudovat v uvolněném prostoru gastronomický provoz byla poměrně výzva. Místnost se rozprostírá asi jen na třiceti metrech čtverečních.
Manželé si na pomoc přizvali architekta Štěpána Matouška z ateliéru Sever. Výsledkem je interiér s převládajícími prvky nerezu, kterému dominuje obří dřevěný stůl stojící uprostřed.
Nga a Hieu prostor nazývají laboratoří. Zákazníci tu totiž mohou nahlédnout pod ruce „bobaristům“, tedy zdejší obsluze, jak o ní manželé mluví. „Říkáme jim tak, protože vlastně také míchají drinky za barem, jen trochu jiné drinky,“ prohlašují s úsměvem.
Pár osvěžil místnost barevným uměním, třeba obrazem od umělce tvořícího pod pseudonymem Vinny Bonger. Leccos si zařídili také sami, přece jen Hieu je povoláním designér. O vizuální stránku se postarala z velké části Anna Sun z grafického studia ByAllMeans.
Malá rozloha nevadí ani z důvodu, že by se tu zákazníci tísnili. Většinou si bubble tea stejně berou s sebou.
Menu o více než desítce drinků si vzala na starosti Nga, která již měla zkušenosti z gastronomie.
Na výběr je tu z mléčných a čajových drinků, namátkou třeba matcha latté s jahodovým pyré, ledové chai latté s tapiokou či pomerančový jasmínový čaj s dotekem zázvoru doplněný o krystalové želé. Mezi bestsellery patří třeba brown sugar milk s tapiokou a šlehačkou z cream cheese.
„Snažili jsme se vytvořit kreativní menu, v němž nechybí například ani matcha, na kterou dnes už narazíte v každé kavárně. Máme také drink inspirovaný Asií a vyrůstáním ve Vietnamu,“ vyjmenovává Nga.
Inspirují se ale i českou kulturou – plánují vyrábět bubble tea z bílé kávy, která vyvolává vzpomínky na českou školní jídelnu, a přidat do nabídky sirupy jako bezinka či švestka.
Návštěvníci si mohou vytvořit také nápoj na přání. „I to je populární, ale spíš až když lidé bubble tea více poznají. Teprve pak se odhodlají poskládat si ze surovin něco vlastního,“ míní Nga.
Seženete tu také čaj od značky Popstar Tea, který je na trhu teprve od léta a za nímž stojí jeden z nejposlouchanějších umělců u nás, brněnský rapper Calin. Nga a Hieu z něj vytvořili i speciální drink inspirovaný životním stylem rapperů. Obsahuje vrstvu cream cheese s jedlým zlatem a krystalovým želé.
Provozovatelé používají kvalitní suroviny a dbají na jejich původ. Čaje pocházejí z Asie, ale vyrábějí si například vlastní jahodové pyré či šlehačku z cream cheese.
„Nepoužíváme žádné práškové náhražky mléka, syrovátka a tak dále, jak bývá u některých výrobců bubble tea zvykem,” dodává Hieu, zatímco si povídáme usazení u výlohy s výhledem na žižkovský vysílač.
„Udělali jsme i takový vtip, že na věrnostních kartičkách dáváme razítka s žižkovskou věží,“ říká s úsměvem Hieu.
Úsměv mu z tváře nezmizí, ani když se ho zeptáte, jak se podniku daří. MatMat má za sebou teprve čtvrtý měsíc, zájem ale zatím splňuje očekávání. „Jsme spokojení, zákazníci se vracejí, návštěvnost pořád roste,“ říká.
Mezi zákazníky převažují dospělí, hlavně mileniálové a generace Z.
Nový podnik, jehož tým čítá asi devět lidí plus brigádníky, se chce dostat více do povědomí také skrze rozvážkovou službu Wolt. „Bereme ji hlavně jako marketingovou záležitost, která nám pomáhá s propagací,“ říkají manželé.
Do budoucna by se podnikatelé také rádi více zaměřili na catering. Sortiment už nabízeli na pop-upu second handu 1981 nebo tanečním workshopu pořádaném společností Samsung.