Projekt Woven City má představovat město blízké budoucnosti. Spolupracují na něm japonská automobilka Toyota s dánským architektonickým a inženýrským studiem BIG – Bjarke Ingels Group. Woven City představuje plně propojený ekosystém zásobovaný energií z vodíkových článků. Jde o živoucí laboratoř pro testování a vývoj mobility – autonomní dopravu, konektivitu a infrastrukturu s alternativními zdroji energie.
Firmy Toyota a BIG svůj projekt představily na tradičním veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Nejde ovšem o pouhý koncept. S budováním Woven City by se mělo začít už příští rok, přičemž vyrůst by mělo na ploše téměř 71 hektarů na úpatí hory Fudži.
Město bude mít běžné obyvatele, spolu s nimi tam budou žít i vědci a výzkumníci, kteří v něm budou rozvíjet a testovat své vize. Idea staví na myšlence propojení technologií s životem v městské komunitě. Cílem je využít technologie k tomu, aby se lidé potkávali a nežili izolovaně. Koncept respektuje tradice a je maximálně ohleduplný k životnímu prostředí.
Toyota ve Woven City vidí příležitost
spolupracovat s lidmi z komerční i akademické sféry, s vědci a
výzkumníky z celého světa, které plánuje pozvat na stáže i
dlouhodobější pobyty. „Bude to zkrátka místo, kde budou
lidé žít, pracovat i trávit svůj volný čas. Současně budou
spolupracovníky živoucí laboratoře,“ shrnul šéf Toyoty
Akio Toyoda.
Jak asi tušíte, půjde o místo, které bude plně soběstačné a udržitelné. Cílem je vytvořit zcela nové prostředí, v němž se dokonale sladí svět lidí, přírody a mobility (ideálně mobility čisté, sdílené a s plnou konektivitou). Město bude využívat nejen solární a geotermální energii, ale i už zmiňovanou energii získávanou z vodíkových článků.
„Půjde o replikovatelný vzor, který bude sloužit nejen jako prototyp měst budoucnosti, ale i jako předobraz zdokonalení měst už existujících,“ vysvětluje zakladatel architektonického studia BIG Bjarke Ingels. „Jednoduchým ‚přeprogramováním‘ existujících ulic můžeme odstartovat proces zpětného nastolení rovnováhy mezi lidmi, přírodou a mobilitou, a to i v tak komplexním prostředí, jaké představují například Tokio, New York, Kodaň nebo třeba Barcelona,“ tvrdí.
V centru pozornosti projektu Woven City je sladit provoz všech dopravních prostředků – ať už těch klasických, nebo autonomních – s běžným životem na ulici. Studio BIG kvůli tomu navrhlo flexibilní síť ulic, rozdělených podle rychlosti provozu do tří kategorií. První z nich bude určená pro rychlejší provoz autonomních aut, přičemž veškerá logistika bude schovaná pod zemí. Provoz, ať už osobní, nebo nákladní dopravu, budou obstarávat autonomní modely Toyota e-Palette.
Druhý typ ulic budou jakési odpočinkové promenády, po nichž se budou lidé prohánět na bicyklech, elektrických skútrech a podobně jednoduchých dopravních prostředcích. Poslední, třetí typ ulic budou de facto jakési lineární parky – prostor pro lidi, zvířata i stromy a keře. Propojením těchto ulic vznikl trail, po němž budou lidé moci dojít od hory Fudži až do nedalekého údolí Susono.
Všechny domy ve městě, ať už obytné, nebo komerční, budou výhradně z lokálně vytěžených surovin, tedy hlavně ze dřeva. Zpracovávat se budou jak tradičními postupy, tak pokročilejšími automatizovanými metodami. Na střechách domů budou umístěny fotovoltaické panely. V ulicích budou jak původní rostliny, keře a stromy, tak ty, které budou pěstovány hydroponicky.
Lidé budou mít ve Woven City k dispozici nejmodernější
technologie. V domech budou senzory, které budou monitorovat jejich
zdraví, pomocí umělé inteligence zajišťovat, aby v nich bylo
vše, co je třeba, a pomáhat s každodenními úkoly. Podle Toyoty
půjde o jedinečnou příležitost konečně plnohodnotně a
bezpečně otestovat, v čem všem a jak by nám technologie mohly
pomáhat.
Trojí typ ulic město rozděluje do 3 x 3 strukturovaných městských bloků. Uvnitř každého z nich je dvorek přístupný buď promenádou, nebo parkem. Síť ulic a domů je všelijak protkaná nejrůznějšími plány, zákoutími a odpočinkovými zónami. K dispozici jsou i flexibilně upravitelné zóny, v nichž se mohou konat nejrůznější akce – dvůr se tak kupříkladu může změnit v celkem prostorné náměstí. K tomu všemu připočtěte infrastrukturu schovanou kompletně pod zem. Pod zem zmizí i veškerá logistika.
„Dnes je to ve městech hotový pelmel, všude je všechno a nic,“ říká Ingels. Projekt Toyoty podle něj skýtá jedinečnou příležitost všechno „rozebrat a znovu poslepovat“ tak, aby to dávalo smysl a skutečně fungovalo. Rozdělením města na 3 x 3 bloky získal podle vlastních slov prostor k vytvoření zákoutí, v nichž se může odehrávat sociální i kulturní život a v neposlední řadě i obchod.
„Technologie dnes nahrazují a v podstatně vytlačují fyzickou podobu společenského života, v důsledku čehož jsme čím dál izolovanější,“ konstatuje dále Ingels. A dodává: „Ve Woven City by technologie měly sloužit naopak k tomu, abychom se zase fyzicky potkávali.“
Ateliér BIG není bez zkušeností, za sebou má už spoustu realizací a spolupracoval na celé řadě významných projektů, jako byly nové budovy Světového obchodního centra v New Yorku, projekty bytového domu 8 House nebo Lego House v Kodani či sídla Googlu v Mountain View a v Londýně. Zhruba před deseti lety spolupracoval na podobném futuristickém projektu nového města s německou automobilkou Audi (Audi Urban Future), ten se však nerealizoval.