Je to zajímavý paradox. Nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech je momentálně Román pro pokročilé. Rádoby vztahová komedie s Markem Vašutem v hlavní roli (dalšího) stárnoucího rozvedeného casanovy trousícího světácké bonmoty má přitom na portálu csfd.cz sotva dvacet procent v hodnocení. Fanoušci i kritici se předhánějí v komentářích, zda je nejvíc uráží slabota scénáře, amatérské herecké výkony, nebo dvojsmyslné hlášky typu „nejlepší bude protáhnout jí komín“, které chlapácky trousí hlavní hrdinové, statní padesátníci vilně okukující dvacítky v bikinách. Máte to tu všechno. „Laskavý“ český humor, lidové hlášky, a všechno to podbarvuje muzika Martina Maxy. Producenti filmu mohou začít s pověstným mnutím rukou.
Snímek svým titulem záměrně navazuje na veleúspěšný vieweghovský Román pro ženy režiséra Filipa Renče, s nímž má však společnou právě jen postavu Marka Vašuta v hlavní mužské roli (tehdy to byl Pažout, dneska je to Rudolf). Román pro pokročilé natočila podle vlastního scénáře málo známá režisérka Zita Marinovová, která před třemi lety debutovala podobně zdařilou komedií Seznamka. Nic z toho ale českým divákům nevadí. Jen za první víkend v kinech přišlo na Román pro pokročilé přes 50 tisíc diváků, což z Vašutova nového bijáku dělá jeden z nejúspěšnějších filmů roku.
V kinech si Román pro pokročilé vydělal na tržbách během pár prvních dnů přes 7,5 milionu korun a v návštěvnosti hravě předstihl filmy, o kterých se mluví všude jinde ve světě. Sci-fi Ad Astra s Bradem Pittem (tu za stejný první víkend vidělo v českých kinech jen 29 tisíc lidí). Rambo: Poslední krev, kde se do své ikonické role vrací Sylvester Stallone (v Česku 23 tisíc diváků). Výpravné Panství Downton, které mistrovsky završuje úspěšný britský seriál z prostředí britské aristokracie a jejího služebnictva a v amerických kinech je dokonce nejnavštěvovanějším filmem měsíce, na celosvětových tržbách z kin má po týdnu už 80 milionů dolarů – vidělo v Česku za první dva týdny od premiéry pouze 16 tisíc diváků.
České publikum je zkrátka mimořádně vstřícné k domácí produkci. Traduje se dokonce, že jsou čeští filmoví diváci s přízní vůči domácí tvorbě vůbec největšími patrioty v Evropě – srovnávat se s Čechy mohou snad jenom Francouzi, rovněž velmi věrní domácí kinoprodukci.
Česká filmová komedie, zvláště pokud v ní hrají léta populární herci, kteří ozdobí plakáty (Vašutovi v Románu pro pokročilé sekunduje oblíbený seriálový herec Miroslav Etzler nebo herečka Vanda Hybnerová), je v českém kině sázkou na jistotu a chodí se na ní bez ohledu na názor kritiky. A je jedno, zda se zrovna jmenuje Román pro pokročilé, Román pro ženy, Ženy v pokušení, Muži v naději. Kameňák 4, nebo Babovřesky 3.
Vůbec nejúspěšnějším filmem začátku letošní podzimní sezony je ostatně opět „laskavá“ česká komedie o milostných eskapádách – tentokráte dvou plážových volejbalistek a jednoho playboye v podání Jiřího Langmajera. Komedie Přes prsty režiséra a scenáristy Petra Kolečka je v kinech čtyři týdny, vidělo ji dokonce 273 tisíc diváků a s celkovými tržbami přes 42 milionů korun, které už vynesla v kinech, tvůrci už dávno hravě pokryli svůj původní rozpočet.
Ale není tak zle. Domácí vlastenectví se v kinech totiž projevuje i jinak. Režisér Václav Marhoul zůstal podle svých slov zcela ohromen, když zjistil, kolik diváků přišlo do českých kin i na jeho Nabarvené ptáče, film, který je všechno, jenom ne divácky nenáročný a lehce stravitelný. Na 51 tisíc diváků mu stačily dva týdny. A dnes vstupuje do kin další český film – Národní třída, kterou režisér Štěpán Altrichter natočil podle bestselleru Jaroslava Rudiše s Hynkem Čermákem v hlavní roli. Taky je tu ale ode dneška nový Woody Allen a jeho Deštivý den v New Yorku. Uvidíme, jak to žebříčkem návštěvnosti zamíchá. Tak schválně – na co jdete o víkendu do kina vy?