„Vidíte tamhle tu plastiku?“ ptá se Tomáš Hejtmánek a ukazuje na dvě monumentální křídla na zahradě svého aukčního domu Arthouse, která je namísto květin a keřů plná soch a uměleckých děl.
„To je Orákulum od významného sochaře Františka Bělského,“ prozrazuje. Dílo sochaře, který portrétoval čtyři generace britské královské rodiny a s tříletým princem Williamem prý lezl po zemi, aby si na něj zvykl, bude součástí jarní aukce, která v jedné z nejkrásnějších vil v pražské Bubenči proběhne 14. června.
„Dohromady budeme dražit přes dvě stě děl. Od obrazů a soch až po nábytek a třeba i kubistický čajový servis,“ dodává Hejtmánek.
Přesouváme se dovnitř a míříme rovnou k nejcennějšímu obrazu, který aukční dům ukrývá. Jde o dílo kyjevského rodáka Kazimira Severovinoviče Maleviče. Jeho obraz Černý obdélník na bílém pozadí, jehož vyvolávací cena začne na deseti milionech korun, pomůže jeho krajanům, které dnes ze země vyhání Putinova agrese.
Do aukce obraz věnoval spolek Olgy Boris Imajevy, který se stará o prchající matky s dětmi. Vydražení obrazu však podpoří rovněž ukrajinské umělce a studenty, kterým pomůže zaplatit stipendia.
Čím je obraz tak výjimečný?
Zajímavý je svým původem. Malevič ho věnoval v roce 1933 svému příteli malíři Kliumovi, se kterým se přátelil už od dětství, k jeho šedesátým narozeninám. A jde o jeden z prvních abstraktních obrazů a rozhodně o vůbec první malbu tohoto autora, která se samostatně objevuje na našem i na celém středoevropském aukčním trhu.
Malevič je samozřejmě pojem, coby zakladatel suprematismu jako první v roce 1915 vystavil svůj Černý čtverec na bílém poli a vzbudilo to obrovský rozruch. Vezměte si, že ještě v roce 1913 se malovala secese a o dva roky později on přišel do Paříže a vystavil tohle. Všichni na to koukali, jako že se zbláznil. Byl to zakladatel čisté abstrakce.
Kromě Maleviče budete na podporu ukrajinských uprchlíků dražit i další obrazy. Kolik jich bude a kdo je jejich autorem?
Je to kolekce šesti ukrajinských autorů a autorek a zajímavé je, že všichni utekli z Ruska do emigrace. Patří k nim například Alexandra Exterová, představitelka futurismu, která žila v Paříži. Nebo Natalie Gerken-Rusová, která po nástupu bolševiků téměř před sto lety z Ruska uprchla a azyl našla v tehdejším Československu. Později odešla do Rumunska, kde se stala dvorní dekoratérkou interiérů rumunského krále. Zajímavé je, že přesně v den aukce uplyne 135 let od jejího narození.
Vyvolávací cena u Maleviče je deset milionů korun, na kolik by se mohla nakonec vyšplhat?
Před lety byl obraz oceněný na milion dolarů, takže určitě hodnotu tak dvaceti milionů má. Ale tohle se dá odhadnout obtížně. V minulosti jsme udělali rekord při dražbě jednoho z nejznámějších surrealistických děl Mikuláše Medka. Vyvolávací cena byla osm milionů a nakonec jsme obraz prodali za sedmapadesát milionů korun.
Kromě Maleviče, kterého díla z jarní aukce si ještě ceníte?
Já jsem rád, že se mi podařilo přesvědčit majitele obrazu Bůh Radegast od Karla Vítězslava Maška. Ten bude dražený za více než milion korun a je rozhodně tím nejzajímavějším, co se od tohoto autora na trhu objevilo. Mašek je zastoupený v pařížském Muzeu d’Orsay a rovněž vyzdobil i dvoranu sídla České pošty v Jindřišské ulici.
No, a pak je tady náš druhý nejcennější obraz a to je Emil Filla, jehož vyvolávací cena začíná na osmi milionech korun. Dílo se po šedesáti letech vrátilo do Čech, neboť bylo u milánského sběratele. Dokonce mezi Malevičem a Fillovým obrazem figuruje souvislost, neboť když Filla v roce 1913 navštívil Paříž, tak tam viděl výstavu ukrajinského umělce, kde měl mezi díly i motiv samovaru. A to ho inspirovalo natolik, že si to pak zkoušel taky, s jinou technikou, a vznikl obraz Zátiší se samovarem.
Jak často aukce pořádáte?
Ty naživo pořádáme dvakrát ročně, na jaře zahradní a pak předvánoční. V posledních dvou letech jsme umožnili ale i dražbu online, po internetu, takže dohromady máme čtyři. Víc se už stíhat nedá. Teď v červnu budeme nabízet celkem 238 děl, dohromady za vyvolávací cenu přes pětadvacet milionů korun. Lidé si je mohou dopředu prohlédnout už od 30. května na předaukční výstavě.
Kolik děl najde nové majitele?
Většinou prodáme tak osmdesát procent. V posledních dvou letech poptávka po umění stoupá, lidé se chtějí obklopovat hezkými věcmi, a tak do něj investují častěji.
Kdo může na aukci přijít?
Přijít na aukci může kdokoli, nemusí skládat žádnou hotovost dopředu, a pokud je dražitelem, tak je povinen prokázat svou identitu, abychom ho mohli ověřit. Vždy jsme v tomto ohledu jistější, když jde o naše stálé a ověřené klienty. Pokud se naskytne problém s vydražitelem, pak jsme nuceni to řešit. Ale mezi aukčními domy v tomto funguje dobrá spolupráce,
většinou už víme, o jaká konkrétní jména jde, a jsou tak na černé listině.
A jakou máte provizi z prodeje vy?
Klasickou, jako většina ostatních aukčních domů, kolem patnácti procent. Ale u těch drahých děl je to na individuální dohodě.