Dlouhou dobu platily za průkopnice tuzemského byznysu s pokojovými rostlinami. Před několika dny zakladatelky projektu Pokojovky, Aneta Vachová, Rozi Zacharov a Zuzana Štefanides, oznámily, že uzavírají obchod na Hradčanské a omezují chod e-shopu. Soustředit se nově chtějí primárně na „zelené služby“. Proč?

Když v roce 2017 začínaly tři kamarádky Aneta Vachová, Rozi Zacharov a Zuzana Štefanides se svým zeleným projektem Pokojovky, byly – například vedle brněnských Kvítek v bytě – jedny z mála, kdo se v Česku věnoval pěstování a prodeji stále populárnějších pokojových rostlin. 

Během let fungování projektu se jim vedle provozování úspěšného Instagramu (ten má dnes přes 51 tisíc sledujících) povedlo vydat dvě knihy s návody na péči o pokojovky, spustit vlastní e-shop a vedle pravidelných webinářů a workshopů také otevřít zelenou prodejnu v rušné části Prahy 6.

Ta ale nyní končí a e-shop, kde byly k sehnání nejrůznější exotické pokojové rostliny od asparágu po zamiokulkas, bude od září fungovat jen v omezeném režimu a zákazníci v něm budou moct koupit jen speciálně vyráběný substrát či designové květináče. Projekt Pokojovky to před několika dny oznámil na svém Instagramu. 

„Za rozhodnutím zavřít prodejnu a omezit fungování e-shopu je dlouhé a zevrubné přemýšlení. Částečně nás k němu dovedl i kouč, kterého jsme společně s kolegyněmi začaly navštěvovat. Krok však dává smysl nejen ekonomicky, ale i osobně,“ uvedla pro Forbes Rozi Zacharov, jedna ze zakladatelek a jednatelek firmy. 

Důvodů je podle ní hned několik, jedním z nich je nárůst konkurence. „Začínaly jsme v době, kdy tu konkurence nebyla téměř žádná a lidé neměli možnost koupit si kvalitní pokojovou rostlinu od erudovaného prodejce. I proto jsme měly úspěch,“ vzpomíná Rozi Zacharov na začátky před osmi lety. 

Tehdy Pokojovky naskočily na celosvětovou zelenou vlnu, kdy bylo téměř nemožné nevlastnit monsteru či se jako mileniál nezajímat o to, jak správně rosit calatheu. Když se navíc ke zvýšené poptávce přidal poutavý marketing, vlastní produkty, stejně jako edukace a snaha prodávat kvalitní – nenakažené a správně přesazené rostliny – úspěch byl na světě. 

Během let, jak Zacharov připomíná, se však trh zaplnil konkurencí, se kterou Pokojovky nemohly – a ani nechtěly – držet krok. „Nejsme duší obchodnice, nikdy jsme nechtěly dělat věci jen na objem a rozhodně jsme nechtěly soutěžit s dalšími prodejci, kteří nabízejí fíkus o deset korun levněji než my,“ doplňuje. „Prodej pokojovek v kvalitě, kterou jsme chtěly zaručit, se zkrátka přestal vyplácet.“

Nejsme duší obchodnice, nikdy jsme nechtěly dělat věci jen na objem.

Stále přibývající konkurence, která podle Rozi Zacharov svědčí o tom, že poptávka po pokojových rostlinách ani po letech neopadla, tlak na nižší ceny a vysoké režijní náklady spojené s provozováním kamenného obchodu v lukrativní části hlavního města rozhodly. K uzavření obchodu vedl jeho majitelky ale také fakt, že v poslední době registrovaly zvýšený zájem o své „zelené služby“.

I proto Pokojovky omezují fungování v B2C segmentu a od září, kdy z firmy vystupuje Aneta Vachová, se budou soustředit na služby a zakázky pro další firmy a soukromé klienty. V případě byznysu s pokojovými květinami jde primárně o realizace zelených interiérů, péči o pokojové rostliny nejen v kancelářích či kavárnách nebo o soukromé workshopy a další akce spojené s pěstováním pokojovek. 

Jsou to ostatně právě tyto aktivity, které projekt v posledních několika měsících zaměstnávaly vůbec nejvíce. Jen namátkou: Pokojovky jsou podepsané například pod květinovou realizací terasy Burzy cenných papírů Praha, stejně jako pod flagship storem značky Queens, zelenou výzdobou kanceláří Svoboda & Williams, NFCtron a Wikov, kavárnou Prales či Matilda nebo za květinovým návrhem pobočky šperkařství Eppi. 

Častěji také spolupracují s architekty. „V minulosti to fungovalo tak, že si zelenou výzdobu dělali sami a šlo jim primárně o to, jak rostliny v interiéru vypadají, než o to, jak se jim tam daří s ohledem na světlo či vlhkost. Nyní se ale na nás obracejí právě i architektonická studia. Jako by si uvědomila, že rostliny mají skutečně schopnost pozvednout interiér na další úroveň,“ říká k dalšímu směřování Rozi Zacharov. 

To kopíruje zahraniční trend: podobný byznysový vývoj zažívá i The Sill, jeden z nejznámějších amerických byznysů s pokojovými rostlinami, který vznikl v New Yorku v roce 2012 a stál u zrodu celosvětového pokojovkového trendu. Ten minulý rok i z důvodu rostoucích nákladů oznámil uzavření všech svých kamenných poboček a přesun do online prostředí, stejně jako rozšíření nabídky o produkty spojené s péčí o zahradu.

Zacharov na závěr dodává: „Ano, koncem prodeje pokojových rostlin přirozeně končí jedna éra Pokojovek, za kterou jsme nechaly hodně práce. Je ale čas na novou kapitolu. Nostalgie nás nesmí brzdit.“