Japonská automobilka Toyota se dlouhá léta přetahuje s Volkswagenem o pozici největší automobilky světa. Svou celosvětovou produkci už několik let drží nad 10 miliony vozů. Podle viceprezidenta pro obchod a marketing Toyoty Motor Europe Matta Harrisona ale automobilka konečné umístění nijak zásadně neřeší.
„V podstatě je nám jedno, jestli jsme jako skupina jedničkou, dvojkou, nebo trojkou na trhu,“ říká muž, který řídí obchod a marketing evropské části japonského výrobce aut, jež loni prodala necelý milion vozů Toyota, a přispívá tak zhruba desetinou k celosvětovým prodejům.
S Mattem Harrisonem jsme se setkali při příležitosti autosalonu v Ženevě, který probíhal v první polovině března. Toyota na něm představila novinky jako hybridní Auris nebo koncept legandárního závodního vozu GR Supra Racing.
Čtěte také: Auto roku, hybridy i návrat legendy. Co je k vidění na ženevském autosalonu
Během automobilového svátku ale třeba také oznámila, že letos v Evropě zcela ukončí produkci osobních vozů s dieselovými motory. Využili jsme proto příležitosti a zeptali se, jak Toyota vidí budoucnost pohonů vozů a v čem tedy budeme jezdit.
1) Konec dieselu
Toyota na autosalonu v Ženevě oznámila, že v letošním roce stáhne z evropského trhu všechny nabídky osobních vozů z dieselovými motory. Zeptali jsme se, proč se k tomuto kroku odhodlala právě nyní.
„Loni produkce našich vozů s dieselovým motorem zde v Evropě představovala méně než 10 procent z celkového objemu. Už tedy nejde o zásadní část našeho byznysu. Navíc i nadále klesá.
Naproti tomu poměr prodejů vozů s hybridním pohonem, které jsou už 20 let v naší strategii, se v Evropě pohybuje na 41 procentech. A neustále roste.
Další věcí je legislativa a přísnější emisní podmínky pro dieselové motory. Diesel nepotřebujeme, tak tohle alespoň nemusíme řešit. Je tedy správný čas na takové rozhodnutí, které nemá co dělat s krátkodobými záležitostmi, jako je nynější pokles důvěry zákazníků v naftové motory.“
2) Elektrovozy
Automobilky po celém světě vstupují do segmentu elektrovozů, což bylo jasně vidět i v Ženevě. Valná většina vozů zde byla představena buď jako čistý elektrovůz, nebo minimálně v hybridním provedení, nejčastěji v kombinaci s benzinem. Zajímají Toyotu kromě hybridů i čisté elektrovozy?
„Nepotřebujeme diesely, nepotřebujeme ani čistě jen elektrovozy. Držíme se naší strategie, kdy chceme polovinu naší produkce prodávat s hybridním pohonem. A musím říct, že v západních zemích, tedy i v zemích Evropské unie, budeme hodně nad tímto cílem. Mohli bychom se zde pohybovat až na 70 procentech.
Jsme toho názoru, že v současné době nejlepším řešením pro zákazníka není plně elektrické auto, pokud tedy neexistují určité pobídky. Náklady jsou stále vysoké. A elektrovozy stále mají dlouhou dobu nabíjení a nízkou dojezdovou vzdálenost.„
3) Vodík
Toyota do Ženevy přivezla ukázat i model Mirai, který je poháněn čistě vodíkem. Firma zatím prodává 50 až 100 vozů ročně a věří, že po roce 2020 už půjde o tisíce kusů. Kde bere jistotu, že se trh bude vyvíjet zrovna tímto směrem?
„Když se podíváte třeba do Japonska, získáte jasný obrázek, jak vypadá vodíkově orientovaná společnost. Vše se pohybuje od automobilového sektoru k domácnostem, rozvodným sítím, skladování energie apod. Nejsou to tedy jen automobilové značky, které s vodíkem pracují. Jsou to další firmy, vlády i samotné domácnosti.
V Evropě máme v této otázce sdílení společné vize před sebou dlouhou cestu. Jsou zde desítky států, v tom je to těžší. Ale země jako Německo, Francie, Británie nebo skandinávské státy zaznamenávají velkou akceleraci zájmu o tuto technologii.
Problémem je zatím infrastruktura, v Evropě máme ani ne 200 stanic, kde řidiči mohou doplňovat vodíkem poháněné vozy. Ale třeba Německo plánuje, že do roku 2020 jich na svém území bude mít 400. A to mluvím pouze o Německu. Určitě to není jednoduché, ale infrastruktura se začne brzy rychle rozrůstat.“
4) Autonomní řízení
Samořiditelné vozy jsou tématem samy pro sebe. A nejen v poslední době, kdy se po prvním usmrcení člověka autonomním vozem (od firmy Uber) opět rozhořely otázky nad touto technologií. Jak je v tomto ohledu Toyota daleko? A vidí v blízké budoucnosti silnice plné autonomních vozů?
„Když mluvíme o autonomních technologiích, bavíme se na dvou úrovních. První je režim ochránce, kdy řidič řídí vůz a auto mu je schopno samo asistovat. A pokud je to nutné, i řízení samo na chvíli převzít. To je řešení, které už začíná být běžné a bude se jen rozšiřovat.
Pak máme extrémnější případ, to když se bavíme o módu řidiče. To bude také v následujících dvou třech letech dostupné, ale pouze v omezených lokacích, kde je dostatečně zmapovaná infrastruktura. Ale pokud jde o širší využití, zejména kvůli bezpečnosti to zabere více času než pár let. Pobavme se o tom v roce 2030.
Osobně si ale nemyslím, že by touto technologií byli zákazníci nějak extra posedlí. Tyto tlaky vytváří samotný průmysl. Myslím, že automobilky o tom v rámci vyvolání zájmu mluví daleko více než samotní spotřebitelé.
Zákazníci podle mě velmi oceňují všelijaké bezpečnostní asistenty, vyšší míru inteligence samotných vozů, ale zatím nevyhledávají řešení ve smyslu toho, že by je auta měla sama vozit.“