Navazuje na staletou sklářskou tradici a dnes patří v Česku mezi největší výrobce křišťálu. Jejím rodištěm je Jablonecko, region, kde se koncem devatenáctého a počátkem dvacátého století vyrábělo zhruba pětašedesát procent celkové světové produkce bižuterie. Preciosa Group dnes sdružuje šest firem a její obrat je přes tři miliardy korun.


Společnost vlastní Ludvík Karl, společně se svou ženou Lucií. Ta je generální ředitelkou firmy Preciosa Lighting sídlící v Kamenickém Šenově. Pokračuje v tradici výroby lustrů, která v nedaleké Práchni započala už v roce 1724.

Od té doby zdobí české lustry třeba královské paláce ve Versailles a Fontainebleau či sídla osmanského sultána Osmana III. V roce 1743 vytvořili čeští sklářští mistři lustr rovněž na počest korunovace Marie Terezie, jejíž jméno nese dodnes.

Obdivovat um českých sklářů mohou lidé i v showroomu Preciosy, v centru Prahy. Právě v něm se s Lucií Karlovou potkáváme. Za pár týdnů odlétá do italského Milána, na prestižní přehlídku designu. Jako partner českého pavilonu se jen o pár dní později Preciosa se svou instalací představí rovněž na světové přehlídce Expo v japonské Ósace.

„Jsou to pro nás významné akce. Můžeme na nich ukázat sklářské řemeslo, na které by měl být český národ hrdý,“ říká. 

info Foto Preciosa

Jak se Preciose v dnešní době daří?

Preciosa Group je pořád velmi úspěšnou skupinou. Stále jsme ti, kteří rozvíjejí tradiční řemeslo. Na druhou stranu tlak na inovace a zefektivňování a nové technologie je enormní a skupina se rychle mění. Tak, jak se mění prostředí, ve kterém vyrábíme, nebo to, kde naše díla končí.

Musíme být schopni velmi flexibilně reagovat na všechny podněty. Takže kdybych měla říci, jak se nám daří, tak velmi rychle, hekticky.  Měníme se, jak se mění svět kolem nás. Někdy to je velká dřina, ale pořád nás to baví. 

Kdybychom měli skupinu přiblížit, co do ní všechno patří?

Když začnu těmi největšími, i co do obratu, pak je to Preciosa Components, která sídlí v Jablonci nad Nisou a hlavní výrobu má v Liberci.  Zaměřuje se na šatony a šatonové růže a základní komponenty pro textilní i pro módní průmysl.

Dalším velkým sklářským podnikem je Preciosa Ornela, která vyrábí od skleněných tyčí a tyčinek, technického a užitkového skla po všechny druhy skleněných perliček a perlí. Je to hutní základna pro téměř celé Křišťálové údolí. Třetí velkou firmou je pak Preciosa Lighting v Kamenickém Šenově. 

A ty menší?

Ty jsou také tři. Patří mezi ně Vinolok, což je zároveň nejmladší člen skupiny. Má patent na skleněné zátky a kromě šumivých vín už prošla firma v rámci partnerství všechny možné tekutiny od vína přes vodu až po koňaky. Neskutečně se posunula na poli designu, což ji společně s precizním zpracováním odlišuje od velké části výrobců ve světě.

Preciosa Beauty zase zpracovává komponenty, které v rámci skupiny vznikají, vyrábí z nich dárky, dekorace, šperky. V mnoha případech jde opravdu o unikání kameny, které jsou jedinečné z pohledu tvaru a povrchových úprav. Ta škála šperků je od klasické bižuterie, bižuterního kovu až po nerez a stříbro. Nabízí rovněž trofeje, což je segment, který je na trhu pět let. Vyráběli jsme třeba medaile pro mistrovství světa v hokeji.

A mezi posledními členy skupiny jsou specialista na IT Pregis, Nadace Preciosa a částečnými akcionáři zůstáváme i ve fotbalovém klubu Slovan Liberec.

Jste v rámci skupiny soběstační? 

Když si vezmu Preciosu Lighting, tak můžeme říci, že máme sto řemesel pod jednou střechou. Nejsme sklárna, protože naše instalace, které v sobě mají velkou část skleněných komponent, v sobě mají i kovy, kvalitativní nároky na ně jsou stejně vysoké jako na sklo.

Zároveň se k ní řadí ještě další část – elektro včetně sofistikovaného programování, protože jedna z našich přidaných hodnot je schopnost řídit světlo v instalaci. Disponujeme od základní sklářské výroby přes kovovýrobu, tvarování, povrchové úpravy až po elektrospecialisty, takže z tohoto pohledu jsme soběstační.

Na začátku potřebujeme a nakupujeme sklářský písek a suroviny nutné pro tavbu a základní hutní materiály, jako jsou tyče a plechy, elektro. Na programování a řízení už ale máme vlastní specialisty.

Právě proto, že všechny technologie máme pod jednou střechou, musíme mít technickou předvýrobu, konstruktéry, kteří to nakreslí, a samozřejmě designéry, kteří znají zákazníka a možnosti, které mohou použít. 

info Foto Preciosa

Kolik zaměstnáváte lidí?

Celá skupina má přes tři tisíce zaměstnanců a zároveň máme zahraniční zastoupení, kde máme aktuálně sto dvacet lidí, kteří jsou zaměstnanci našich zahraničních společností. 

Které pobočky v zahraničí jsou nejstarší?

Dubaj, Hongkong a Amerika. Z těch novějších to byl určitě Singapur a tu poslední jsme na přelomu roku otevřeli v Saúdské Arábii. To je pro nás velmi rychle rostoucí trh, kde působíme delší dobu. Teritoriálně a kulturně jsme zvládali ten trh obsluhovat z Dubaje, ale tím, jak roste, potřebujeme být přímo na místě. Otevřeli jsme tam entitu, založili firmu, máme tam dva obchodníky a stavíme plnohodnotný tým. 

Jaké výrobky nejčastěji ve světě od Preciosy chtějí? Osvětlení, bižuterii, perle?

To nejde takto konkrétně říct. Jsou teritoria, kde jsme silnější v osvětlení, jinde zase v kamenech. Co nás spojuje a co Preciosa pro zákazníka znamená, to je kvalita, zákaznické řešení a přístup. I když mají k dispozici katalog, přesto umíme customizovat, umíme zúročit přidanou hodnotu, znalost a schopnost upravovat sortiment, technologické možnosti výroby.

A to je to, co naši zákazníci oceňují. Že umíme nejen navrhnout, ale i zrealizovat, jsme pro ně superpartner. Právě komplexnost řešení je pro ně v mnoha případech rozhodující. 

Kolik procent tvoří export?

Drtivou většinu, tedy pětadevadesát procent. Na druhou stranu realizace v České republice mají pro nás zvláštní příchuť a o trošku větší z nich máme radost. Z pohledu čísel je matematika jednoduchá, ale když se potom můžeme jít na ta místa podívat a pozvat i naše zaměstnance, je to něco velmi cenného.

Třeba v Masaryčce v cukrárně Ivety Fabešové máme moderní jemnou instalaci, která rozměrově odpovídá prostoru, a svým příběhem a konceptem pro nás má zvláštní náboj. 

info Foto Preciosa

Trochu jiné rozměry má naopak křišťálový lustr ve francouzské cukrárně Aux Merveilleux de Fred v Revoluční ulici. Tvoří ho přes třináct tisíc ručně vyráběných ověsů, perel či růží a váží šest set kilogramů. Takový požadavek měl majitel od začátku?

Ano. A vlastně jsme hrdí na to, že pro každý prostor umíme sáhnout do našeho portfolia a vytvořit něco jiného. Interiér cukrárny si říkal o typ klasického svítidla, které jsme zase trochu upravili. Vypadá to trochu tak, že je cukrárna postavená kolem svítidla – lidé si ho fotí, když jdou kolem.

Plní přesně svůj účel – naláká zákazníka a ukáže sklářské řemeslo. A ten zájem si opravdu užíváme. Tradičnější a novější pojetí má zase instalace ve W hotelu na Václavském náměstí. I tady jsme vytvořili koncept, který vypráví příběh sklářství v jednom svítidle. 

Váš obor je poměrně konkurenční, a musíte se tak neustále posouvat dopředu a přicházet s ojedinělými instalacemi. Stává se vám, že se vás snaží ostatní okopírovat?

Náš směr určují zákazníci, vytváříme trendy a portfolio z vlastního Signature Designu nebo produktových instalací, které jsou řízené hlavně klienty.

Snažíme se náš design chránit pomocí autorského práva, co dává smysl, tak chránit patentem a průmyslovými nebo užitnými vzory. Ne každý to respektuje, měsíčně tak řešíme několik sporů.

Když se budeme zabývat jen světlem, jak se posouvají požadavky zákazníků? Co vše chtějí, aby umělo?

Flexibilita svítidla je stále zajímavým benefitem. Je dávno překonané to, že křišťálová světelná instalace osvětluje prostor. Posunuli jsme se k tomu, že spoluvytváří atmosféru v celém interiéru.

Z pohledu programování a dynamické scény chtějí být zákazníci pánem atmosféry. Chtějí, aby svítidlo chápalo, že má jít o důstojnou decentní chvíli, nebo že je naopak čas slavit.

Je to o hravosti, o reakci na aktuální potřebu. Je to přidaná hodnota. Od statického jsme se posunuli k větší interakci s lidmi, míra zapojení se a vstupu do řízení emocí, které chci zažívat, se ve společnosti hodně posunula. 

Během covidu lidé do svého bydlení investovali více než dřív. Zůstalo jim to? 

Obecně po covidu začala být společnost citlivější k sobě samé. Spousta lidí přehodnotila své chápání světa kolem nebo svých potřeb a utřídili si, co je pro ně důležité.

Společnost a každý jeden se snaží využívat čas mnohem efektivněji v práci, doma s rodinou a naplno si to užívat. A pokud někdo má potřebu si ten čas vylepšit tím, že si pořídí krásnou instalaci, která mu udělá dobře, jen na ni koukne, nebo v rámci meditace ho pomůže nastartovat, pak můžeme být spokojeni. Lidé mnohem víc vědí, co vlastně chtějí a jsou připraveni do toho investovat.

https://forbes.cz/vytvorila-silnou-firmu-ted-chce-alexandra-kala-dostat-cesko-mezi-technologickou-elitu/

Jak důležitým trhem je pro vás Amerika? 

Velmi, představuje pro nás třetinu tržeb. 

V souvislosti s nástupem Donalda Trumpa a jeho celní politikou, nebojíte se, že o tento trh přijdete? 

Záleží, co skutečně nastane. Spousta informací je ve fázi úvah nebo směrů, kterým přemýšlí. Bude záležet na realitě. My výrobní závod do Ameriky určitě nepřestěhujeme, know-how, které si držíme v Česku, nechceme převádět jinam. To, že máme vše pod jednou střechou, nám dává neskutečnou možnost poskytovat maximální přidanou hodnotu, a my ji nechceme tříštit.

Otázkou bude, jak se změní interní klima v Americe. Pokud vzniknou tarify na import z Evropské unie, budeme následovat právní předpisy, která nám uloží navýšit vstupní cenu. Jednáme se zákazníky, kteří jsou na jednu stranu citliví na cenu, na druhou stranu vnímají naši přidanou hodnotu, což je důvod, proč u nás nakupují. Konkurenční výhoda je pro nás alfou a omegou být úspěšní.

Jednou z cest je, že budeme v rámci Ameriky pokračovat. Máme tam svůj tým a aktivity můžeme posouvat směrem ke Kanadě nebo Mexiku. Možná budeme muset být mnohem aktivnější, náš americký příběh ale bourat nechceme. Věřím tomu, že Preciosu zákazníci chtějí. 

A abych odpověděla na vaši otázku. Ano, pokud bychom neměli náhradu, byla by to pro nás citelná ztráta. Právě proto je důležité připravit se na to, že k poklesu může dojít a včas ho nahradit jinými trhy. 

info Foto Preciosa

Kde pro vás bylo zatím nejobtížnější svítidlo instalovat?

Pro nás je nejobtížnější, když od partnerů zjistíme mimořádné požadavky pozdě, v tom momentě se stává projekt super náročný.  V mnoha případech se totiž technické řešení propisuje do designu.

Obtížné pro nás bylo třeba letiště LAX v Los Angeles. Byly tam extrémní požadavky na bezpečnost a odolnost proti zemětřesení, minimálně rok jsme instalaci designovali. Řešení, které jsme museli vymýšlet, bylo velmi náročné, procházelo několika testy.

V tom nás posouvá i program Maritime, kdy vyrábíme svítidla na jachty a lodě a musíme vymýšlet konstrukce tak, aby ustály všechny vibrace a pohyby plavidla. Pořád pracujeme na zlepšování, do toho musíme počítat i se spoustou komplikací v budovách – od klimatizací, sprinklerů po všechna ostatní technická řešení, která sice zpříjemňují pobyt v tom daném prostoru, ale pro svítidlo jsou náročná. 

S vypuknutím války na Ukrajině se zvedly ceny za energie, které zasáhly citelně i sklářský průmysl. Už je pro vás situace lepší?

Mnohem stabilnější. Tehdy byl největší problém to, že změna byla nečekaná a my nevěděli, co přesně nastane. Byla to velká nejistota. Teď je cena nastavená a zase se už vrátila možnost dlouhodobých kontraktů.

Když se bavíme o energiích – tím, jak jsme to zvládli a v určitém momentu byli mnohem agresivnější v hledání řešení a úspor a alternativních technologií, tak jsme se posunuli a jsme momentálně uvnitř efektivnější. A dokonce některé projekty, které jsme nastartovali, nám ukázaly nová řešení. I to je důvod, proč můžeme navyšovat ceny úplně minimálně. 

Už máte postavenou elektrickou pec?

Otop elektrickou energií z pohledu účinnosti naši technologové zamítli. Není tím správným médiem, mnohem efektivnější je prý na natavenou sklovinu, což nám nabízí možnosti třeba z pohledu recyklace střepů. Zvyšujeme tím udržitelnost, z pohledu sklářství je to nenahraditelný prvek na huti.

Momentálně máme první pokřtěnou studiovou pec Marii, která funguje a plní naše očekávání, co se týče energetických úspor. Budeme jich mít dalších pět, je to definitivně cesta, jak fungovat na zefektivňování výroby. Ale pořád je to pec na plyn, i když mnohem úspornější.

Jak moc je pro vás důležité být součástí Křišťálového údolí?

Někde jsem zaregistrovala, že údolí je nástroj pro podporu sklářů. Je to model win-win řešení, protože spoustu skláren, a nejen těch, podporuje. Tím, že podporuje cestovní ruch a návštěvnost, tím, že fungují, nabízejí příběh, zážitek. Snažíme se projekt rovněž podporovat, dává nám to smysl z pohledu regionu – je to místo, kde znalosti držíme a rozvíjíme.

Člověk, který přijde do Křišťálového údolí z něj nemůže odjíždět, aniž by chápal, že tenhle region utvářejí skláři. A stejně tak z něj neodjede bez něčeho skleněného v kapse, připraven dále číst o úspěších firem. Myslím, že se nám daří dostat se do povědomí lidí a nadchnout je pro sklářství.

Preciosa má už více než třicet let svou nadaci. Kolik už jste za tu dobu rozdali peněz?

Je to zhruba tři sta milionů, ten objem darů je plus minus stabilní každý rok. Jsme největší sklářská firemní nadace, zakládáme si na dlouhodobosti. Máme spoustu stálých partnerů, které chceme podporovat a kteří na nás spoléhají.

Nadace má výhodu, že kromě toho, že dává finanční příspěvky, tak má možnost rozdávat dary ve formě křišťálu. Podporujeme mnoho akcí tím, že poskytujeme trofeje nebo materiál na tvoření. Věnujeme tomu čas i dobrovolníky.

Podporujeme rovněž Mistra křišťálu, soutěž, která staví na lásce ke sklu u designérů. Jeden rok je zaměřená na svítidla, další na křišťálové komponenty. Investice do dětí na školách nebo do mladých designérů či univerzitních studentů obohacuje i nás, jejich přístupy a názory obohacují naše chápání. 

Často věnujete produkty do různých aukcí, teď chcete jednu udělat i sami. O co přesně jde?

Chystáme Křišťálovou aukci společně s Pavlínou Prokešovou. Jde o aukci unikátních děl, která vytváříme s různými designéry, od Petra Písaříka po Lukáše Jabůrka. Dražit se budou originální díla a výtěžek poputuje do sklářského muzea v Kamenickém Šenově, které prochází rekonstrukcí.

Loni oslavilo sto let a navazuje na nejstarší sklářskou školu, která je přes ulici. Budeme dražit patnáct položek v showroomu Preciosy v Praze. Velmi často dáváme výrobky pro různé aukce, ale teď jsme si řekli, že to jednou zkusíme udělat sami a výtěžek dáme tam, kde je to momentálně podle nás nejvíce potřeba. 

info Foto Preciosa

Blíží se Milan design week a nově i Expo, kde máte možnost předvést, co umíte. Jak vás to posouvá? 

Pomáhá nám to. Naživo ukážeme zážitek, o kterém mluvíme, představujeme ho, lidé si ho mohou osahat, vyzkoušet. Doufám, že v Miláně navážeme na náš úspěch z loňského roku, kdy jsme za naši instalaci získali ocenění Red Dot a čerstvě i iF Design Awards.

Laťku, kterou si nastavujeme, už zvedáme hodně vysoko, sami sebe tak dostáváme pod tlak. Zákazníci a partneři pak očekávají něco mimořádného, což je pro nás velká výzva.

Pro letošní Milano chystáme ukázku, kdy představíme jeden z našich nových přístupů, na kterém pracujeme přes rok, je to o velké změně v chápání komplexnosti přidané hodnoty designérů a designu. A víc nebudu prozrazovat, jen řeknu: Přijďte se podívat. Na vlastní oči je zážitek nejlepší. 

Neméně významná je i vaše účast na celosvětové výstavě Expo v Japonsku. Tam jste navíc i jedním z partnerů českého pavilonu. 

Podporujeme Expo jako skupina Preciosa. Představíme tak kromě Lighting i Vinolok a Components. Všechny tři firmy na japonském trhu působí – Vinolok samozřejmě ve spojitosti se saké. Světelná instalace bude přímo ve vstupní hale, v restauraci, bude to středobod centrální části.

Bude hodně dynamická, světlo, které se bude pohybovat s křišťálem. Příběh sklářství doplní křišťálovou stezkou Rony Plesl, kde kombinuje starší instalace s novými. Bude to hodně zajímavé propojení. Doufám, že celý pavilon nenechá nikoho na pochybách, že sklářství patří opravdu k jednomu z pokladů, které si u nás hýčkáme. 

Když na chvíli opustíme svět skla a přesuneme se ke sportu. Jste spokojeni s tím, jak funguje fotbalový klub Slovan pod novým majitelem? 

Slovan má jasně nastavenou komunikační strategii. Na druhou stranu zůstáváme s patnácti procenty minoritním akcionářem, jsme partnerem, hráči Slovanu běhají s logem Preciosy na dresech a z tohoto pohledu nás pokračování Slovanu a fotbalu v Liberci samozřejmě zajímá.

Podporovali jsme klub kvůli sportu a fotbalu a Slovan a fotbal Liberci sluší. Já bych mu chtěla popřát hodně herních úspěchů, protože ty jsou alfou a omegou jakýchkoli souvisejících aktivit. A také bych chtěla, aby Liberečané chodili na fotbal rádi. Všichni máme přece zájem na tom, aby ten region prospíval, i s fotbalem.