V Kodani, Amsterdamu, Berlíně, tam všude narazí turista na místní, kteří v nákladních elektrokolech vozí nákupy i své děti. Dva Ostravané Břetislav Hanzel a Tomáš Kraina si před dvěma lety otevřeli první specializovanou prodejnu a půjčovnu cargo bikes v Česku. Nyní chtějí pro neobvyklé vozidlo nadchnout i obyvatele dalších českých měst.
Příběh ostravské značky Cargo Bike Daddy se začal psát v době, kdy Tomáš Kraina potřeboval odvézt dítě do školky.
„Nejdříve jsem syna vozil autem, ale byl jsem frustrovaný z popojíždění v ranní špičce a hledání parkovacího místa. Navíc jsem se z každé cesty dlouho vzpamatovával, protože většina řidičů je po ránu agresivní,“ vypráví dnes již dvojnásobný otec.
Když zjistil, že do jejich školky vede cyklostezka, začal potomka vozit na kole. „Bylo to skvělé, protože nám to oběma dělalo radost, ale jen do té doby, než začala zima,“ směje se dnes Kraina, který nevýhodu běžného kola vidí ve velké fyzické námaze pro jezdce a nekomfortu pro dítě. „Ač jsem syna vždycky nabalil, tak mu z nosu visely rampouchy.“
Příjemné jízdy v přírodě mimo ucpané cesty se Tomáš Kraina odmítal vzdát, a tak rozjel pátrání po alternativách, až narazil na nákladní elektrokolo. Takzvané cargo bike vypadalo jako řešení všech jeho problémů – šlapání by bylo pohodlnější a syn chráněn před větrem i zimou.
V Česku ale nikdo podobné kolo neprodával. Nejbližšího prodejce našel Tomáš Kraina v Krakově. Jízda na novém dopravním prostředku ho ovšem pohltila natolik, že se rozhodl dobrou pověst cargo bikes šířit dál.
Tahouni v cargo svezení
Do společného podnikání přizval kamaráda Břetislava Hanzela. Ten měl zkušenosti z firem Audiotéka nebo Albatros a důležitá pro něj byla čísla. Ta mluvila jasně – podle Německé asociace cyklistického průmyslu ZIV zažila cargo kola největší boom právě v posledních letech.
Jen v Německu se jich v roce 2022 prodalo 212 800 kusů, což je ve srovnání s předchozím rokem 14,5procentní nárůst. Důvodem je obava o stav životního prostředí, hledání udržitelnějších způsobů dopravy, ale i technologický pokrok ve výrobě elektromotorů.
Loni tak Němci nakoupili 235 250 cargo kol (z toho 189 tisíc tvoří nákladní elektrokola). Největšími fanoušky cargo bikes jsou kromě Němců také Dánové, Nizozemci a Francouzi.
Podnikatelé Hanzel a Kraina jsou dnes přesvědčeni, že nákladní elektrokola mají potenciál i v Česku. „Češi jsou náruživí cyklisté, ale zatím vnímají kolo jako volnočasovou aktivitu. Natáhnou si o víkendu dres a jdou si zajezdit na cyklostezku,“ vysledoval Břetislav Hanzel.
To se ale podle něj brzy změní – dopravní situace mnoha českých měst se stala neudržitelná a je pouze otázkou, kdy vedení měst pochopí, že v ulicích plných aut musí dát prostor alternativním způsobům dopravy.
Rodiny, firmy, pejskaři
Typickým zákazníkem Cargo Bikes Daddy jsou prý rodiče, kteří chtějí v robustním boxu kola převážet své děti. Různé typy nákladních elektrokol dokážou uvézt od jednoho až po čtyři potomky, od novorozence po puberťáka.
Dalšími zákazníky jsou logistické firmy, které v cargo bikes vozí náklad až do 125 kilogramů nebo objemu 350 litrů, což se vyrovná kufru běžného automobilu. A novinkou jsou speciální nákladní elektrokola pro majitele psů.
„Lidé mají ze začátku z jízdy obavy,“ připouští Hanzel. „Bojí se zatáčení, rovnováhy. A na cargo bike je samozřejmě svezení jiné než na běžném kole, ale veškeré obavy po pár minutách jízdy mizí,“ popisuje Hanzel, který s kolegou kromě prodeje nabízí i půjčovnu nákladních elektrokol.
Jejich pořizovací cena totiž není malá. Spodní hranice se pohybuje kolem padesáti tisíc korun za neelektrické modely. Cenovka se ale může přehoupnout i přes 200 tisíc, a tak si zákazníci chtějí vozidlo nejdříve osahat.
Z Ostravy do Prahy?
Překážkou pro koupi vlastního cargo bike by mohlo být už jen parkování, pokud zákazník žije ve městě, nemá vlastní zahradu, dvorek ani vhodnou kolárnu.
„V Kodani, Vídni i v Krakově lidi parkují svá cargo bikes na chodníku, opatřená řetězem a plachtou,“ říká Tomáš Kraina. „A je jen otázkou času, kdy na městech někdo zjistí, že se lidé na kolech pohybovat chtějí, a vytyčí pro ně speciální parkovací plochy. V Kodani už to dělají běžně, a tak víme, že na parkovací místo pro jedno auto se vejdou čtyři nákladní elektrokola.“
Zákazníci pak jezdí za ostravským Cargo Bike Daddy z celé republiky. Oba majitelé ovšem přiznávají, že by bylo lepší se své cílovce přiblížit. Proto v poslední době zvažují vstup externího investora, který by je na této misi podpořil a mohli by otevřít druhou kamennou prodejnu v Praze.