Karnevalový surrealista, klasik fantaskního filmu, hollywoodská superstar. Americký režisér, scenárista a výtvarník Tim Burton je v Praze. Tedy ne fyzicky, ale prostřednictvím svého díla. Postavičky z jeho nejznámějších filmů ožily v Obecním domě i díky českému týmu pořadatelské agentury Art Movement.
Výstava s názvem Návraty je obrovská, je na ní šest set děl včetně storyboardů, skic, scénografií a loutek naaranžovaných v plastových kopulích. Ostatně, na velikosti záleží i samotnému tvůrci. Aby ne, když jednou z jeho inspirací se stala japonská Godzilla.
K ještěřímu monstru, které se narodilo v Tokiu už v roce 1954, svoji lásku nijak netají. Věnoval jí jednu ze svých proslulých kreseb, ale hlavně se účastnil i natáčení některých jejích dílů.
„Scéna z natáčení filmu Godzilla: Duel megasaurů a posléze i jejich kostýmy se objevují v Burtonově slavném snímku Pee-Weeho velké dobrodružství z roku 1985,“ přibližuje filmový kritik Martin Jiroušek.
To, že Tim Burton filmová monstra miluje, a to právě ta neodolatelně groteskní z doby jednoduchých triků a gumových kostýmů, je podle něj snadné poznat na každém jeho díle. Hlavně na filmech jako Mars útočí!, Ed Wood, Planeta opic anebo Batman.
Blízko má slavný režisér i k české tvorbě. Otevřeně se vyznává z obdivu k legendě Karlu Zemanovi, především jeho Cestě do pravěku. Ta ve své době slavila právě v New Yorku neuvěřitelný úspěch, v USA ji najednou promítalo přes devadesát kin, což se ještě žádnému jinému českému tvůrci nepodařilo.
„Pro mé dílo byly od začátku inspirací spíš filmy než klasické umění. A mezi ně Cesta do pravěku patřila. Viděl jsem i dokument, který popisoval proces tvorby Karla Zemana. Také Jan Švankmajer je naprosto úžasný autor,“ svěřil se Tim Burton před deseti lety během pražské výstavy svých děl v gotickém domě U Kamenného zvonu.
Momentálně do hlavního města na zahájení své nové výstavy sice nezavítal, podívat se na ni ale v jejím průběhu určitě chce. Prahu si zamiloval už při své poslední návštěvě pro její gotickou krásu, slabost pro loutky a marionety i kvůli jejím obyvatelům.
A i když nemohl být dosud přítomen osobně, na instalaci letošní výstavy, na níž se začalo pracovat už od konce minulého roku, dohlížel zpovzdálí. Ač měli autoři volnou ruku v tom, jak výstavu pojmou, tak vše procházelo procesem schvalování.
„Byla to pro nás velká výzva. Výstavu Tima Burtona jsme připravovali i před deseti lety a tehdy s ní byl velmi spokojený. Takže jsme věděli, že ten standard musíme minimálně udržet, ale ještě lépe posunout o stupeň výš,“ říká architektka výstavy Martina Kárová.
Právě tu napadlo zavřít loutky do koulí, s malými kukátky, díky nimž se diváci snadněji přenesou do Burtonova světa fantazie.
Jak v koulích postavičky naaranžovat, to byl zase úkol pro režiséra a animátora Jana Bubeníčka. Ten se snažil být věrný záběrům z filmů a loutky do scén podle nich stylizovat. Tým animátorů, mimochodem stejný, který spolupracoval na oceňovaném českém loutkovém filmu Myši patří do nebe, pak vytvářel rekvizity, které loutky doplňovaly.
V největší kouli jsou například skryté dvě hlavní postavy z Mrtvé nevěsty, které stojí na mostě.
Ve dvou sálech představuje výstava dílo amerického mága od jeho nejstarších kreseb, které vytvořil už ve škole, až po jeho nejnovější díla. Návštěvníci tak mají možnost vidět třeba skicu Létající talíř a mimozemšťané, kterou namaloval ve svých čtrnácti letech.
Foto Art Movement
I když se při tvorbě nechával zpočátku ovlivnit dílem Hieronyma Bosche, už jeho prvotiny ukazují nezaměnitelný autorský rukopis.
Že ho svět fantazie láká, to přiznává i ve svém životopise, kdy většinu svého dospívání trávil právě sledováním filmů a pořadů o příšerách, kreslením čehokoli, co ho zrovna napadlo, a také hraním si na hřbitově.
„Ta místa mají tichou, zadumanou a elektrizující atmosféru. Plnou napětí, tajemství i objevování. Spojují život a smrt dohromady,“ prozrazuje.
Výstava Tim Burton: Návraty začala 1. května a potrvá do 30. září v Obecním domě, kde bude návštěvníkům k dispozici denně od deseti do devatenácti hodin.