Na minulém festivalu v Karlových Varech vyhrála soutěž Future Frames pro mladé filmaře. A díky tomu během uplynulého roku potkala Quentina Tarantina, navštívila několik hollywoodských premiér i večírků a slibně rozjela filmovou kariéru. Dánská režisérka Amalie Maria Nielsen poskytla Forbes.cz rozhovor.

Název pro ten snímek si nemohla vybrat lépe, působí takřka prorocky. Sværddrage, česky Změna. Premiéru měl předloni, na filmovém festivalu ve Varech ho uvedla loni a vyhrála s ním soutěž Future Frames, která je určená pro mladé filmaře a podporuje ji společnost Allwyn miliardáře Karla Komárka. Letošní ročník má vyhlášení 2. července.

Změnu jí přinesl tenhle film vpravdě zásadní. Dočkal se uznání i na Berlinale, kde soutěžil ve dvou kategoriích o nejlepší krátký snímek, výhra ve Varech však zařídila jeho autorce letenku do Hollywoodu, unikátní příležitost měsíc se učit od nejlepších, získávat cenné kontakty a poznat filmovou smetánku zblízka.

„Bylo to divoké dobrodružství, moc jsem nevěděla, co mě čeká. A nakonec to byl velmi příjemný mix práce a radostí. Jako pohádka,“ líčila v rozhovoru pro Forbes.cz Nielsen, která ve snímku Změna zkoumala hledání genderové identity.

Hollywood navštívila loni na podzim, v atraktivním čase, kdy se rozjížděly oscarové kampaně. „Byla jsem na hodně premiérách, viděla spoustu filmů a potkala se s některými tvůrci. A taky navštívila pár večírků,“ usmívá se.

Zazáří jí oči, když si vzpomene, jak potkala slavného režiséra Quentina Tarantina, rapera Tylera nebo režiséra Kristoffera Borgliho. Potěšilo ji, že se mohla pobavit s jedním z producentů kasovního trháku Barbie. „Taky byla dost zajímavá návštěva centrály Applu,“ vypráví.

Zejména ale toužila potkávat se s lidmi různých profesí v Hollywoodu, producenty, agenty a budovat si síť kontaktů. „Měla jsem tak tři až pět mítinků každý týden,“ řekla.

Jako vůbec nejzajímavější pak vyzdvihla mítinky s lidmi z distribuce, ta ji totiž momentálně zajímá především.

„V současnosti připravuju svůj první celovečerák, nebude anglicky mluvený a zajímalo mě zjistit si možnosti o koprodukci a distribuci,“ vypráví. „Potkala jsem se se spoustou důležitých lidí v Hollywoodu, na které mám teď přímé spojení.“

A to se bude hodit, neboť Nielsen chystá projekty hned dva. Kromě celovečerního snímku, o němž zatím detaily prozradit nechce, dokončuje i další krátký film.

„Tam pracuju s tématy, jimž jsem se věnovala už předtím. Je o násilí, genderu, coming of age příběh, který se odehrává na fiktivní vojenské základně v Dánsku,“ přibližuje.

Netají, že má jít o komentář k současné křehké politické situaci ve světě. „Měla jsem v sobě tolik frustrace z toho, co se ve světě děje, z tolika válek… A války začínají ve výcvikových táborech, tak jsem chtěla do jednoho z nich jít a poznat to místo, jak vás ovlivní, když jste pod takovým stresem ve vojenském prostředí,“ dodává.

Premiéru má mít letos, zatím se však ještě neví kde, probíhá jednání s několika festivaly – do Karlových Varů už se to bohužel nestihlo, i tak dánská režisérka po roce znovu do Česka zavítala. „Pracovat je teď pro mě trochu jednodušší, když jsem byla součástí Future Frames a Berlinale,“ tvrdí. „Lidé vás berou vážně, což je fajn.“

V budoucnu chce točit celovečerní filmy, lákalo by ji udělat taky seriál. Touží točit snímky, o nichž se bude mluvit, baví ji provokovat, hodlá vyprávět zajímavé příběhy a nebát se konfrontace.

Netouží dobýt Hollywood, vyhovuje jí působení v Evropě, spíše než k blockbusterovým tvůrcům vzhlíží k artovým filmařům a filmařkám jako Céline Sciamma, Xavier Dolan nebo Andrea Arnold. Zbožňuje herečku Sandru Hüller a její výkon v Anatomii pádu.

Nízké cíle si nedává a má velmi dobrou výchozí pozici, aby svoje ambice naplnila. A tak si její jméno zapamatujte: Amalie Maria Nielsen. Brzy o něm možná znovu uslyšíte.