Zkušený dobrodruh Michal Krysta už v životě zdolal celou řadu výzev. Ta aktuální bude ale suverénně nejtěžší. V rámci závodu Vendée Globe chce jet sám na jachtě kolem světa. 45 tisíc kilometrů nebezpečnými vodami.

„Jde o jednoznačně největší projekt mého života. Každá zmínka o závodu ve mně vyvolává husí kůži,“ podotýká Michal Krysta.

Mluví přitom o budoucnosti vzdálené čtyři roky, už teď v něm ale tahle představa budí respekt. Jako první Čech chce v roce 2028 zdolat extrémní jachtařský závod Vendée Globe, který za pětatřicet let dokončilo pouze 114 závodníků.

„Jedná se o sólovou plavbu, bez zastavení a bez jakékoli asistence. Závodí se přibližně tři měsíce a trasa vede těmi nejtěžšími vodami, jako je například Jižní oceán, kde se závodníci potýkají s obrovskými vlnami, silným větrem a nízkými teplotami,“ přibližuje Krysta, který počátkem listopadu oslaví čtyřicáté narozeniny.

Na závod přezdívaný „Everest moří“ se kvalifikují jen nejlepší námořníci. Musí být, aby měli šanci ho zdolat. Vystartují ve Francii a pak jedou 45 tisíc kilometrů nejnebezpečnějšími vodami planety. Bez přestávky.

Bez jediného zastavení.

„To vyžaduje nejen vynikající navigační a technické dovednosti, ale také mimořádnou psychickou odolnost,“ zdůrazňuje Krysta.

On sám zdaleka není žádný zelenáč. Má za sebou extrémní závody jako Red Bull X-Alps, Red Bull Dolomitenmann či Red Bull Elements. Vybojoval titul vicemistra světa ve sjezdu na divoké vodě a stal se mistrem světa v extrémních sportech.

I na vodě už zažil velké výzvy. Před třemi lety vyrazil na vlastnoručně postavené jachtě přes Atlantik. V závodě Globe 5.80 Transat skončil druhý.

Býval reprezentantem v paraglidingu, má za sebou řadu prvovýstupů ve velehorách. Zkrátka: je všestranný, má zkušenosti a nebojí se.

A přece ví, že i tohle může být na Vendée Globe málo, a tak nechce přípravu podcenit. Najal si jako trenéra zkušeného jachtaře Davida Křížka, který mimo jiné ve stejné roli dovedl Lenku Šmídovou ke stříbru na olympiádě v Aténách 2004. Celkem má v týmu osm lidí včetně techniků či dokumentaristů.

„Čekají mě čtyři roky velmi tvrdého tréninku na vodě i na suchu,“ plánuje. Pustil se znovu do triatlonové praxe, v rámci přípravy chce příští rok absolvovat závod Ironman.

„Shodou okolností se bude konat v Les Sables d’Olonne, tedy místě, odkud startuje i samotný závod Vendée Globe,“ říká. „Po fyzické, psychické a technické stránce chci být připraven nejlépe z celého závodního pole.“

A zároveň ví, že se nemůže zkušenostmi rovnat celoživotním profesionálním jachtařům. „Mým cílem ale je se jim během následujících let co nejvíce přiblížit,“ prohlašuje.

Popluje na osmnáctimetrové a osmitunové lodi Imoca 60, navržené pro sólové offshorové závody na moři, které se přezdívá „Formule 1 oceánů“. Pyšní se rychlostí, maximálně se dostane na čtyřicet uzlů, ale zároveň vyžaduje pokročilé dovednosti na ovládání.

I proto se Krysta chystá na mnoho kvalifikačních závodů. Zároveň ale bude potřebovat sponzory, aby čtyřletý cyklus finančně utáhl. „Rozpočet na jednu závodní sezonu v lodní třídě Imoca se pohybuje v rozmezí jednoho až jednoho a půl milionu eur,“ přibližuje, že každá sezona spolyká pětadvacet až čtyřicet milionů korun.

Krysta je ale připravený na lecjaké oběti. Připouští, že se možná odstěhuje do Francie, jen aby mohl zažít závod, který se ve sportovním jachtingu bere za absolutní vrchol. „Je to výzva, která se nedá srovnat s ničím jiným,“ dodává.

Což od muže, který už několik extrémních zkoušek zažil, něco znamená.